// کد مطلب: ۶۷۹۴۰

بساط سودهای بالای ۲۰ درصد در بانکها جمع شد؟

بساط سودهای بالای ۲۰ درصد در بانکها جمع شد؟
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: اگرچه بانکها طی ماههای گذشته برای جذب سپرده‌ها، رقابتی تنگاتنگ را با همتایان خود در نرخ سود بالای مصوبه شورای پول و اعتبار انجام می‌دادند؛اما بانک مرکزی می‌گوید بساط سودهای بالا جمع شده است.

بعد از برقراری آرامش در بازار ارز و جمع شدن بساط اقدامات سفته‌بازانه در این بازار، یکی از محل‌هایی که مجدد برای سرمایه‌گذاری مطمئن و کم‌ریسک بسیاری از خانوارهای ایرانی مورد توجه قرار گرفت، نظام بانکی بود. تا این لحظه البته شورای پول و اعتبار تصمیمی برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها به صورت رسمی نگرفته است، اما بانک مرکزی به تناسب صورتهای مالی بانکها، به برخی از آنها اجازه داد تا سپرده‌های بانکی با نرخی بالاتر از سقف تعیین شده ۱۵ درصدی از سوی شورای پول و اعتبار را هم جذب کنند و این تشویقی برایشان باشد تا به تناسب انضباطی که در اجرای سیاست‌های پولی داشتند، بتوانند سپرده بیشتری هم جذب کنند.

بر همین اساس برخی از بانکها اجازه یافته بودند تا به سپرده‌های جذب شده خود، تا سقف ۲۰ درصد هم سود بدهند؛ موضوعی که البته مشمول همه بانکها نشد، اگرچه برخی هم به صورت خودسرانه اقدام به افزایش نرخ سود برای جذب سپرده بیشتر کردند؛ اما به هر حال به صورت رسمی، اجازه‌ای از بانک مرکزی برای این اقدام نداشتند.

حال آنگونه که بانک مرکزی می‌گوید بساط پرداخت سودهای بالای ۲۰ درصد در نظام بانکی تقریبا جمع شده و اکنون حتی اگر بانکی به صورت خودسرانه و بدون مجوز سود بالای ۲۰ درصد به سپرده‌های بانکی بدهد، متخلف شمرده شده و پرونده او از سوی نهادهای نظارتی پولی و بانکی بررسی خواهد شد.

البته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم به این نکته اشاره داشته و بار دیگر تاکید کرده است که بانکها دیگر بالای ۲۰ درصد، به سپرده‌های مردم سود نمی‌دهند.

یکی از مدیران نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس دستوری که رئیس کل بانک مرکزی صادر کرده، بانکها اجازه پرداخت سود بالای ۲۰ درصد را به صورت کلی ندارند و اگر بانکی هم مجوز پرداخت سود بالای مصوبه شورای پول و اعتبار داشته است، سقف آن ۲۰ درصد است و نباید از آن تخطی کند.

وی افزود: بانکها اگر بالای ۲۰ درصد سود به سپرده‌ها پرداخت کنند، به طور قطع تخلف کرده و برای آنها پرونده تشکیل می‌شود؛ همانطور که اکنون پرونده برخی از بانکهای متخلف در این حوزه، در هیات انتظامی در حال بررسی و رسیدگی است.

این مقام مسئول در نظام بانکی گفت: رئیس کل بانک مرکزی به بانکها اکیدا توصیه داشته تا از تخطی از نرخ سود مصوب و دارای مجوز از بانک مرکزی دست بردارند و با پرداخت سود بالا، صورتهای مالی خود را دچار مشکل نکنند، در غیر این صورت باید منتظر عواقب آن هم باشند.منبع:مهر

بساط سودهای بالای ۲۰ درصد در بانکها جمع شد؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه