// کد مطلب: ۷۴۴۳۴

حبابی در اقتصاد ایران وجود ندارد/ چرا بورس ونزوئلا همزمان با ایران رشد می‌کند؟

حبابی در اقتصاد ایران وجود ندارد/ چرا بورس ونزوئلا همزمان با ایران رشد می‌کند؟
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:یک اقتصاددان اظهار داشت: برای نمونه همین شاخص بورس تا جایی که کاهش ارزش پول ادامه دارد، رشد خواهد داشت. اگر به بورس‌های کشورهایی مثل آرژانتین و ونزوئلا که تورم بالا دارند نگاه کنیم باز همین شرایط است. طبیعی است وقتی که سهام را می‌خرید در واقع پرداختی برای افزایش ارزش دارایی‌ها است تا مانع کاهش ارزش پول شود.

پیمان مولوی در مورد دلیل افزایش تقاضا دربازارهای کشور گفت: اقتصاد ایران در سال ۹۹ وارد چرخه رکود تورمی دیگر شده و افزایش انتظارات تورمی باعث می‌شود تا مردم ایران برای فرار از تاثیرات تورم بالا و کاهش ارزش ریال به سمت بازارهایی مانند خودرو، سکه و ارز سوق داده شوند. بنابراین مردم به دنبال پوشش این کاهش ارزش دارایی‌های خود هستند و طبیعی است در این فضا کسانی هستند که از این بازارها استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: البته بانک مرکزی نرخ تورم هدف در سال جاری را 22 درصد اعلام کرده که بنده هنوز در مورد نحوه هدف گذاری آن آگاه نیستم اما تجربه نشان داده در کشور که اقتصاد به صورت جزیره‌ای اداره می‌شود، ماشین تولید نقدینگی در حال حرکت است و کاهش رشد اقتصادی ادامه دارد، رسیدن به این نرخ بسیار دشوار است.

این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که چرا در اکثر بازارها حباب وجود دارد، گفت: البته به نظرم حبابی در اقتصاد ایران وجود ندارد به عبارت دیگر وقتی اقتصاد رشد نمی‌کند و هر روز کوچکتر می‌شود، دارندگان نقدینگی به سمت بازارهای دیگر چنگ می‌اندازند و سعی می‌کنند کاهش ارزش ریال خود را حفظ کنند. بنابراین تا زمانی که ما به این نتیجه نرسیده‌ایم که بدون رشد اقتصادی نمی‌توان مسیر را ادامه داد و باید سیاست‌های تورم‌زا را کنترل کنیم، همانطور که در تمام دنیا این اتفاق افتاده است این شرایط وجود خواهد داشت.

وی افزود: برای نمونه همین شاخص بورس تا جایی که کاهش ارزش پول ادامه دارد، رشد خواهد داشت. اگر به بورس‌های کشورهایی مثل آرژانتین و ونزوئلا که تورم بالا دارند نگاه کنیم باز همین شرایط است. طبیعی است وقتی که سهام را می‌خرید در واقع پرداختی برای افزایش ارزش دارایی‌ها است تا مانع کاهش ارزش پول شود.منبع:ایلنا

حبابی در اقتصاد ایران وجود ندارد/ چرا بورس ونزوئلا همزمان با ایران رشد می‌کند؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه