// کد مطلب: ۱۲۶۶۰۳

رپرتاژ اگهی /

چطور در بورس، طلا بخریم؟ کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با صندوق‌ها طلا

چطور در بورس، طلا بخریم؟ کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با صندوق‌ها طلا
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: طلا از دیرباز یکی از کالاهای سرمایه ای رایج بین مردم در تمام دنیا بوده است و در ایران نیز به دلایل اقتصادی و فرهنگی، مردم اقبال زیادی به خرید این فلز گرانبها دارند. خرید طلا از بورس نیز یکی از راه های رایج برای این کار است و خرید کالای فیزیکی دیگر به عنوان تنها راهکار مطرح نیست.

به گزارش طلانیوز: طلا از دیرباز یکی از کالاهای سرمایه ای رایج بین مردم در تمام دنیا بوده است و در ایران نیز به دلایل اقتصادی و فرهنگی، مردم اقبال زیادی به خرید این فلز گرانبها دارند. خرید طلا از بورس نیز یکی از راه های رایج برای این کار است و خرید کالای فیزیکی دیگر به عنوان تنها راهکار مطرح نیست.

با خرید طلا در بورس دیگر نگران دزدیده شدن یا گم شدن آن نخواهید بود. در ادامه 2 روش سرمایه گذاری در طلا از طریق بورس را با هم مرور می‌کنیم.

  1. گواهی سپرده سکه طلا
  2. صندوق های با پشتوانه طلا

گواهی سپرده سکه طلا

گرچه بیشترحجم معاملات بورس مربوط به سهام شرکت هاست ولی گواهی سکه طلا نیز یکی از مواردی است که در این بازار معامله می شود. بازار گواهی سپرده سکه طلا از سال 1394 کار خود را آغاز کرده است. با خرید این گواهی، سکه با نام شما در صندوق خزانه بانک رفاه نگهداری می شود.

انبار بورس کالا بعد از تایید استاندارد سکه، گواهی سپرده را صادر می کند. سکه تمام بهار آزادی باید 90% و وزن تقریبی 8/133 گرم داشته باشد.

صندوق های کالایی با پشتوانه طلا

یکی از انواع صندوق های موجود در بورس صندوق های قابل معامله یا ETF هستند. این صندوق های مانند سایر سهم ها معامله می شوند. صندوق های طلا از این نوع هستند که به Gold Fund شهرت دارند. این صندوق ها حدود 70 درصد از دارایی خود را در سکه و یا اوراق مشتقه با پشتوانه طلا سرمایه گذاری می کنند. ممکن است مدیران این صندوق ها از نوسانات طلا در بازار آتی نیز برای صندوق کسب درآمد کنند.

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که ETF چیست

این صندوق ها که به صندوق قابل معامله در بورس معروف هستند، به صورت آنلاین در بورس معامله می شوند و به سه دسته اصلی سرمایه گذاری در سهام، سرمایه گذاری مختلط و سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت تقسیم بندی می شوند. هر کدام از انواع صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت، سهامی، مبتنی بر طلا ، مختلط و شاخصی می توانند به صورت ETF در بورس معامله شوند.

معرفی صندوق های طلای بورس ایران

در ادامه تعدادی از نمادهای طلا که در بورس ایران معامله می شوند را معرفی می کنیم.

صندوق لوتوس (نماد طلا)

این صندوق در 21 تیر سال 1396 توسط شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان تاسیس شد و مدیریت می شود. نوع دارایی صندوق گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه سکه طلا است. قیمت صدور هر واحد صندوق در تاریخ 9 مرداد 1400 برابر 84011 ریال است. تعداد واحدهای سرمایه گذاری نیز برابر 99900045 و کل خالص ارزش دارایی ها برابر 8372622771450 ریال است.

صندوق سرمایه گذاری طلای رز (نماد رز)

این صندوق در 14 آبان سال 1396 شروع به فعالیت کرده است.

گوهر

این صندوق در تاریخ 12 بهمن سال 1396 راه اندازی شده است. ارزش کل دارایی های این صندوق بیش از 6600 میلیارد ریال است.

نکات قابل توجه برای سرمایه گذاری در طلا از طریق بورس

  • معامله صندوق ها شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:30 تا 15:30 امکان پذیر است.
  • خرید طلا در بورس بر خلاف خرید حضوری فیزیکی، مالیات ندارد و کارمزد آن نیز بسیار کم است.
  • در گذشته صندوق ها دامنه نوسان نداشتند ولی اکنون دامنه نوسانی برابر با مثبت و منفی 10 دارند.

به این نکات توجه کنید

  1. ارزش خالص دارایی یا NAV نشان دهنده سرمایه و میزان بزرگی صندوق است. هر چه این عدد بزرگ تر باشد، یعنی صندوق سرمایه بیشتری دارد.
  2. به قیمت صدور صندوق ها توجه کنید. این قیمت در واقع تابع دارایی های صندوق و ارزش آن است.
  3. قیمت ابطال همان قیمتی است که می توانید صندوق را در آن قیمت بفروشید.
  4. صندوق هایی که ضامن نقدشوندگی دارند، ریسک بسیار پایین تری دارند.

مزایای خرید صندوق طلا

خرید طلا در بورس چه مزایایی دارد؟

بهره گیری از نوسانات دلار یکی از فواید این کار است. با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت طلا نیز افزایش می یابد و از این جهت می توان از بازار نفع بود. طلا نیز در سال های اخیر همواره قیمت رو به رشدی داشته است.

کاهش ریسک سرمایه گذاری نیز یکی دیگر از فواید این کار است و ریسک سبد سهام را می توان تا حدودی با این کنترل کرد.

برای خرید صندوق های طلا در بورس چه باید کرد؟

صندوق های ETF طلا دقیقا مانند سایر سهم ها در بورس خرید و فروش می شوند. بنابراین باید کد بورسی بگیرید و در کارگزاری ثبت نام کنید. https://ebidar.com/register-in-bourse/ ابتدا باید در کارگزاری ثبت نام کنید و کد معاملاتی آنلاین داشته باشید. سپس با وارد کردن نام کاربری و رمز ورود، وارد پنل معاملاتی خود شده و نام صندوق طلای مورد نظر را وارد کنید و با وارد کردن مقدار و قیمت مورد نظر، سفارش خود را ثبت کنید.

برای آموزش بورس و نحوه انجام معاملات به کجا مراجعه کنیم؟

راهنمای آموزش بورس

آموزش دیدن مهمترین کاری است که عموم مردم و همچنین فعالین بازار به طور خاص باید وقت ویژه ای برای آن بگذارند چرا که ذات بازارهای مالی ریسک زیادی دارد و همواره در حال نوسان است.با آموزش می توان ریسک را کنترل کرد و به سودهای دلچسبی رسید. ebidar.com/education راهنمای اقتصاد بیدار، گام خوبی در مسیر یادگیری سرمایه گذاری در بورس است.

یادگیری تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تبیین استراتژی معاملاتی، مدیریت بر احساسات و یادگیری روانشناسی بازار از آموزه های مهمی است که می توان در راستای کسب سود از بازار آن ها را فرا گرفت.

چطور در بورس، طلا بخریم؟ کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با صندوق‌ها طلا

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه