// کد مطلب: ۴۲۳۵۵

تصمیم ترامپ در مورد تعرفه چین باعث نوسان در تمام بازارها شد

تصمیم ترامپ در مورد تعرفه چین باعث نوسان در تمام بازارها شد
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:پیام توییتری یکشنبه شب دونالد ترامپ در مورد تصمیم تعرفه ای جدید وی ،ضمن وارد آوردن شوک منفی به بازار جهانی دارایی های با ریسک بالاتر، باعث شد فلز زرد در هر دو بازار نقدی و آتی به بالای 1280 دلار در هر اونس صعود کند.




ترامپ در چرخشی 180 درجه‌ای نسبت به مواضع قبلی خود اعلام کرد تعرفه اعمالی بر 200 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و ۳۲۵ میلیارد کالای دیگر از این کشور را مشمول تعرفه‌های جدید خواهد کرد. این پیام در آستانه توافق تجاری بین دو کشور، بازارهای سهام در سراسر جهان از آمریکا تا کشورهای شرق دور را منفی کرد. در این میان بازار دارایی‌های امن همچون ین و طلا در ضعف بازارهای رقیب داغ شد و فلز زرد توانست با رشد ۲/ ۰ درصدی به سطح ۱۲۸۲ دلار برسد. افزایش خرید فیزیکی طلا در هند و سنگاپور به دلیل فرا رسیدن فصل فستیوال‌های محلی از دیگر دلایل رشد فلز زرد ارزیابی می‌شود.

شاخص کل بورس تهران که روز یکشنبه به اصلاح جزئی پرداخته بود، طی معاملات روز دوشنبه با افت سنگین ۷/ ۳ درصدی مواجه شد و پس از عقبگرد ۹ کانالی در ارتفاع ۲۱۵ هزار و ۸۲۱ واحد قرار گرفت. پس از ریزش ۱۶/ ۴ درصدی دماسنج بورس در تاریخ ۱۵ مهر ماه دیگر شاهد چنین افت شدیدی نبودیم. شوک اقتصادی یکشنبه شب ترامپ به اقتصاد جهانی ضمن افت قیمت کامودیتی‌ها، منجر به ریزش بازارهای سهام در اکثر کشورهای جهان شد. با رسیدن این موج منفی به بورس تهران اکثر معامله‌گرانی که روزهای قبل به صورت هیجانی وارد معاملات بازار سهام شده بودند فشار عرضه را افزایش دادند. از سمت دیگر فعالان حقوقی با خریدهای سنگین و برچیدن صف‌های فروش در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز نقش فعالی در معاملات دیروز ایفا کردند. دیروز ۲۴۹ میلیارد تومان به پرتفوی فعالان حقوقی انتقال یافت.

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز قبل به بهای ۱۴ هزار و ۹۳۰ تومان به فروش رفت و رشد روزانه ۱۸۰ تومانی را تجربه کرد. اظهارات دیروز جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن به خلیج فارس نگرانی از بروز تنش‌های جدی در منطقه را افزایش داد و منجر به رشد شاخص ارزی کشور شد. هدف از این اقدام مقابله با رفتارهای نگران‌کننده ایرانتوصیف شده است. پس از این خبر نوسان‌گیران موقعیت را برای مرزشکنی دلار فراهم دیدند، اما کم‌اعتنایی عموم مردم به این خبر و نبود تقاضای کافی مجال این کار را به آنها نداد تا نرخ ارز کماکان در کانال ۱۴ هزار باقی بماند. علاوه بر سطح کم تقاضا، دامنه نوسان نرخ ارز نیز در بازار داخلی پایین بود و تفاوت سقف و کف قیمتی ثبت شده تنها ۲۰۰ تومان بود.

هر سکه طرح جدید طی معاملات دیروز 20 هزار تومان گران شد و به قیمت 5 میلیون و 90 هزار تومان به فروش رفت. رشد همزمان نرخ ارز در بازار داخلی و اونس طلا در بازار جهانی شرایط را برای افزایش بهای سکه مهیا کرد. پس از خبر حضور پر‌رنگ‌تر نیروهای آمریکایی در آب‌های خلیج همیشه فارس، احتمال ایجاد تنش‌های بیشتر در منطقه بالا گرفت. بازار ارز کشور هم به این گفته‌ها واکنش نشان داد و نرخ دلار بیش از 2/ 1 درصد افزایش یافت. اونس طلا نیز به واسطه تشدید تعرفه‌های ترامپ روی کالاهای چینی صعودی شد و از مقاومت ۱۲۸۰ دلاری عبور کرد. با این حال واکنش سکه همچون دلار به اخبار یادشده چندان قوی نبود و معامله‌گران خصوصا وزن چندانی به گفته‌های جان بولتون ندادند. دیروز حباب سکه با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ارتفاع ۱۷۴ هزار تومانی قرار گرفت.

اوراق تسهیلات مسکن دی ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در جلسه معاملاتی دیروز حدود ۶/ ۲ درصد افزایش قیمت یافت و به بهای ۴۹ هزار و ۳۰۱تومان به فروش رفت. رشد دیروز «تسه۹۶۱۰» بیشترین افزایش روزانه این اوراق از ۱۸ اسفند گذشته بود. تمامی سررسیدهای وام دیگر نیز در محدوده مثبت به معاملات خود پایان دادند. با این حال مقایسه سطح قیمت‌های فعلی با اردیبهشت سال قبل گویای رکود دامنه‌دار بازار «تسه‌ها» است. بررسی گزارش تحولات مسکن بانک مرکزی در فروردین می‌تواند دلیل افت ادامه‌دار سررسیدهای وام را روشن کند. افت بیش از ۳۲درصدی تعداد معاملات و افزایش ۱۰۴ درصدی میانگین هر متر مربع آپارتمان در تهران نسبت به فروردین ۹۷ در کنار کاهش روزافزون سهم واحدهای نوساز دارای وام، رکود بازار «تسه‌ها» را تشدید کرده است.

دیروز هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» ضمن ثبت افت روزانه 6/ 0 درصدی به بهای 4/ 61 دلار معامله شد. ظهور دو جبهه جدید از ریسک‌ها بازار نفت را تحت تاثیر قرار داد و سکان حرکت قیمت طلای سیاه را به دست گرفت. یکشنبه شب دونالد ترامپ در یک توییت اعلام کرد که قصد دارد تعرفه‌ کالاهای چینی را تا 25درصد افزایش داده و دامنه کالاهای مشمول تعرفه را به تمامی اجناس وارداتی از چین گسترش دهد. با این خبر آینده توافق تجاری بین دو کشور در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. چین بزرگ‌ترین‌ واردکننده نفت جهان به شمار می‌رود و تبعات اقدام ترامپ آینده تقاضای طلای سیاه را تیره کرده است. از سمت دیگر خبر اعزام ناوگان نیروی دریایی آمریکا به خلیج فارس با افزایش نگرانی از سمت عرضه و ایجاد تنش در تنگه استراتژیک هرمز نفت را صعودی کرد.

تصمیم ترامپ در مورد تعرفه چین باعث نوسان در تمام بازارها شد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه