// کد مطلب: ۷۳۹۵۶

چرا شاخص بورس ریزشی نشد؟

چرا شاخص بورس ریزشی نشد؟
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:بورس امروز برخلاف پیش‌بینی‌ها که برخی گمان می‌کردند به دلیل افت قیمت نفت ریزشی خواهد بود، معاملات خود را صعودی آغاز کرد و از نخستین لحظات آغاز بازار با رشد هفت هزار واحدی به استقبال ادامه معاملات در این بازار رفت.

شب گذشته برای نخستین بار در تاریخ، قیمت نفت آمریکا منفی و با افت ۳۰۶ درصدی همراه شد، با چنین سقوطی قیمت هر بشکه نفت به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت رسید، این موضوع که اتفاقی عجیب در بازار نفت به شمار می‌رود زمینه ترس بسیاری از فعالان بازار سرمایه را با خود به همراه داشت که ممکن از آغاز معاملات امروز (سه‌شنبه) شاخص بورس تحت تاثیر این ریزش قرار بگیرد و برخی از گروه‌ها مانند پتروشیمی و پالایشی زمینه ضرر سهامداران را فراهم کند، در حالی که بازار سرمایه امروز برخلاف پیش‌بینی‌ها معاملات خود را صعودی آغاز کرد و از نخستین لحظات معاملات با رشد چند هزار واحدی به استقبال ادامه معاملات رفت.

«نوید قدوسی» امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اتفاق شب گذشته یعنی کاهش شدید قیمت نفت به منفی ۳۷ دلار را محدود به قراردادهای فیوچرز نفت به تاریخ MAY ۱۵ دانست و گفت: این کاهش قیمت صرفا برای گروه محدودی از قراردادهای آتی نفت آمریکا بود که وسط خشکی قرار دارند و اصطلاحا به آنها landlocked گفته می‌شود.

به گفته وی، اتفاق شب گذشته فقط برای یک نوع نفت و قرارداد نفتی رخ داده است و دیگر نفت‌ها از جمله نفت برنت با افت چشمگیر و سنگین مواجه نشدند.

قدوسی ادامه داد: اینگونه نفت‌هایی که در خشکی قرار دارند برای اینکه بخواهند برای صادرات نفت به پایانه صادراتی برسند با هزینه حمل و نقل سنگینی همراه هستند، این موضوع باعث شد تا به دلیل نزدیک شدن به سررسید قراردادها، امکان خرید در قرار داد وجود نداشته باشد و همه به سمت فروش پیش رفتند، به همین دلیل قیمت آن کاهش پیدا کرده در صورتی که قیمت در دیگر قراردادهای نفتی مانند وست تگزاس حدود ۲۳ دلار است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نفت برنت شب گذشته نوسان چندانی را تجربه نکرد و قیمت آن حدود ۲۸ دلار بود، گفت: به این وضعیت contango گفته می‌شود که قراردادهای نفتی با سررسید نزدیک خیلی ارزانتر از قراردادهای با سررسید دورتر معامله می‌شوند که آن هم ناشی از عدم ظرفیت ممکن برای انبار کردن است.

وی خاطرنشان کرد: در این مواقع نفت از میدان نفتی استخراج می‌شود و استخراج کننده نفت حاضر است نفت استخراج شده را به عنوان زباله بفروشند که فقط در جای دورتری انبار شود تا میدان نفتی بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، چنین مسائلی موقتی است و به زودی از بین می‌رود.

قدوسی به واکنش پالایشی‌ها در معاملات امروز نسبت به اتفاق رخ داده در بازار نفت اشاره کرد و گفت: فقط یک نماد پالایش نفت بندرعباس واکنشی از این اتفاق نشان نداد و تحت فشار نقدینگی در صف خرید قرار گرفت اما دیگر سهام مانند پالایش نفت شیراز، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت اصفهان در حال معامله به صورت منفی هستند.منبع:ایرنا

چرا شاخص بورس ریزشی نشد؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه