// کد مطلب: ۱۲۹۰۹۸

روز هوای پاک در مدارس بندرماهشهر با همکاری پتروشیمی بوعلی سینا

روز هوای پاک در مدارس بندرماهشهر با همکاری پتروشیمی بوعلی سینا
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: پتروشیمی بوعلی سینا با مشارکت اداره محیط زیست شهرستان بندرماهشهر به مناسبت روز هوای پاک اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و محیط زیستی کرد.

به گزارش طلانیوز: در این برنامه‌ها که با مشارکت اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر و در راستای عمل به مسوولیت های اجتماعی پتروشیمی بوعلی سینا برگزار شد، ضمن تشریح ساده مفاهیم مربوط به هوای پاک، آموزش‌های محیط زیستی در دستور کار قرار گرفت و در پایان هدایایی به این مضمون به دانش‌آموزان مدارس منتخب اهدا شد.

روز هوای پاک چه روزی است؟

اولین بار در سال ۱۳۷۶، جبهه سبز ایران روز ۲۶ بهمن را به عنوان روز بدون خودرو نامگذاری کرد. تا چند روز قبل از آن غباری تیره رنگ حتی نزدیک تر از مه به زمین، سراسر فضای شهر را پوشانده بود. سنگینی و غلظت هوا تنفس را حتی برای سالم ترین ریه ها دشوار می کرد. بسیج همگانی برای برگزاری روز «بدون خودرو» شکل گرفت. اما این کافی نبود تا اینکه محیط زیست استان تهران ۲۹ دی ماه را به عنوان روز هوای پاک نامگذاری کرد. بحران آلودگی هوا که سایر کلان شهرهای کشور را در نوردیده بود، ضرورت یک عزم ملی برای سالم نگه داشتن هوا را گوشزد می کرد.

بحران آلودگی هوا یکی از مهمترین تبعات انقلاب صنعتی به شمار می رود و کاهش این آلودگی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم کشورهای صنعتی محسوب می شود لذا استفاده از برنامه های نمادین برای جلب افکار عمومی و مسئولان طی دو دهه گذشته به صورت برگزاری مراسم هایی تحت عنوان «روز بدون دود» و «روز بدون خودرو» یا «روز هوای پاک» در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود.

ایران هم از ۲۹ دی ماه ۱۳۷۷ به صورت جدی ابتدا از پایتخت، برنامه روز هوای پاک را با هماهنگی اداره کل محیط زیست استان تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا با تشکیل ستاد هوای پاک آغاز کرد.

بحران آلودگی هوا

بحران آلودگی هوا یکی از مهمترین تبعات انقلاب صنعتی به شمار می رود و کاهش این آلودگی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم کشورهای صنعتی محسوب می شود

اهداف اولیه این ستاد، آموزش و تنویر افکار عمومی در زمینه آلودگی هوا، گسترش مشارکت های مردمی، فعال کردن محور هفتم برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در طول سال و برگزاری مراسم روز هوای پاک بود.

این مراسم در سال های ۷۸-۷۷ فقط در تهران برگزار می شد. اما به مرور تمام استان های کشور حتی مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز به این فعالیت پیوستند. و با توجه به تفاهم نامه وزرای محیط زیست کشورهای عضو اکو در سال ۱۳۸۳ این برنامه در تمام کشورهای فوق به اجرا درآمد.

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا یعنی حضور یک، چند و یا مخلوطی از آلوده کننده های مختلف در هوای آزاد، به اندازه ای است که برای انسان مضر بوده و یا موجب زیان رساندن به حیوانات، گیاهان و اموال شود. اما پدیده آلودگی هوا در مناطق شهری، یکی از ره آوردهای انقلاب صنعتی است. که از سیصد سال قبل شروع و با توسعه صنعتی و زیاد شدن شهرها بر میزان و شدت آن روز به روز افزوده می شود. تکیه اساسی بر منابع انرژی فسیلی از قبیل زغال، نفت، گاز و در نهایت آزاد شدن مواد ناشی از احتراق این مواد، فرآورده های مضر و زیان بخشی را به همراه می آورد. که حیات موجودات زنده به ویژه انسانها را تهدید می نماید.

از نخستین دهه های قرن بیستم، به دنبال مشاهده ارتباط میان آلودگی هوا و تخریب محیط زیست، بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته، تحقیقات و برنامه های علمی برای کنترل آلاینده های بسیار مضر را آغاز نمودند. اما متاسفانه در اکثر قریب به اتفاق کشورهای در حال رشد این مسئله آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. و وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ رو به وخامت گذاشته است.

روابط عمومی پتروشیمی بوعلی سینا



روز هوای پاک در مدارس بندرماهشهر با همکاری پتروشیمی بوعلی سینا

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه