// کد مطلب: ۷۳۶۶۶

اختصاصی/ چرا طلا زمانیکه باید صعود کند ، افت کرده و آیا باید طلا بخریم ؟

اختصاصی/ چرا طلا زمانیکه باید صعود کند ، افت کرده و آیا باید طلا بخریم ؟
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: طلا برای مدت زمانی طولانی است که به عنوان  امن دارایی و فروشگاه ارزش محسوب می شودو به عنوان مقصد بسیاری از سرمایه گذاری ها تعیین شده است.

به گزارش از سی ان بی سی می توان گفت ارزشی که برای این فلز تایین شده از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد -تاریخچه آن بعنوان یک نوع ارز و بعد تر بعنوان فلزی که از ارز پشتیبانی میکند- البته امروزه بسیاری معتقدند که فلز زرد ارزش خود ( و یا بی ارزش شدن ) خود را از سایر کلاس دارایی ها دریافت می کند.

به عبارت ساده تر،‌ اگر افراد به سایر کلاس دارایی ها مانند سهام متمایل شوند، طلا تمایل به عقب نشستن دارد و در مقابل اگر عاملی عصبی کننده ( مثلا تاثیر اقتصادی ویروس )در بازار ها وجود داشته باشد ،سرمایه گذاران به سمت طلا سوق داده می شوند .

اما اخیرا بهای طلا رفتار عجیبی از خود نشان داده است.

برحسب دلار آمریکا، طلا در سال 2019 در حدود 20 درصد به 1.523 دلار در هر اونس افزایش یافت و امسال هم این روند ادامه داشت و فلز زرد قبل از عقب نشین به سطح 1480 دلاری تا 1750 دلار در هر اونس صعود کرد..... که این رقم پایین ناشی از تهدید ویروس کرونا برای قرار دادن اقتصاد جهان در شرایط رکود بوده.

قیمت طلا معمولا با دلار آمریکا رابطه ای معکوس دارد، البته به غیر از زمان هایی که هر دو به عنوان دارایی مکان امن سرمایه استفاده می شوند .

با تعمیق بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویورس کووید ۱۹، سرمایه گذاران برای نخستین باردر سال جاری از دلار به عنوان مکان امن سرمایه استفاده کردند ، اما به زودی بهای طلا بار دیگر صعود می کند چرا که بانک های مرکزی چاپ اسکناس را افزایش داده اند.

چه اتفاقی افتاده؟

برای درک رفتار طلا، باید دارایی دیگری را که تلاش می کند در رقابت با این فلز زرد برای تبدیل شدن به پناهگاه امن سرمایه هستند را در نظر بگیریم:مانند دلار آمریکا.

واحد پولی ذخیره جهانی- دلار که بیشترین حجم معاملات بین المللی با استفاده از آن انجام می شود( به خاطر ثبات ادراک شده ان ) در حال حاضر به دلیل عدم اوج قطعیت های اقتصادی تمایل به رشد دارد .

این بدان معنی است که افزایش ارزش دلار آمریکا، طلا را برای افرادی که طلا را با ارزهای دیگر خریداری می کنند، گران می کند. این موضوع یک تاثیر نفی بر قیمت طلا است.

درمجموع ، علاوه بر تاثیر و بازیگری بر یکدیگر ، طلا و دلار همچنین توسط عوامل دیگری هدایت می شوند.

به عنوان مثال ، از سال 2008 استفاده می کنیم

درست همانطور که بحران مالی جهانی از اواسط آن سال شروع به تعمیق کرد ، سرمایه گذاران به سمت امنیت( اوراق ) خزانه های آمریکا هجوم آوردند ، که - به دلیل فروش ان به دلار حفاظت از ریسک ارزی را ارایه می کند - همچنین از نقد شوندگی بالایی برخوردار هستند و توسط دولت آمریکا پشتیبانی می شوند.

رشد دلار در سال 2008 به معنی افت فوری برای طلا بود .

با این حال، هنگامی که بانک های مرکزی اقدام به افزایش چاپ پول برای رونق بخشیدن به اقتصاد جهانی کردند ، انتظار می رفت دلار پایین بیاید و طلا افزایش یابد.

سپس همبستگی معکوس شکسته شد.

قیمت های طلا توسط بازار(آتی) Comex هدایت می شود و به طور کلی بخشی از یک سبد پرتفوی - تنوع دارایی )مدیریت شده است.

اروین صحای ، رئیس بخش سیاست های طلای در IIM احمدآباد هند می گوید: "ما شاهد شکستن همبستگی منفی در سال 2008 بودیم ،زیرا فروش گسترده ای وجود داشته است."...و برای چند ماه ،سرمایه گذاران همزمان به دلار و طلا هجوم اوردند.

اما این بار به نظر می رسد اختلاف اساسی با روند 2008 وجود دارد. با توجه به انتظار اثرات آزمایش سیاست های پولی بزرگی که در سال 2008 آغاز شد ،اما باز هم بازده اوراق قرضه در پایین ترین نرخ در حال معامله است.

فدرال رزرو همین حالا هم از بسته کیو ایی ( افزایش نقدینگی ) خود رو نمایی کرده که قائدتا باید بر روز شاخص ارزش دلار فشار وارد کند و قیمت های طلا را به سطوح بالاتر ببرد .

اما بازده اوراق قرضه 10 ساله تا چه حد می تواند کاهش یابد؟ این وضعیت مانند سال 2008 نیست که فضا برای افزایش قیمت اوراق بهادار باشد. به عبارت دیگر ، بازارهای مالی از نقدینگی برخوردار نیستند. "

با توجه به نبود هیچ جایی برا پناه بردن ،سرمایه گذاران ممکن است ، هر آنچه را که در دست دارند را بفروشند.

راگوندرا ناث ، مدیر عامل LadderUp با این نظر موافق است.... وی گفت: "دلالان یکی از دلایل روند نزولی طلا هستند. آنها می توانند در سایر کلاس دارایی زیان ببینند و بنابراین می خواهند برخی از آنها را با فروش طلایی که در سال گذشته روند صعودی داشته است جبران کند. "

دلیل دوم زاویه مصرف کننده است.

وی گفت: "با بسته شدن نیمی از فعالیت های جهان ، اکثر مردم مشغول جمع آوری منابع اصلی هستند. هیچ کس قصد ندارد برای خرید جواهرات طلا پول خرج کند. "چین و هند مصرف کننده بخش زیادی از جواهرات طلا هستند و اگر تقاضای انه برای طلا کم شود ،در قیمت ها آن را منعکس می کنند

بنابراین ، حالا باید طلا بخرید یا بفروشید؟

اکثر مشاوران مالی می گویند که طلا باید در هر زمانی بین 5-15 درصد ، بخشی کوچک اما اساسی از سبد سهام شما را تشکیل دهد.

ناونیت دامانی، معاون بخش تحلیل کالاهای غیر کشاورزی و ارز در Motilal Oswal Services می گوید: اصلاح فعلی در قیمت طلا می تواند برای افزودن به مقدار طلا در سبد دارایی شما استفاده شود.

وی ادامه داد: طلا می تواند در مسیر پیش رو نوسانات بیشتری را داشته باشد ، اما با افزایش بلاتکلیفی اقتصادی به دلیل شیوع ویروس "طلا عملکرد خوبی خواهد داشت ".

ساهای نیز با این گفته موافق است .

قیمت طلا به روپیه از اوج اخیر خود 12 درصد کاهش یافته است. اما با توجه به عوامل محرک نوسانات ، گرد و غبار روند افت هنوز برطرف نشده است. برای رسیدن طلا به اوج قیمت دوباره در روپیه به یکسال زمان نیاز است .

چگونه باید در طلا سرمایه گذاری کنید (در صورت انجام کار)؟

در حالی که به طور سنتی طلا به صورت فیزیکی رد و بدل می شده و هنوز هم این شکل وجود دارد ، مشکلات خاصی در خصوص جابجایی طلای فیزیکی مانند ذخیره و یا احتمال سرقت ، نگرانی های از حاوص و پاکی و غیره وجود دارد که با توجه به مشکلات مرتبط با طلا فیزیکی ، می توان در عوض سرمایه گذاری خود را در صندوق های ای تی اف طلا ، طلای دیجیتال یا اوراق قرضه طلا انجام داد .

"ETF های طلا برای تجارت در صرافی ها آسان بوده و به صورت غیرمادی می آیند. اوراق قرضه طلا ، که توسط RBI صادر می شود ، با اطمینان 2.5٪ در سال همراه است ، در حالی که طرح های سپرده گذاری طلا می توانند به عنوان یک واریز ثابت در طلا در نظر گرفته شوند. "

ETF های طلا برای تجارت در صرافی ها آسان بوده و بدون خضور فیزیک انجام می شوند. اوراق قرضه طلا نیز که توسط RBI صادر می شود ،با اطمینان سودی 2.5 درصد در سال را دارند... در همین حال طرح های سپرده گذاری طلا می توانند به عنوان یک محل ذخیره ثابت در طلا در نظر گرفته شوند.

اختصاصی/ چرا طلا زمانیکه باید صعود کند ، افت کرده و آیا باید طلا بخریم ؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه