// کد مطلب: ۵۸۴۰۴

تغییرات بازار سرمایه در هفته دوم مرداد

تغییرات بازار سرمایه در هفته دوم مرداد
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۹ مرداد ماه) به عدد ۲۵۴ هزار و ۴۴۶ واحد رسید که در مقایسه با هفته گذشته با رشد یک درصدی همراه بوده است.

در پنج روز کاری فعالیت بورس تهران در هفته ای که گذشت شاخص کل با رشد یک هزار و ٥٨١ واحدی همراه شد.

شاخص کل در پایان روز چهارشنبه دوم مرداد ماه سال جاری بر روی کانال ۲۵۲ هزار و ۸۶۴ به معاملات پایان داد که این عدد در پایان هفته کاری جاری به عدد ۲۵۴ هزار و ۴۴۵ رسید.

شاخص آزاد شناور در آخرین روز معاملات هفته گذشته ۲۸۰ هزار و ۷۸۳ بود که در روز چهارشنبه این هفته به رقم ۲۸۲ هزار و ۷۷۲ رسید.

همچنین شاخص بازار اول با ۳۴۳ واحد افزایش به عدد ۱۸۶ هزار و ۶۶۲ رسید و شاخص بازار دوم نیز ٦هزار و ٨١٩ واحد رشد داشت.

افزایش فشار فروش از سوی حقوقی ها

امیرعلی امیرباقری امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا گفت: در هفته‌ای که گذشت روند قالبی بر بازار حاکم نبود و به طور عمده نماد سهم‌های بزرگ با فشار فروش از سوی حقوقی‌ها مواجه بودند که این موضوع باعث اعتراض همه فعالان حاضر در بازار سرمایه شد.

وی ادامه داد: در هفته ای که گذشت تاثیر احتمال اصلاح قوانین بازار پایه و ساماندهی به این بازار که محل بسیاری از سفته‌بازان و نوسان‌گیران شده است و تصویب قوانین آن از سوی شورای عالی بورس، روند کلی بازار را تحت شعاع قرار داد.

امیرباقری اظهار داشت: در طول هفته گذشته در حوزه اقتصاد جهانی خبر خاصی که بتواند روند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد وجود نداشت اما روز چهارشنبه خبری مبنی بر اینکه آمریکا تعلیق تحریم‌ها در برخی از فعالیت‌های هسته ای ایران از سوی آمریکا محاوره شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این خبر در ذات خود خبر خوبی است و می‌تواند به عنوان محرکی برای بازار سرمایه و افزایش فشار فروش در بازار ارز محسوب شود.

آمریکا در برابر ایران کوتاه آمد

وی اظهار داشت: این خبر حاکی از آرامش پشت پرده، بهبود مناسبات و تمایل آمریکا برای مذاکره است و به نوعی این موضوع به عنوان کوتاه آمدن آمریکا در برابر ایران و گام و محرک مثبتی برای روند بورس در بازار هفته آینده تلقی می‌شود.

امیرباقری به احتمال ابلاغ اصلاحیه برای دستورالعمل صندوق سرمایه گذاری مشترک تاکید کرد و گفت: این اصلاحیه عمل مثبتی است که باعث جریان نقدینگی به سمت سهم‌های بنیادی می‌شود و شاهد ورود پول از نمادهای کوچک و رشد یافته به سمت نمادهای بنیادی خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: چشم‌اندازی که برای بازار تا یک یا دو ماه آینده متصور هستیم این است که بیشتر سهام بنیادی و ارزنده بازار مانند سنگ‌آهنی و پالایشی‌ها که در یک سال گذشته رشد چندانی را نداشتند مورد توجه فعالان بازار قرار بگیرند.

شهریور ماه، نقطه اوج بازار سرمایه

در ادامه فرهاد رمضان به خبرنگار ایرنا گفت: بازار سرمایه در هفته ای که گذشت آرام و رشد و نوسان بسیار محدودی را تجربه کرد، علت آن مربوط به دوران پس از مجامع است و نمی‌توان آن را به اتفاق خاصی ربط داد.

وی با بیان اینکه همه فعالان بازار در انتظار آمار و عملکرد جدید از شرکت‌ها هستند، افزود: اکثر اطلاعات موردنیاز سهامداران در خصوص عملکرد ۳ ماه و یا تیر ماه شرکت‌ها تهیه و به دست آنها رسید که این موضوع از قبل اثر خود را بر قیمت سهام شرکت‌ها گذاشته است.

رمضان خاطرنشان کرد: به لحاظ زمانی پایان شهریور ماه که خیلی از شرکت‌ها گزارش ۶ ماه و یا پایان سال مالی خود را افشا می‌کنند نقطه اوج تعیین مسیر بازار سرمایه خواهد بود زیرا در این زمان می‌توانیم اثر مالی و اقتصادی همه شرکت‌ها را در بازار شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در بازار هفته‌ای که گذشت هیجان خاصی را در معاملات و شاخص بورس که بر صنایع و گروه‌های مختلف تاثیرگذار باشند را شاهد نبودیم.

وی به علت حرکت بازار به سمت سهم‌های کوچک اشاره کرد و گفت: این موضوع ناشی از تمایل سهامداران است اما موضوعی که وجود دارد این است که گاهی اوقات شرایط حاکم در بازار منجر به تمایل سهامداران برای ورود به برخی از سهم‌ها خواهد شد.

رمضان با اشاره به اینکه اطلاعات موجود در زمینه مجمع و همچنین اطلاعات مالی شرکت‌ها باعث تحت تاثیر قرار گرفتن سهامداران در بازار سرمایه می شود، گفت: زمانی که بازار به آرامش می‌رسد سهامداران با دید بلندمدت به بازار نگاه می‌کنند و به صورت بنیادین و فاندامنتالی سهم‌های موجود در بازار را مورد شناسایی قرار می‌دهند و به سمت سهم‌هایی که آرامش در خرید و فروش آن ها وجود دارد خواهند رفت.

جذابیت سهم های کوچک برای سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: برخی از سهامداران وجود دارند که با دید میان مدت و بلندمدت وارد بازار نمی‌شوند و بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری در سهم‌هایی خواهند رفت که با نوسانات کوتاه‌مدت همراه هستند، در این زمان شرکت‌های با سرمایه کوچک تر باعث ایجاد جذابیت برای سهامداران می‌شود.

وی درباره سفته‌بازانی که بعد از کسب سود از بازار خارج می‌شوند و منجر به متضرر شدن سهامدارن حاضر در بازار سرمایه می‌شوند اظهار داشت: اندازه بازار سرمایه نسبت به دوره‌های قبل بزرگ‌تر شده است و باید نسبت به حداقل سرمایه شرکت‌ها بازنگری صورت گیرد؛ سرعت دادن در افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

رمضان پیش‌بینی خود از روند بازار در هفته پیش رو را اینگونه بیان کرد: با توجه به وضعیت موجود اتفاق جدیدی در بازار ایجاد نشده که بتوان پیش‌بینی جدیدی از بازار ارائه داد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون شاهد یک سری از اتفاقات اقتصادی مانند کاهش نرخ ارز و ثبات نسبی در این بازار و حذف ۴ صفر از پول ملی هستیم که به طور حتم تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت.منبع:ایرنا

تغییرات بازار سرمایه در هفته دوم مرداد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه