// کد مطلب: ۱۰۵۶۷۴

رپرتاژ اگهی /

افزایش سرمایه شرکت : راهنمای مراحل ، شرایط و روش ها

افزایش سرمایه شرکت : راهنمای مراحل ، شرایط و روش ها
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: برای آن که شرکت خود را به ثبت برسانید باید مقدار سرمایه را مشخص کرده و متناسب با آن حق الثبت پرداخت کنید. در زمان فعالیت یک شرکت به دلایل مختلفی ممکن است نیاز به افزایش سرمایه باشد. سرمایه یک شرکت به معنی اعتبار آن شرکت است و افزایش آن هم یعنی اعتبار شرکت افزایش پیدا کرده است.

به گزارش طلانیوز:


مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

به نقل از موسسه ثبتی میزان در خصوص مراحل افزایش سرمایه: طببق ماده 158 قانون تجارت روش برای افزایش سرمایه سهامی خاص از طریق راه های مذکور وجود دارد که این 4 روش را می توان به صورت زیر بیان نمود:

  1. تبدیل مطالبات نقدی حال شده اشخاص از شرکت به سهام جدید یا همان افزایش سرمایه از محل مطالبات (بهترین نوع افزایش سرمایه شرکت) در این حالت بایستی تمام مدارک و اسناد مربوط به امضاء بازرس شرکت نیز رسیده باشد.
  2. پرداخت مبلغ اسمی سهم به صورت نقدی: سهامداران می توانند با مبلغ نقدینگی خود، مقدار سرمایه شرکت را افزایش دهند.
  3. تبدیل اوراق قرضه به سهام: اوراق قرضه با توجه به این موضوع که به رسمیت شناخته نشده است به همین جهت اضافه کردن آن در فرآیند افزایش سرمایه نیز موضوعیتی ندارد.
  4. انتقال سود تقسیم نشده حاصله از ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت: توجه داشته باشید که انتقال دادن هر گونه اندوخته قانونی به مبلغ سرمایه شرکت طبق قانون 140 قانون تجارت به سرمایه شرکت ممنوع می باشد.

"برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه افزایش سرمایه انواع شرکت به وب سایت موسسه میزان مراجعه کنید."



چه قوانین در رابطه با افزایش سرمایه وجود دارد؟

در این رابطه باید به این موضوع توجه داشته باشید که در ایران 7 نوع شرکت داریم و به طور کلی قوانین افزایش سرمایه در هر یک از آن ها تفاوتی (هر چند این تفاوت ها ممکن است جزئی باشد) با یکدیگر وجود دارد. به همین دلیل مهم ترین قوانینی که وجود دارد را به ذکر نوع شرکت آن بیان خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که شرکت های سهامی یعنی شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص محدودیتی برای افزایش سرمایه ندارند، یعنی شما به هر میزان که بخواهید می توانید سرمایه شرکت خود را افزایش دهید و در این رابطه قانون محدودیتی را برای شما در نظر نگرفته است.

این در حالی ست که شما برای شرکت های سهامی یک میزان حداقلی را در نظر گرفته اند. البته این میزان حداقلی در شرکت های سهامی خاص و سهامی عام با یکدیگر تفاوت هایی هم دارند. شما برای افزایش سرمایه در یک شرکت سهامی عام باید حداقل به میزان 500 هزار تومان سرمایه خود را افزایش دهید و در یک شرکت سهامی خاص با حداقل 100 هزار تومان هم می توانید این کار را انجام دهید.

البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که افزایش سرمایه شرکت برای شما مراحلی را به دنبال دارد که زمان بر و هزینه بر هستند، از این رو به شما توصیه می کنیم افزایش سرمایه را به میزان بیشتری انجام دهید، تا ارزش هزینه و زمانی را که صرف می کنید را داشته باشد.



ثبت افزایش سرمایه شرکت

به این موضوع توجه داشته باشید که برای افزایش سرمایه یک شرکت باید آن را به طور قانونی هم به ثبت برسانید، اما این ثبت به چه معنی ست و شامل چه مواردی می شود؟ با ما همراه باشید تا این موضوع را هم به طور کامل توضیح دهیم.

به این نکته دقت داشته باشید که میزان سرمایه یک شرکت در اساسنامه آن شرکت ثبت شده است، یعنی اگر شما سرمایه شرکت خود را افزایش می دهید، باید اساسنامه را هم تغییر دهید و سرمایه جدید را در آن ثبت کنید، این موضوع برای ادامه فعالیت های تجاری شما اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه خاصی داشته باشید.

نکته دیگری که باید به آن دقت کنید، این است که میزان سرمایه شرکت شما در ادامه ثبت هم به ثبت رسیده است، پس بعد از آن که اساسنامه را تغییر دادید، مراحل اداری آن را هم انجام دهید و مقدار سرمایه جدید را در اداره ثبت هم به ثبت برسانید، این موضوع هم اهمیت بسیار بالایی دارد و نباید از آن غافل شد.

اما آخرین مرحله در ثبت افزایش سرمایه در یک شرکت، انتشار آگهی این تغییر است. همانطور که می دانیم هر تغییری در شرکت باید در روزنامه رسمی منتشر شود، از این رو بعد از افزایش سرمایه باید یک آگهی هم روزنامه رسمی منتشر کنید. این روزنامه برای انجام دیگر کارهای اداره شما به کار می رود پس به آن هم توجهی خاص داشته باشید و یک نسخه از آن را نگهداری کنید.





چرا به افزایش سرمایه شرکت نیاز داریم؟

در مطالب بالا اطلاعاتی را در رابطه با افزایش سرمایه ارائه داده ایم، اما در رابطه با دلیل این کار مطالبی را بیان نکرده ایم. این سوال برای بسیاری از مخاطب ها پیش می آید که اصلا چرا به افزایش سرمایه نیاز داریم و چرا باید این کار را انجام دهیم؟ به همین دلیل در ادامه این دلایل را بررسی خواهیم کرد.

به این موضوع مهم توجه داشته باشید که افزایش سرمایه در شرکت های مختلفی می تواند دلایل متنوعی داشته باشد و این دلایل با توجه به نوع شرکت هم مشخص می شوند. از این رو در ادامه دلایل اصلی افزایش سرمایه در یک شرکت سهامی خاص را بیان می کنیم.

  • شرکت در یک مناقصه یا مزایده خاص
  • گرفتن یک پروژه جدید و سود آور
  • گرفتن وام از بانک ها
  • رتبه بندی شرکت
  • و...

البته افزایش سرمایه می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد، اما مهم ترین و کاربردی ترین موارد همان هایی بودند که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم.


ر وش های افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

بعد از آن که با دلایل افزایش سرمایه آشنا شدیم، حال طبیعتا باید با روش هایی هم برای این کار وجود دارد، آشنا شویم. به طور کلی به دو روش می توان سرمایه را افزایش داد که اگر چه این روش ها بسیار کلی هستند، اما برای آگاهی بیشتر مخاطب در ادامه توضیحاتی را در رابطه با این موضوع هم بیان خواهیم کرد.

  • شرکت می تواند سهام جدیدی را صادر کند.
  • شرکت می تواند مبلغ اسمی سهام موجود را افزایش دهد.

برای انجام هر یک از موارد گفته شده در بالا روش های خاصی وجود دارد که شما باید متناسب با شرایطی که دارید و هدف هایی که در شرکت خود آن را دنبال می کنید، یکی از این روش ها را انتخاب کرده و انجام آن را در برنامه های خود قرار دهید، در ادامه توضیحات تکمیلی در رابطه با آن را بیان می کنیم.



تبت تغییرات سرمایه شرکت

مووسه کاج روش افزایش سرمایه شرکت را از طریق ثبت تغییرات شرکتها اینگونه شرح داده است که: زمانیکه شرکت برای پاسخگویی به نیازها و گسترش فعالیت‌های خود به منابع مالی جدید نیاز داشته باشد، با پیشنهاد هیئت مدیره(سهامداران) شرکت جهت تامین منابع مورد نیاز اقدام به افزایش سرمایه میکند تا سرمایه شرکت به میزان مورد نظر افزایش یابد.افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام جدید یـا بـالا بـردن مبلغ اسمی سهام موجود،صورت میگیرد.



مراحل افزایش سرمایه شرکت

با توجه به مطالبی که در بالا به آن اشاره کردیم، شما برای افزایش سرمایه شرکت خود به طور کلی 4 روش را پیش روی دارید که باید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

  • در حالت اول می توانید مطالبات شرکت را به عنوان سرمایه شرکت بدانید و مقدار این مطالبات را به مقدار سرمایه خود اضاف کنید. به این نکته توجه داشته باشید که این روش بهترین و اصولی ترین روش افزایش سرمایه به حساب می آید که انجام آن را به شرکت های مختلف توصیه می کنیم.
  • هر یک از سهامداران می توانند مبلغی را به صورت نقدی به سرمایه شرکت اضافه کنن. در این حالت سهم هر سهامدار به میزان مشارکت آن مشخص خواهد شد و هر چه مبغ بیشتری را پرداخت کنید، در نهایت تعداد سهم بیشتری هم خواهید داشت.
  • می توانید اوراق قرضه را هم به میزان سرمایه خود اضافه کنید که البته این کار هم پیچیدگی های خاص خود را دارد و به شما پیشنهاد می کنیم که اگر این روش را انتخاب می کنید، یک وکیل یا کارشناس متخصص را در کنار خود داشته باشید تا مراحل را به طور دقیق پیگیری کنید.
  • سود تقسیم نشده شرکت را می توانید به سرمایه شرکت اضافه کنید. البته برای این کار باید همه سهامداران با آن موافق باشند.

به این موضوع مهم توجه داشته باشید که هر یک از موارد گفته شده در بالا را برای افزایش سرمایه شرکت خود انتخاب کنید، همه شرکا یا همان سهامداران باید به آن موافقت کنند و در صورت عدم موافقت آن ها، این کار انجام شدنی نیست. به طور کلی باید به این موضوع توجه داشته باشید که انجام کاری مانند افزایش سرمایه به تنظیم صورت جلسه نیاز دارد و این صورت جلسه را باید سهامدارن شرکت امضا کنند.


هزینه افزایش سرمایه شرکت

قیمت ثبت شرکت از مهم ترین مطالبی ست که مخاطب ها به دنبال اطلاعاتی در رابطه با آن هستند و به همین دلیل تصمیم داریم در این قسمت در رابطه با هزینه های افزایش سرمایه شرکت هم اطلاعاتی را بیان کنیم.

  • در ابتدا توجه داشته باشید که شما برای تنظیم صورت جلسه افزایش سرمایه باید 600 هزار تومان بپردازید، اما این همه هزینه های این کار نیست و مبالغ دیگری هم از شما دریافت می شود.
  • در ادامه مبلغی را هم باید به عنوان مالیات افزایش سرمایه پرداخت کنید. این مالیات متناسب با میزان سرمایه شما مشخص می شود و به طور کلی 2 هزارم مقدار سرمایه شما ست. یعنی اگر قصد افزایش سرمایه از یک میلیون تومان به صد میلیون تومان را دارید، باید 45500 هزار تومان به عنوان مالیات پرداخت کنید.
  • برای انتشار اگهی در روزنامه هم باید هزینه را پرداخت کنید. از آن جایی که در ایران یک روزنامه رسمی داریم، نوع روزنامه تاثیری در هزینه ها ندارد، اما اندازه قلم، اندازه کادر و رنگ فونتی که انتخاب می کنید، بر روی هزینه های نهایی تاثیر می گذارند.

به طور کلی باید به این موضوع توجه داشته باشید که افزایش سرمایه یک شرکت کار ساده ای نیست و به اطلاعاتی تخصصی در این زمینه نیاز خواهید داشت. خبر خوبی که برای شما آماده کرده ایم، معرفی یک شرکت ثبتی ست که در این زمینه کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

موسسه ثبت شرکت میزان یکی از بهترین و باتجربه ترین شرکت های ثبتی به حساب می آید که بهترین خدمات موجود را با مناسب ترین هزینه های ممکن به شما ارائه می دهد. اگر شما هم قصد افزایش سرمایه شرکت خود را دارید، فرصت را از دست ندهید و همین الآن با کارشناس های ثبت میزان تماس بگیرید. توجه کنید که مشاوره های این شرکت به صورت رایگان است، پس بابت هزینه های آن هم نگران نباشد.



افزایش سرمایه شرکت : راهنمای مراحل ، شرایط و روش ها

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه