// کد مطلب: ۷۴۳۷۳

اختصاصی/ به دلیل واگرای شدید قیمت، برخی بانک ها قصد کاهش فعالیت در کومکس را دارند

اختصاصی/ به دلیل واگرای شدید قیمت، برخی بانک ها قصد کاهش فعالیت در کومکس را دارند
لینک کوتاه کپی شد

  طلانیوز:بنا بر اعلام 9 منبع  آگاه بانک هایی که در تجارت طلا فعالیت دارند قصد بر کاهش چشمگیر موقعیت گیری های خود در بازار سی ام ایی گروپ کامکس نیویورک دارند و بیشتر به سمت بازار طلای لندن گردش خواهند کرد و هزینه پرداختی هزاران سرمایه گذار را افزایش خواهند داد .

بر اساس گزارش رویترز، برخی از بانک های فعال در تجارت شمش طلا پس از انکه پاندمی کرونا در ماه مارس موجب اختلال در عرضه شمش( نبود هواپیمایی برای حمل ) و رسیدن اختلاف قیمت طلای لندن با طلای کومکس در ماه مارس به رقم های تاریخی شد ،دیگر حاضر نیستند مواضع بزرگی را در Comex ، بزرگترین بازار معاملات آتی طلا حفظ کنند .

به گفته منابع صنعت ، واگرایی قیمت ها صدها میلیون دلار ارزش را از کتابهای تجاری و سود پاک کرده ، در حالی که HSBC گزارش 200 میلیون دلار ضرر در قرار دادههای کاغذی را تنها در یک روز اعلام کرده است.( به دلیل رسیدن سر رسید تحویل و نبودن شمش )

بسیاری از بانکها همین حالا و از زمان اختلال در بازار معاملات روزانه خود در Comex را کاهش داده اند ، اما آنها نگران این هستند که قیمت ها دوباره واگرایی پیدا کنند و برخی اکنون قصد دارند موقعیت باز خود را بین 50 تا 75 درصد کاهش دهند.

پنج منبع اصلی صنعت و بانکی به رویترز گفتند ، سی ام ایی(CME Group's Comex exchange ) در مواجهه با تهدید تجارت از دست رفته ، در حال اصلاح قراردادها ( نسبت وزنی و ...)برای اجازه تحویل طلا در لندن و همچنین در نیویورک است ، و افزودند که البته هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

این امر نگرانی بانک ها در مورد جابجایی طلا برای تسویه حساب ها از لندن به نیویورک را کاهش می دهد.....اما به گفته منابع اجرای آن ماهها یا سالها طول می کشد و ممکن است به این دلیل در بیشتر معاملات عملی نشود ، به این معنی که باعث جلوگیری از کاهش موقعیت ها در کوتاه مدت نمی شود.

این منابع ازبردن نام خود خود داری کردند؛ زیرا آنها مجاز به صحبت با رسانه ها نیستند.

CME در بیانیه ای با بیان اینكه ، سطح تجارت امسال از سال گذشته بالاتر بوده ، گفت: "ما به کار و تلاش همراه با مشاركت كنندگان بازار ادامه می دهیم تا تحویل پیشنهادهای خود را تحقق بخشیم و اطمینان حاصل كنیم كه محصولات ما در بهترین زمان ، در مقرون به صرفه ترین شرایط و با شفاف ترین ابزارهای مدیریت ریسک تحویل داده می شود .

فرصتی برای لندن

براساس داده های Comex ، قراردادهایی که متعلق به بانک ها است ارزشی 45 میلیارد دلاری و معادل 800 تن طلا است.

به طور سنتی ، تجارت بازار لندن - كومكس نجارتی برنده - برنده بود زیرا به بانكها راهی ارزان و كم ریسك برای گسترش كتاب های معاملات خود داد و به سرمایه گذاران معمولی كومكس - مانند صندوق های تامینی و مدیران دارایی - انتخاب هایی زیاد برای خرید از بانك ها داده است .

اما این امر به توانایی بانکها در انتقال سریع طلا از نقاط ذخیره سازی در لندن به نیویورک برای تسویه حساب قراردادها متکی بود.

عقب نشینی بانکها ممکن است ماهها طول بکشد.

در صورتی که قیمت های Comex پایین تر از نرخ لندن سقوط کنند ، برخی از بانک ها با بازخرید، آن قراردادها را می بندند. منابع گفتند كه برخي از بانك ها نيز در ماه ژوئن قصد دارند مواضع خود را ببندند ، زماینکه كه بتوانند از طلای حمل شده به نیویورک برای نحویل در سر رسید قرار داد های خود استفاده کنند .

براساس داده های CME ، حدود 400 تن طلای واجد شرایط به ارزش 22 میلیارد دلار از اواخر ماه مارس به ذخایر کومکس حمل شده است.

منابع اعلام کردند كه برخی از معاملات از معاملات آتی كومكس به بازار فرابورس لندن (OTC) منتقل می شوند.

صرافی های رقیب مانند بورس فلزات لندن (LME) همچنین می توانند مشتری های بیشتری را جذب کنند زیرا بانک ها هنوز هم می خواهند از یک بازار آتی استفاده کنند.

یک منبع در یکی از بزرگترین بانکهای تجارت طلا گفت: "این فرصتی برای کسانی است که در آن قدم بگذارند."

هر دو بورس فلزات لندن و بورس بین قاره ای در حال حاضر قراردادهای آتی را براساس طلای ذخیره شده در لندن ارائه می دهند ، اما این معاملات به طور گسترده ای انجام نمی شود.

مت چمبرلین ، رئیس اجرایی LME گفت ، علاقه زیادی از طرف بانکها به قراردادهای فلزات گرانبها وجود دارد.

رویترز از 12 بانک در مورد برنامه های تجاری خود سؤال کرد که شامل بانک های اچ اس بی سی ، جی پی مورگان،یو بی اس،اسکوشیا بانک،تورنتو- دومینیون بانک، سیتی بانک، مورگان استنلی، گلدمن ساکس ، بی ان پی پاریباس، استاندارد چارترد ، ای سی بی سی استاندارد و بانک آو امریکا می شد .

سخنگوی HSBC اظهار داشت كه كومکس یكی از بسیاری مراكز تجاری كه مشتریان از آن استفاده می كنند باقی خواهد ماند.... بقیه بانک ها از اظهار نظر خودداری كردند.

هنوز هم بزرگترین است

این اختلال در مارس هر دو بازار را تحت تأثیر قرار داد.

میانگین معاملات روزانه کومکس از حدود 47 میلیون اونس تا 23 مارس امسال ،یعنی زمانی که قیمت های لندن و کومکس واگرایی پیدا کردند ، به حدود 25 میلیون اونس در روز سقوط کرده است.

براساس آمار و ارقام انجمن بازار طلای لندن و نزدک - Nasdaq ، در لندن و در هفته گذشته میانگین مبادلات روزانه تقریباً 35 میلیون اونس بوده که نسبت به میانگین 40 میلیون اونسی تا 24 مارس امسال در سطحی پایین تر قرار داشته است .

با توجه به کاهش تعداد بانک هایی که در بازار طلای کومکس اقدام به فروش می کنند ،سرمایه گذاران در حال حاضر هم برای حفظ جایگاه خود مبلغ بیشتری را پرداخت می کنند.... هر چند ماه ، سرمایه گذاران قراردادهای آتی منقضی شده را با آنهایی که دارای انقضاء طولانی مدت تری هستند، مبادله و تعویض می کنند. این معمولاً و قبلا برای هر اونس چند دلار هزینه داشت. در روزهای اخیر این هزنیه حدود 10-20 دلار شده است .

این منابع گفتند که چنین برچسب قیمت های بالایی سود بیشتری برای بانکهایی که هنوز مایل به تجارت هستند را فراهم می کند که با عث ترغیب برخی از آنها را به ادامه تجارت در بورس و بستن تعداد موقعیت های کمتری می شود.

حتی با مشارکت کمتر بانکها ، بازار کومکس ، به عنوان بزرگترین بازار آتی طلا ، به احتمال زیاد برای آینده قابل پیش بینی همچنان تسلط خود را حفظ خواهد کرد.

یک منبع اگاه صنعتی گفت: "جایگزین دیگری وجود ندارد.".... "قرار است معاملات به کجا بروند؟"

اختصاصی/ به دلیل واگرای شدید قیمت، برخی بانک ها قصد کاهش فعالیت در کومکس را دارند

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه