// کد مطلب: ۱۲۶۱۳۴

عضو شورای عالی بورس مطرح کرد:

انتشار صورت های مالی و تقویت جایگاه سازمان بورس در بازار سرمایه

انتشار صورت های مالی و تقویت جایگاه سازمان بورس در بازار سرمایه
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: انتشار صورتهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار که برای نخستین بار، امسال به انجام رسید، ضمن افزایش ضریب شفافیت در بازار سرمایه، فرایند نظرات کارشناسی و مشارکت عمومی را در راستای بهبود مدیریت این نهاد عمومی غیردولتی به سامان رسانده و منجر به تقویت جایگاه سازمان بورس خواهد شد.

به گزارش طلانیوز: سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس با بیان این مطلب افزود: موضوع انتشار صورتهای مالی سازمان بورس همواره موضوع مهمی بوده و به شخصه به اجرای آن علاقه مند بوده ام و طی سالهای اخیر که در حوزه پژوهشی بازار سرمایه فعالیت داشته ام، چندین مقاله در خصوص نتایج مثبت انتشار صورت های مالی سازمان بورس منتشر کرده ام.
وی معتقد است؛ تمامی نهادهای عمومی غیر دولتی که به نوعی متصل به دولت و حاکمیت هستند باید صورت های مالی خود را منتشر کنند و لازم بود سازمان بورس نیز به عنوان یکی از متولیان اصلی شفافیت در اقتصاد کشور در این حوزه پیش قدم شود.
وی تاکید کرد: از روزی که در شورای عالی بورس عضویت داشته ام، پیشنهاد انتشار این صورتهای مالی را مطرح میکردم اما امسال با عزم جدی و تصمیم شخص رئیس سازمان بورس و همچنین استقبال اعضای شورای عالی بورس، این پیشنهاد مورد تایید قرار گرفت.
وی در ادامه به نتایج مثبت انتشار عمومی صورتهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: ارتقای جایگاه سازمان بورس در فرایند شفافیت بازار سرمایه و افزایش نقش نظارتی سازمان بورس در اقتصاد کشور از جمله نتایج مثبت انتشار صورت های مالی سازمان است البته فراموش نکنیم انتشار صورتهای مالی نهادها و بنگاه های مختلف اقتصادی، به نوعی افشای اطلاعات این نهادها بوده و ممکن است سوالاتی را در خصوص این نهادها در اذهان عمومی ایجاد کند اما همزمان باعث می شود توجه ده ها یا هزاران کارشناس علاقه مند به این صورتهای مالی جلب شود.
وی افزود: این افراد با بررسی صورتهای مالی، نظراتشان را طرح کرده و این نظرات میتواند در حوزه سیاستگذاری و در راستای بهبود مدیریت نهادها و بنگاه های اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.
وی گفت: نباید فراموش کنیم که عدم انتشار صورتهای مالی نیز سوالاتی را ایجاد میکند که بخش عمده ای از این سوالات ممکن است پاسخ داده نشوند و باعث شود این سوالات همچنان به صورت ابهام در اذهان فعالان بازار باقی بماند و حاشیه های زیادی را برای نهادها و بنگاه های اقتصادی ایجاد کند از این رو استدلال کلیدی انتشار صورتهای مالی این است که اگر فعالان بازار سوالاتی در ذهنشان باشد که این سوالات از اساس صحیح نباشد، انتشار صورت های مالی، این ابهامات را از خواهد برد.
اسلامی بیدگلی با اشاره به ضرورت افزایش شفافیت در تمامی نهادها و بنگاه های اقتصادی گفت: اصولا انتشار صورتهای مالی، نظرات کارشناسی متعددی را در پی خواهد داشت و این نظرات موجب کمک به سیاستگذاران خواهد شد. این موضوع نه تنها در نهادهای عمومی، بلکه در شرکتهای عمومی سهامی عام نیز یک فرصت است و علاقه مندان در حوزه های پژوهشی و سهامداران شرکتها میتوانند با بررسی صورتهای مالی، نظرات خوبی برای بهبود عملکرد بنگاه ها ارائه کنند.
عضو شورای عالی بورس گفت: همانطور که در مجامع شرکتهای سهامی عام میبینیم، بعضا برخی سهامداران در این جلسات سوالات و موضوعاتی را مطرح میکنند که نشان از اشراف و آگاهی بالای آنها دارد. این شرایط اگرچه ممکن است اداره شرکت را به سبب نیاز به پاسخگویی بیشتر مدیران، پیچیده تر کند اما در عین حال تجمیع نظرات افراد و کارشناسان مانند این است که یک مشاوره رایگان برای اداره بهتر و کمک بیشتر به بنگاه فراهم شده است که این امر در مورد سازمان بورس نیز صدق میکند.

انتشار صورت های مالی و تقویت جایگاه سازمان بورس در بازار سرمایه

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه