// کد مطلب: ۷۴۵۵۸

بلاتکلیفی اتحادیه در برخورد با فروش اینترنتی طلا

بلاتکلیفی اتحادیه در برخورد با فروش اینترنتی طلا
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:روند ادامه دار خرید و فروش طلا در فضای مجازی همچنان با نظارت ضعیف و مالباختگان زیادی همراه است.

خرید زیور آلات به خصوص از جنس طلا همواره یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین محصولات زینتی بین مردم در تمام کشورهای جهان بوده است. بی شک طلا و جواهر در مناسبت‌های مختلف به عنوان هدیه‌ای خاص و منحصر به فرد شناخته می‌شود.

در چند سال گذشته با افزایش ارزش و قیمت طلا در کشور، خرید و استفاده از زیور آلات به خصوص طلا، جواهر و سکه با هدف سرمایه گذاری شخصی رواج پیدا کرده و همین موضوع موجب افزایش بروز سوداگری و دلال بازی در بازار طلا و سکه شده است.

خرید و فروش طلا و سکه یکی از سخت ترین نوع معاملات است چرا که به هنگام خرید انواع آنها باید از مشخصات کالای مورد نظر اطلاعات کافی و همچنین اصل یا غیر اصل بودن محصول مورد نظر اطمینان داشته باشیم. تشخیص میزان خلوص طلا برای افرادی که تخصص کافی در این زمینه ندارند بسیار سخت و بعضا غیر ممکن است و حتی در برخی از موارد هیچ طلایی در زیورآلات مورد نظر به کار گرفته نشده است.

بر اساس این گزارش، اخیرا با روی آوردن بسیاری از مردم به خرید آنلاین (دیجیتال مارکتینگ) پای خرید و فروش انواع زیور آلات به این بازارها باز شده است و انواع این محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی توسط مردم خرید و فروش می‌شوند، با این وجود، با توجه به پیچیدگی و دشواری خرید انواع زیور آلات به صورت حضوری، این پیچیدگی‌ها هنگام خرید اینترنتی چند برابر می‌شود همچنین زمینه تخلف و سو استفاده از اعتماد مردم نیز گسترش پیدا می‌کند.

گفتنی است در صفحه خرید محصولات فروشگاه‌های اینترنتی، قسمت جداگانه‌ای وجود دارد تحت عنوان نظر کاربران، که لازم است پیش از هر خرید به این قسمت نگاهی بیندازیم.

بر این اساس، به هنگام خرید زیور آلات و کالاهای مشابه، با مراجعه به بخش نظرات کاربران، پی به این موضوع می بریم که بسیاری از کاربرانی که پیش از این کالای مورد نظر را خریداری کرده‌اند، از کوچک بودن محصول ( انگشتر، گردنبند، دستبند و غیره) شکایت دارند و معتقدند با مقیاسی که در عکس وجود دارد متفاوت است.

طبق این گزارش، برخی از مشتریان یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی داخلی، پس از خرید از این فروشگاه متوجه شدند که وزن کالای تحویلی به مشتری با وزن درج شده در فاکتور متفاوت است که این تفاوت و کم فروشی به ضرر خریداران تمام می‎شود.

به عنوان مثال، یکی از مشتریان این فروشگاه معتبر، پس از خرید آویز گردنبند طلا ۱۸ عیار به وزن ۱.۵۰ گرم، با وزن کردن کالای خریداری شده متوجه شد که وزن این کالا ۱.۳۵ گرم است.

همچنین یکی دیگر از مشتریان همین فروشگاه پس از خرید پلاک گردنبند طلا ۱۸ عیار با وزن ۱.۸۰ گرم و وزن کردن پلاک گردنبند با ترازویی معتبر، متوجه شد که این کالا ۱.۶۲ گرم وزن دارد.

بر اساس این گزارش، نظرات کاربران و افرادی که پیش‌تر تجربه خرید اینترنتی زیور آلات قیمتی دارند نیز مثبت نیست و نسبت به خرید خود شکایت دارند و اغلب کالای خریداری شده را هم مرجوع کرده‌اند.

افراد از واحد‌های مجاز طلا و سکه خریداری می‌کنند

در همین راستا محمد کشتی آرای، نائب رئیس دوم اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر اظهار کرد: افرادی که انوع طلا، سکه، نقره و زیور آلات از واحد‌های مجاز خریداری می‌کنند، در صورتی که هر گونه تخلف در کالای خریداری شده مشاهده کردند، می‌توانند آن را از طریق شکایت از اتحادیه پیگیری کنند.

او افزود: در اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، کمیسیون ثبت و پیگیری شکایت وجود دارد که یک روز در هفته شکایات جمع آوری و آن‌ها را پیگیری می‌کنند.

نائب رئیس دوم اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر بیان کرد: شکایت از جواهرات و زیور آلات خریداری شده، فقط در خرید حضوری از واحد‌های مجاز امکان پذیر است و امکان این مهم در خرید‌های اینترنتی و غیر حضوری وجود ندارد.

عرضه هرگونه زیور آلات قیمتی در فروشگاه‌های اینترنتی غیر قانونی است

کشتی آرای در این خصوص ادامه داد: عرضه هرگونه زیور آلات قیمتی به غیر از بدلیجات و فعالیت در این زمینه بر خلاف قوانین است.

او با اشاره به امکان مجاز شدن خرید اینترنتی انواع زیور آلات قیمتی تصریح کرد: طبق جلسات اخیری که در اتحادیه برگزار شده، این امکان وجود دارد که به زودی فروش انواع زیورآلات قیمتی به صورت آنلاین و اینترنتی در شبکه‌های مجاز و تحت نظر اتحادیه طلا و جواهر برقرار شود.

فروشندگان طلا و جواهر همکاری خوبی با اتحادیه کسب و کار‌های مجازی ندارد

همچنین رضا الفت نسب رئیس اتحادیه کسب وکار‌های مجازی در خصوص فروش طلا به صورت مجازی اظهار کرد: آخرین اقدامی که در راستای فروش طلا و جواهر در شبکه‌های مجازی انجام شد، جلساتی بود که سال گذشته با اتاق اصناف برگزار کردیم، اما هم اکنون حدود یک سال است که هیچ تغییری در این روند صورت نگرفته است.

او افزود: فروش طلا و انواع جواهرات به صورت مجازی و اینترنتی برای شبکه‌هایی که از سوی اتحادیه مجوز رسمی دارند، مجاز و فعالیت آن‌ها بلامانع است.

رئیس اتحادیه کسب وکار‌های مجازی بیان کرد: همچنین این شبکه‌های فروش مجازی می‌توانند با واحد‌های مجاز قرارداد تنظیم کنند و محصولات خود را در شبکه اینترنتی به فروش برسانند.

الفت نسب در پایان گفت: متاسفانه اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر همکاری خوبی با اتحادیه کسب و کار‌های مجازی ندارد و و همین عدم همکاری امکان بروز مشکل و تخلف را گسترده می‌کند. منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بلاتکلیفی اتحادیه در برخورد با فروش اینترنتی طلا

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه