// کد مطلب: ۷۲۱۷۷

بورس کالا مرجع قیمت‌گذاری زعفران شده است

بورس کالا مرجع قیمت‌گذاری زعفران شده است
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان این که بورس کالا در حال حاضر مرجع قیمت‌گذراری زعفران شده، گفت: انتظار می رود در برخی دیگر از کالاهایی که به وفور در این بازار معامله می‌شود، هم مرجع قیمت‌گذاری باشد، چون مرجع شفاف برای عرضه کالا و قیمت‌گذاری منصفانه به شمار می‌رود.

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا با اشاره به کالاهایی که مرجع قیمت‌گذاری در بورس هستند گفت : آیا منظور از مرجعیت برای تعیین قیمت برای داخل کشور یا برای کشورهای منطقه یا برای همه کشورهای خارجی است؟ در ‌بورس کالا چون به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت مستمر کالا عرضه می‌شود، مرجع تعیین قیمت در داخل کشور است بطوریکه در برخی از کالاها مبنای تعیین قیمت در بازارهای خارج از بورس همبه حساب می‌آید، اما در حوزه بین‌الملل نشریه آرگس که یک منبع خارجی است، قیمت های کشف شده در بورس کالا در برخی کالاها را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عنوان مرجع اعلام می‌کند و نرخ فرآورده‌های نفتی را نیز منتشر می‌کند. ما تنها قانع به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشف قیمت در بازارهای داخلی نیستیم، می‌خواهیم در چشم‌انداز آینده در منطقه مرجع قیمت‌گذاری باشیم، لذا سراغ برخی کالاها مثل زعفران و پسته رفته ایم؛ به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلیل آنکه عمده تولید این محصولات در ایران است، باید قیمت آن هم در ایران کشف شود. در سطح دنیا در برخی کالاها ، مانند محصولات فولادی مرجع تعیین‌کننده قیمت، بورس فلزات لندن است و در آن موارد ما قیمت‌پذیر هستیم.

بورس کالای شیکاگو (CME ) در مورد حامل‌های انرژی مرجع قیمت گذاری است، اما در مورد بسیاری از محصولات در حال حاضر بورس‌های کالایی چین مرجع تعیین کننده قیمت هستند.

وی در پاسخ به اینکه تولید زعفران عمدتا در ایران صورت می‌گیرد، آیا بورس کالای ایران مرجع قیمت این محصول است؟ گفت : بر اساس برآوردها تولید زعفران در ایران امسال به 500 تن می‌رسد.

در روزهای اخیر علاوه بر5 انبار پذیرش شده در بورس کالا، یک انبار جدید زعفران در استان خراسان رضوی با ظرفیت حدود 10 تن پذیرش شد که از طریق آن گواهی سپرده زعفران معامله می‌شود و در این راستا ظرفیت انبارهای زعفران در بورس کالا تا 50 تن نیز قابل افزایش است. امسال به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واسطه بارندگی‌های مناسب سال آور یا پرمحصول برای زعفران است و بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط فعالان حوزه کشاورزی پیش بینی می‌شود، مقداری حدود 450 تا 500 تن زعفران در کشور تولید شود .

سلطانی‌نژاد: علیرغم رتبه نخست ایران در تولید محصول زعفران، همان طور که اشاره شد به دلیل مشکلات و مباحثی مانند ضعف در بسته بندی و بازاریابی زعفران ایران، مرجعیت قیمتی درا ختیار ایران نیست. درحال حاضر حجم قابل توجهی از زعفران در بورس کالا معامله می‌شود.

از زمان راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا تاکنون بیش از 100 تن زعفران در بورس کالا معامله شده و امسال نسبت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال قبل مقدار معاملات زعفران رشد قابل توجهی داشته است، اگر خرید توافقی هم به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این رقم اضافه شود، قابل توجه خواهد بود. البته همه زعفران تولیدی حائز شرایط استاندارد معاملات در بورس کالا نیست.

در مورد زعفران قرارداد آتی نیزدر بورس راه‌اندازی شده است، در این نوع معاملات کشاورز در خصوص قیمت های آینده زعفران پیش بینی می کند و تصمیم می‌گیرد که آیا محصول خود را بفروشد یا نگه دارد. از طرفی بواسطه این معاملات استاندارد زعفران نیز بهبود یافته است، اما در عین حال مشتریان خارجی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قیمت زعفران در بورس کالای ایران توجه می‌کنند. تجار مطرح و عمده، زعفران خود را از انبارهای بورس تأمین می کنند و برندهای معتبر زعفران انبارهای پذیرفته‌شده در بورس دارند.

این انبارها دارای شرایط استاندارد مد نظر بورس برای نگهداری زعفران هستند . به عنوان مثال استانداردهایی از قبیل شرایط نگهداری، حفظ دما و رطوبت انبار در شرایط استاندارد، تأمین امنیت انبار و ...که باعث می شود از زعفران بمانند یک کالای ارزشمند نگهداری می شود. تمامی این موارد برای این است که به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم با ایجاد بازاری منسجم، شفاف و با ابزارهای مالی متنوع، بستر مرجعیت قیمتی ایران در حوزه کالاهای استراتژیک مثل زعفران را فراهم کنیم .

بورس کالا یکی از مراجع قیمت‌گذاری زعفران در ایران است، البته هنوز زمینه توسعه انبارها و افزایش حجم معاملات وجود دارد و تجار بزرگ زعفران در حوزه داخلی در بورس فعال هستند، لذا می‌توان گفت بورس کالای ایران در حوزه داخلی یکی از مراجع اصلی تعیین قیمت زعفران است و با ورود فعالان بزرگ در حوزه صادارت به این بازار این امکان نیز وجود خواهد داشت که به سمت مرجعیت قیمتی در سطح بازارهای جهانی زعفران حرکت کنیم.

سلطانی‌نژاد در رابطه با اینکه آیا مشکل قانونی برای حضور تجار خارجی در بورس کالا وجود ندارد؟گفت: در حوزه معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران هیچ گونه محدودیت مقرراتی برای ورود فعالان خارجی وجود ندارد، اما واقعیت این است که موانعی در حوزه نقل و انتقالات ارزی برای انجام معاملات در بورس وجود دارد، که بعضاً تبدیل به مشکلی در این راه می شود.

وی در رابطه با عرضه کشمش را هم در بورس کالا گفت : برای عرضه کشمش و هم چنین خرما در بورس کالا برنامه هایی وجود دارد. به این منظور در برخی شهرستان های استان های عمده‌ی تولیدکننده این محصولات مذاکراتی صورت گرفته است که امید داریم نتیجه حاصل شود. به طور مثال با انبارها، صادر کنندگان و تولیدکنندگان کشمش در استان‌های خراسان، رضوی، قزوین و آذربایجان غربی، مذاکرات مفصلی صورت پذیرفته است و برخی از انبارها نیز مورد بازدید قرار گرفته و در حال حاضر فرایند پدذیرش در آن ها طی می شود.

پس از پذیرش انبارهای مورد نظر در مناطقی که پتانسیل تولید کشمش در آن ها وجود دارد فرایند معاملات می تواند آغاز شود. البته در مودر کشمش در فاز اول تنها معاملات گواهی سپرده کالایی آن راه اندازی می شود و با تمرکز بر بازار گواهی سپرده کالایی به دنبال توسعه بازار این محصول هستیم.

علاوه بر کشمش خرما هم در حال حاضر در شرایط مشابهی قرار دارد و مذاکراتی در استان کرمان و خوزستان برای ورود خرما به حوزه گواهی سپرده کالایی صورت گرفته است. با بررسی های صورت گرفته تقریباً به این جمع بندی رسیده‌ایم که یکی از انواع خرمایی که بیشترین حجم تولید و صادرات را دارد و در جغرافیای تولید این نوع خرما تأسیسات انبارداری مناسبی نیز ایجاد شده است خرمای مضافتی بم است، لذا بررسی ها عمدتاً بر این موضوع متمرکز شده است. و با یکی از انبارها در شهر بم نیز مذاکراتی صورت پذیرفته است.

البته خوشبختانه استاندارد ملی در مورد هر دوی این محصولات وجود دارد و می تواند مبنای مشخصات کیفی محصول مورد معامله در بورس کالای ایران قرار گیرد. البته بسیاری از کالاهای کشاورزی را نمی توان از طریق بورس کالا عرضه و معامله کرد، چون اغلب محصولات کشاورزی در کشور ما حمایتی هستند و دولت برای انها قیمت مصوب اعلام می کند.

سلطانی‌نژاد در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا توضیح داد : تا زمانی که خودرو قیمت‌گذاری می‌شود، نمی‌تواند به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بورس بیاید. خودرو در هیچ جای دنیا یک کالای بورسی نیست، البته ما می‌توانیم آن را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بورس بیاوریم، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شرط آنکه کالا همگن باشد. مثلا خودرو سراتو یک کالای همگن است و خودروهای همگن را می‌توان در بورس عرضه کرد، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شرط آنکه حجم آن قابل توجه باشد. البته در بورس کالای ایران تأمین مالی قابل توجهی بر روی سلف موازی خودرو صورت گرفته است، ولی عمده معاملات خودرو در بورس عمدتاً در خصوص معاملات ابزارهای تأمین مالی بوده است.

وی در ادامه خاطدنشان شد: معاملات محصولات فلزی در بورس کالا در شرایط و حجم مناسبی در حال انجام است. حجم و ارزش معاملات فلزات از اول سال تاکنون رقم خوبی بوده است. به طوری که در تالار محصولات صنعتی تا کنون بیش از 330 هزار میلیارد ریال معاملات صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 76 درصد رشد در ارزش معاملات و نیز 10حدود درصد رشد در حجم معاملات را نشان می دهد.

سلطانی‌نژاد وضعیت عرضه سکه در بورس کالا را برشمرد و گفت : سکه در قالب گواهی سپرده کالایی از طریق 4 خزانه بانکی که در بورس پذیرش شده اند معامله می‌شود . البته مرجع قیمت سکه بازار خارج از بورس است و بورس هم از بازار بیرونی تاثیر می‌گیرد. ساعت شروع معامله سکه در بورس کالا بعد از ساعت شروع معاملات بازار سنتی طلا است. دارندگان سکه طلا، سکه خود را در یکی از خزانه های پذیرش شده در بورس سپرده می‌کنند و سپس امکان فروش ان را در هر لحظه خواهد داشت.

شمش طلا در بورس معامله می‌شود، ولی در حال حاضر به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دلیل موضوع مالیات بر ارزش افزوده حجم معاملات کاهش داشته است، اگر مشکل همسان‌سازی و مشکل مالیات ارزش افزوده حل شود، معاملات شمش طلا بهتر می‌شود. طلای آب‌شده هم در بورس کالا می‌تواند معامله شود. البته مصنوعات طلا در بورس معامله نمی‌شود.

مصنوعات چون همگن نیست، در بورس کالا قابلیت معامله ندارد. به طور اجمال کالاهایی در بورس معامله می‌شود که اولا همگن باشد، ثانیا تعداد زیادی متقاضی و بازیگر داشته باشد. اگر بازیگر زیاد نباشد، معامله در بورس شکل نمی‌گیرد.

بورس کالا مرجع قیمت‌گذاری زعفران شده است

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه