// کد مطلب: ۱۵۵۷۶

آیا شاخص بورس دوباره وارد فاز اصلاحی می‌شود؟

آیا شاخص بورس دوباره وارد فاز اصلاحی می‌شود؟
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: با توجه به ورود نقدینگی‌های قابل توجه از سوی سهامدارن به بازار سرمایه و استقبال سهامداران تازه وارد از این بازار، شاخص بورس از چند روز گذشته وارد فاز اصلاحی شد و زمینه نگرانی بسیاری از فعالان این بازار را فراهم کرد.

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، سهامداران تازه وارد را با شوک معاملاتی همراه کرد و منجر به خروج برخی از این افراد از بازار سرمایه شد.

زمانی که علت ریزش‌های بازار سرمایه را جویا می‌شویم، تعدادی از کارشناسان مقصر اصلی افت شاخص بورس را سهامداران تازه وارد و عده‌ای دیگر رشد پرشتاب شاخص بورس و نیاز به اصلاح را عنوان می‌کنند.

برخی بر این باورند که بررسی و تحلیل‌های صورت گرفته نشانگر ادامه افت بازار است و معتقدند که شاخص بورس باید تا کانال ۳۰۰ هزار واحد ریزش داشته باشد و بعد از آن دوباره به مدار افزایشی باز خواهد گشت.

بسیاری از کارشناسان بورس، بازار آخرین روز هفته را کاهشی پیش‌بینی میکردند و در انتظار ادامه اصلاح شاخص بورس بودند در حالی که بازار روند معکوس را در پیش گرفت و وارد فاز رشد شد.

موقعیت خوبی در بازار سرمایه حاکم نیست

در این ارتباط «سلمان نصیرزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به افت ١١ هزار واحدی شاخص بورس در بازار روز روز سه‌شنبه اشاره و بیان کرد: در این زمینه باید چند فاکتور مهم را مورد بررسی قرار داد.

نصیرزاده به تغییر موقعیت بازار از دید معامله‌گری و جریان پول تاکید و بیان کرد: از حدود دو هفته گذشته خالص معاملات خرد بازار با رشدی چشمگیر همراه شد و به بیش از چهار هزار میلیارد تومان رسید، این در حالیست که این رقم در چند روز اخیر با شیب تند کاهشی شد و سه‌شنبه به رقم حدود یک هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان رسید.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این عدد محسوس نشان‌دهنده آن است که جریان پولی چندان تمایل برای ورود به این بازارها و انجام معامله با این قیمت‌ها را ندارد.

وی با بیان اینکه از دید معامله‌گری، در وضعیت فعلی موقعیت خوبی بر بازار حاکم نیست، گفت: جریان نقدینگی که به صورت پرقدرت تا هفته گذشته در بازار وجود داشت و به عنوان اتفاقی مثبت برای بازار محسوب می‌شد اکنون تضعیف شده است.

نصیرزاده معتقد است: از دید بحث تکنیکالی ممکن است شاخص تا ٣٠٠ هزار واحد ریزش داشته باشد اما در این مورد قطعیتی وجود ندارد. بعد از این اعداد، ریزش بازار متوقف و دوباره به سمت صعود باز خواهد گشت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اصلاح قیمتی در بازار طبیعی به نظر می‌رسد، گفت: زمانی که شاخص بورس در بازار با رشد هیجانی مواجه می‌شود شاهد ایجاد ترس از سوی سهامداران و افزایش صف فروش خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه این روند تا زمانی که شرایط بازار به حالت طبیعی باز گردد ادامه خواهد داشت، افزود: روند بازار با انتشار گزارش ٦ ماه شرکت‌ها نسبت به سهام بنیادی اطمینان پیدا خواهد کرد.

نصیرزاده در پایان اظهار داشت: تا حدودی جو هیجان موجود در بازار می‌تواند اصلاح شاخص بورس را به ریزش تبدیل کند که در آن زمان شاهد موقعیت بدی در بازار خواهیم بود.

تقویت مکانیزم بازارگردانی در بازار سرمایه

در ادامه «عظیم ثابت» کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: افت شاخص بورس در وضعیت فعلی را می‌توان به عنوان اصلاح نامگذاری کرد اما چون شاخص به لحاظ عددی و کمی با رشد زیادی همراه شده است، رشد آن از نظر مقداری قابل توجه است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از این اصلاح مربوط به بزرگ‌تر شدن بازار سرمایه است، افزود: معاملات روزانه بورس و فرابورس به چیزی حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان رسیده که این موضوع نشان‌دهنده ورود نقدینگی زیاد به بازار سرمایه است.

ثابت خاطرنشان کرد: بخشی از نقدینگی توسط افراد غیر حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران تازه وارد که نسبت به طرز معاملات بورس از آشنایی چندانی برخوردار نیستند و از میزان ریسک پذیری بازار آگاهی ندارند، به بورس ورود پیدا کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به محض اینکه شاخص بورس وارد فاز کاهشی و یا اصلاح می‌شود سرمایه‌گذاران تازه وارد سعی در ایجاد و تقویت صف فروش دارند؛ چه بسا که این افراد زمینه ایجاد صف خرید را هم فراهم کرده بودند.

وی بخش دیگری از اصلاح شاخص بورس را وابسته به رشد شتابان این شاخص دانست و افزود: بازار سرمایه در بین کل بازارهای موازی در وضعیت خوبی قرار دارد؛ در ۶ ماه گذشته شاخص بورس با رشد حدود ۸۰ درصدی همراه شد که همیشه این رشدهای شتابان ریزش سنگین را با خود به همراه دارند.

ثابت با اشاره به اینکه بازارگردانی در بازار سرمایه به صورت حرفه‌ای جا نیفتاده است تا مانع از این ریزش‌های سنگین شود، افزود: حقوقی‌ها در برخی از موقعیت‌های معاملاتی حامی بازار نیستند و این باعث می‌شود تا همه فروشنده شوند و دیگر شاهد خریداری در بازار نباشیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: افرادی که تصمیم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه می‌گیرند نباید با دید کوتاه مدت به این بازار ورود کنند؛ سرمایه‌های مازاد باید به منظور سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند؛ بنابر این سرمایه‌گذاری با دید کوتاه مدت در بازار مالی مناسب نیست.

وی گفت: افراد باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا سهم‌هایی که مورد تحلیل قرار گرفته‌اند وارد بازار سرمایه شوند تا بعد از مدت کوتاهی مجبور به فروش سهام نشوند.

ثابت با بیان اینکه نهادهای اصلی نظارت بازار و کارگزاران باید تصمیماتی را اتخاذ کنند تا سهامداران به دلیل ضرر از بازار خارج نشوند، گفت: در این زمینه باید ساز و کارهای بازار گردانی تقویت و نباید همه سهم‌ها با یکدیگر مثبت و منفی شوند بلکه باید براساس ارزش سهم مورد قضاوت قرار گیرند.منبع:ایرنا

آیا شاخص بورس دوباره وارد فاز اصلاحی می‌شود؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه