// کد مطلب: ۶۸۳۰۹

کنترل بازار در دست کیست؟ / چرا قیمت ارز رو به افزایش است؟

کنترل بازار در دست کیست؟ / چرا قیمت ارز رو به افزایش است؟
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:قیمت دلار حالا برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافته و در آستانه ۱۲ هزار تومان ایستاده است.

افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته سبب شده است قیمت کالاهای مرتبط با ارز در بازار نیز افزایشی آنی را شاهد باشد. سکه و طلا از جمله اقلامی هستند که در روزهای اخیر با افزایش قیمت روبرو بودند.

دلیل افزایش قیمت‌ها چیست؟

اگر در فردوسی و سبزه میدان از دلالان و صرافان این سئوال را بپرسید که دلیل افزایش قیمت دلار چیست؟ تقویم را نشان می‌دهند و تاکید دارند بخشی از رشد قیمت‌ها ناشی از تقاضای فصلی در ایران است. حواله‌ها در حال نقد شدن است، تقاضای بازار افزایش می یابد، متقاضیان سفرهای نوروزی کم کم اماده خرید ارز مورد نیاز می‌شوند و بالاخره پایان سال همواره با افزایش تقاضا و قیمت ارز همراه است. این اما همه ماجرا نیست. بازار ایران در شرایط کنونی نه بازاری عادی که بازاری با ملاحظات خاص بانک مرکزی در داخل و شرایط تحریمی تحمیلی از سوی خارج است.

سیزده آبان ماه دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به مرحله اجرا گذاشته شد. پیش از این اما دلار رکوردهای عجیب و غریبی را شکسته بود و بانک مرکزی با ورود به میدان در تلاش بود از افزایش قیمت‌ها پیشگیری کند.

یکی از صرافان منطقه فردوسی در پاسخ به این سئوال که چرا دلار گران می شود؟ گفت: گرانی و ارزانی دلار ناشی از تقاضای فصلی است. میزان قیمت بستگی به توازن عرضه و تقاضا دارد، در روزهای اخیر تقاضا برای ارز افزایش یافته اما بانک مرکزی هنوز میزان تزریق را افزایش نداده است. این نکته سبب می‌شود قیمت‌ها روندی افزایشی را طی کنند چرا که تقاضای مورد نیاز در هر روز پاسخ مناسب را دریافت نمی‌کند. وی با تاکید بر اینکه فروش دلار از سوی صرافی‌ها در قالب قوانین ابلاغی بانک مرکزی صورت می‎گیرد، گفت: کسانی که در این قالب‎ها نمی‌گنجند از دلالان ارز می‌خرند.

او در پاسخ به این سئوال که آیا همچنان تقاضا از سوی سرمایه گذاران برای خرید ارز وارد بازار می شود یا خیر؟ گفت: برخی از مردم تلاش می‌کنند نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند اما نکته مهم این است که خرید ارز چون گذشته آسان نیست و حتی خرید از دلالان ریسک دارد.

عکس تزئینی است

کنترل بازار در دست کیست؟

بانک مرکزی در ماه‌های گذشته کنترلی شدید را بر بازار ارز اعمال کرده است. از برخوردهای پلیسی با دلالان و خریداران و فروشندگان ارز گرفته تا رصد دقیق بازار.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران می گوید نوسانات نرخ ارز نشان می‌دهد بازار در چه وضعیتی است. در حقیقت کنترل و احاطه بانک مرکزی بر بازار بالاست و هر زمان بنا به هر دلیلی بانک مرکزی تزریق ارز به بازار را کندتر نماید، قیمت‌ها رو به افزایش می گذارد و در چند ساعت حتی چند صد تومان بالا و پایین می‌رود. وی با اشاره به این وضعیت نتیجه گرفت بازار همچنان وضعیت عادی ندارد و در نتیجه به تعادل نرسیده است.

امینی از فعالان بازار طلا و سکه نیز در این خصوص وضعیت بازار به خبرنگار ما گفت: در روزهای گذشته روند تزریق ارز کندتر شده است، طبیعی است که میزان فروش نفت، میزان ارز ورودی به کشور و در نهایت میزان تقاضا برای خرید ارز تعیین کننده است، ما به عنوان پاسخ دهندگان به تقاضا شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم حالا بانک مرکزی باید پاسخ دهد همزمان با رشد تقاضا تزریق ارز را بالا برده یا خیر.

وی در پاسخ به این سئوال که قیمت ارز تا چه میزان امکان افزلیش دارد، گفت: بی‌تردید این سئوال با توجه به اینکه بازار در حالت عادی قرار ندارد، قابل پاسخگویی نیست اما اگر کاهش عرضه نسبت به تقاضا ادامه داشته باشد، قیمت‌ها همچنان بالا خواهد رفت.

ارزش پول ملی ۱۲ درصد ریخت

بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک ماه اخیر قیمت دلار از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در نیمه دی ماه به حدود ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان در نیمه بهمن رسیده است. این بدان معناست که ارزش پول ملی در این یک ماهه حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است. سال گذشته نیز قیمت ارز در دی ماه رو به افزایش گذاشت.منبع:خبر انلاین

کنترل بازار در دست کیست؟ / چرا قیمت ارز رو به افزایش است؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه