// کد مطلب: ۷۴۲۶۱

واردات خودروی خارجی در ازای سرمایه‌گذاری؛ تیری که به سنگ می‌خورد

واردات خودروی خارجی در ازای سرمایه‌گذاری؛ تیری که به سنگ می‌خورد
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:دبیر انجمن وا ردکنندگان خودرو با اشاره به خبر آزادی واردات 3 خودرو مشروط بر سرمایه‌گذاری 300 هزار دلاری سرمایه‌گذاران خارجی گفت: اگر هدف از این طرح ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد، تیر را به خطا زده‌ایم، زیرا سرمایه‌گذار صرفا تنها به دلیل امتیازات حمل و نقل کشوری در آن سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

مهدی دادفر در خصوص خبر آزادی واردات 3 خودرو مشروط بر سرمایه‌گذاری 300 هزار دلاری سرمایه‌گذاران خارجی گفت: متاسفانه هدف از این مصوبه مشخص نیست و اگر هدف از آن ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران خارجی در ایران باشد باید اعلام کنم که تیر را به خطا زده‌ایم، زیرا سرمایه گذار صرفا تنها به دلیل امتیازات حمل و نقل کشوری در آن سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

وی ادامه داد: میزان رتبه کسب و کاری کشور در سرمایه‌گذاری، تسهیل در اعطای مجوزها، عدم وجود پیچیدگی در آن، امنیت سرمایه‌گذاری و مالکیت خصوصی از اولین المان‌هایی هستند که برای هر سرمایه‌گذاری‌ مورد نیاز است که ما در هیچ کدام از این موارد رتبه‌های خوبی را نداریم، ایرادات اساسی به آن وارد است و رتبه کسب و کار به دلیل تشدد صدور مجوزها توسط نهادهای مختلف و بروکراسی‌های فراوان بسیار پایین است.

دادفر با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اقتصادی شکار فرصت‌ها است، گفت: متاسفانه پیچیدگی‌های موجود در راه‌اندازی کسب وکارها مانع ایجاد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شده است. البته نکته پنهانی که در این مصوبه می‎تواند وجود داشته باشد این است که مدیران ما به این نتیجه رسیده‌اند که تولیدات ما جوابگوی سلیقه شهروند کشور توسعه یافته به عنوان یک سرمایه‌گذار نیست. بنابراین اگر ما برای سرمایه‌گذاران خارجی این امتیازات را قائل هستیم چرا آن را برای سرمایه‌گذاران داخلی قائل نباشیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به تعاریف متعدد برای جذب سرمایه گذار افزود: سرمایه مانند آبی است که راه خود را خواهد یافت، و مدیران باید تنها نقش هدایت‌گر را برای سرمایه داشته باشند. و فراموش نکنند که سرمایه‌گذار دلی چون بره، حافظه‌ای چون فیل، پاهایی چون آهو دارد و با کوچکترین تلنگر دچار تشویش شده و سرمایه خود را خواهد برد. زیرا حافظه او هرگز مشکلاتی که به واسطه مصوباتی که در 365 روز سال توسط دولت و سازمان‌های مرتبط ابلاغ می‌شود را فراموش نخواهد کرد. به معنای دیگر نوع رفتار دولت پارتیزانی است نه رفتاری منطبق بر علم اقتصاد و منطق.

وی با اشاره به رصد فضای کسب و کار، اخبار و اتفاقات کشور توسط سرمایه گذاران گفت: با بروکراسی‌های فراوان در کشور هیچ سرمایه‌گذاری وارد آن نخواهد شد. بنابراین ابتدا باید مشکلات موجود در زیرساخت‌های در کشور حل شود تا سرمایه گذار بتواند وارد کشور شود چرا که ما دارای کشوری با بازدهی سرمایه بسیار خوبی هستیم

دادفر ادامه داد: ما نیاز به یک دولت واحد، غیرمداخله‌گر و حمایت کننده از سرمایه‌گذار داریم. و تنها کاری که نیاز است دولت انجام دهد این است که مناطقی را که پتانسیل سرمایه‌گذاری دارند را به سرمایه‌گذاران معرفی کند و سرمایه‌گذار را به حال خود رها کند. در این صورت اگر سرمایه‌گذار در انتهای سرمایه‌گذاری‌‌اش نیز متضرر شود، حداقلش اشتغالی است که در این مدت برای کشور ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: اگر مالکیت سرمایه‌گذاری صد در صدی برای سرمایه‌گذار پذیرفته شود، سرمایه‌گذار توان خروج سرمایه خود را داشته باشد و کشور تضمین کند که اگر قوانین و مقررات آن موجب متضرر شدن سرمایه‌گذار شود می‌تواند سرمایه خود را خارج کند، قطعا سرمایه‌گذار وارد کشور خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: توجه شود این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در گذشته به دلیل همین رفتارهای نامناسب، ابلاغیه‌ها و دستورهای متفاوت از طرف دولت از کشور منزوی و توسط کشورهای خارجی جذب شدند. بنابراین تلاش باید بر حفظ سرمایه‌گذار داخلی باشد، این در حالی است که دولت ما بسیار غیرمنسجم است و برای مثال؛ در مساله خودرو سه مرتبه مصوبه صادر گشت در حالی که هیچ کدام از آنها اجرایی نشد، این عدم انسجام در بدنه دولت مانعی برای سرمایه‌گذاری است و ما امیدوار هستیم تا اوضاع به روال عادی بازگردد.

به گزارش ایلنا، بر اساس مصوبه هیات وزیران و به پیشنهاد وزارت اقتصاد، سرمایه گذاران خارجی می‌توانند به ازای هر ۳۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری در ایران، تا ۳ دستگاه خودروی سواری نو را بدون ارائه جواز عبور و پس از تشریفات گمرکی تا ۵ سال ورود موقت نمایند.

واردات خودروی خارجی در ازای سرمایه‌گذاری؛ تیری که به سنگ می‌خورد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه