// کد مطلب: ۱۲۶۳۳۲

فروکش کردن التهاب در بازار مسکن با دریافت مالیات از سوداگران

فروکش کردن التهاب در بازار مسکن با دریافت مالیات از سوداگران
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه با نهایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه، بازارهایی مانند مسکن دیگر با نوسان و التهاب قیمتی کاذب روبرو نمی شوند، گفت: اغلب اقشار جامعه و فعالان بخش تولید مسکن کشور از پرداخت این مالیات معاف هستند.

به گزارش طلانیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: در مقطعی نرخ بازگشت سرمایه انتظاری و واقعی در تعداد زیادی از فعالیت‌های غیرمولد نظیر سفته‌بازی در بازارهای ارز، طلا، املاک و رانت جویی در واردات و گرفتن تسهیلات ارزان دولتی، بالاتر از فعالیت‌های تولیدی بود که همین موضوع انگیزه سوداگری را در بازارهای مختلف افزایش داد.
وی با بیان اینکه با روش‌هایی نه‌ چندان پرهزینه می‌توان بسیاری از کسب ‌و کارهای غیرمولد را غیراقتصادی کرد که مهمترین آن اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است، افزود: در شرایط فعلی اقتصادی ایران، حمایت از تولید بدون اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، امکان پذیر نیست.
سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید ادامه داد: از فعالیت تولیدی، کارمند و اصناف مالیات اخذ می‌شود اما تاکنون با وجود چندین بار مطرح شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه، کشور نتوانسته از سوداگران مالیات اخذ کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در قانون مالیات‌های مستقیم ایران هیچ‌گاه ماده‌ای به طور خاص در مورد مالیات بر عایدی سرمایه به طور کلی وجود نداشته است، گفت: صرفاً در بخش درآمد املاک قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1345 در ماده 23 تفاوت قیمت خرید و فروش ملک به عنوان یک نوع درآمد و عایدی محسوب شده و مشمول مالیات شده است و در سال 1366 فصل مالیات سالانه املاک ذیل باب مالیات بر دارایی‌ها مالیاتی شبیه مالیات بر عایدی سرمایه تعبیه شده بود و در سال 1380 این ماده و مواد بعدی تا ماده 16 که مالیات سالانه املاک، مستغلات مسکونی خالی و اراضی بایر را شامل می‌شد، حذف شد.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه برای راحتی کار، تنها مالیات‌های بخش شفاف اقتصاد را اخذ می‌کنیم،در حالیکه باید عمده مالیات را از بخش غیرمولد و غیر شفاف اخذ کرد که به اقتصاد کشور آسیب می‌زنند و مانند زالو نقدینگی کشور را می‌مکند و اجازه ورود آن به بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال را نمی‌دهند.
زارع با اشاره به این موضوع که در بسیاری از کشورها مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد، افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به تورم و کاهش ارزش پول ملی، بتوان از درون همین تنگنا فرصت‌هایی را ایجاد کرد و مجموعه اقدامات پیرامونی مانند پایه‌گذاری مالیات بر عایدی سرمایه را انجام داد.
سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه، پایه‌ای از مالیات است که از ویژه خواری‌ها و سوداگری جلوگیری می‌کند و این نوع مالیات تنها متوجه سوداگران است و به همین دلیل این گروه با ایجاد نگرانی و فضاسازی بین مردم و مخالفت، سعی بر ایجاد حاشیه و فرار از پرداخت مالیات مانند سال‌های گذشته دارند.
وی افزود: مطابق متن طرح مالیات بر عایدی سرمایه که کلیات آن تصویب شد، اغلب اقشار جامعه و فعالان بخش تولید مسکن کشور از پرداخت این مالیات معاف هستند و به عبارت دیگر اولین انتقال خانه‌های نوساز معاف از مالیات است که این موضوع خود موجب ایجاد جاذبه و حمایت بیشتر برای ساخت و ساز است.
زارع درباره نرخ مالیات بر عایدی سرمایه گفت: در حال حاضر هنوز جزئیات طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان نرسیده و فقط کلیات این طرح در مجلس تصویب شده اما بر اساس آنچه که در طرح پیشنهاد شده، اراضی بایر به طور ثابت و بدون توجه به زمان باید میزان 40 درصد از عایدی خود را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کنند. در حوزه املاک، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه 40 درصد، سال اول تا دوم 37 درصد و به همین ترتیب نرخ با افزایش هرسال از نگهداری 3 درصد کاهش می‌یابد تا سال دوازدهم به بعد 4 درصد خواهد بود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: در وسایل نقلیه موتوری زمینی، نرخ مالیاتی 30 درصد، اگر بین 1 تا 2 سال باشد، 20 درصد و بیشتر از 3 سال مالیات بر عایدی سرمایه صفر درصد است و در شرایطی که زمان نگهداری طلا و ارز نرخ مالیات بر عایدی سرمایه 30 درصد است، اگر این زمان بین 1 تا 2 سال باشد، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه 20 درصد بوده و در صورتی که زمان نگهداری بیشتر از 2 سال باشد، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه 10 درصد خواهد بود.
زارع با تأکید بر اینکه معافیت‌ها طوری در نظر گرفته شده که اغلب مردم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه و نرخ‌های مذکور نمی‌شوند، گفت: هر خانواده به تعداد اعضای خود از معامله ملک در صورت نگهداری بیش از یکسال معاف خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تصریح کرد: تصویب نهایی طرح مالیات بر عایدی سرمایه دومینوی سرمایه‌ها به سمت تولید را به حرکت در می آورد و بازارهایی مانند مسکن دیگر با نوسان و التهاب قیمتی کاذب روبرو نمی شوند.

فروکش کردن التهاب در بازار مسکن با دریافت مالیات از سوداگران

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه