// کد مطلب: ۷۴۶۷۶

اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۴۰۰

اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی ضمن تشریح اصلاحات اعمال شده در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، اعلام کرد که اگر قانون جدید به موقع از سوی مجلس و شورای نگهبان به دولت ابلاغ شود، از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد.

محمد مسیحی ، اظهار کرد: لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده سرانجام در اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و سپس برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد که در صورت تایید از طریق مجلس به دولت ابلاغ خواهد شد.

وی درباره تغییرات اعمال شده در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، توضیح داد: قانون مالیات بر ارزش افزوده بالغ بر ۱۰ سال در کشور به صورت آزمایشی اجرا شده که این قانون یکی از قوانین بسیار مهم در نظام‌های مالیاتی است. از جمله مهم‌ترین محورهای اساسی که در این قانون تغییر کرده، بازنگری در معافیت‌هاست که در اصلاحیه جدید سعی شده تا معافیت‌ها در این زمینه هدف‌مند موثر وضع شوند.

در ادامه این مقام مسئول در سازمان مالیاتی، گفت: دومین محوری که در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شده، حذف روش‌های سلیقه‌ای در رسیدگی‌های مالیاتی به منظور افزایش اعتماد بین نظام مالیاتی و مؤدیان مالیاتی خواهد بود که طبق این اصلاحات باید چارچوب رسیدگی‌های مالیاتی بر سامانه مؤدیان استوار باشد. یک محور دیگر در اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، بازنگری نظام دادرسی مالیاتی است به‌گونه‌ای که نظام دادرسی هم در حوزه مالیات‌های مستقیم و هم در حوزه مالیات بر ارزش افزوده مورد اصلاح قرار گرفته است.

وی افزود: الزام کارفرمایان به ویژه در دستگاه‌های اجرایی دولتی تا در مواجه با پیمانکاران بخش خصوصی و شرکت‌های مهندسی مشاور از این قانون تمکین کنند و اصلاحات و تعدیل جرائم مالیاتی نیز از دیگر اصلاحیه‌ها است.

مسیحی درباره زمان اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد که دو دوره پس از ابلاغ یعنی هر دوره‌ای که این قانون ابلاغ شود، دو دوره پس از ابلاغ این قانون لازم‌الاجراست و دلیل این دو دوره بودن این است که فرصت‌های لازم برای بازنگری در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها متناسب با تغییرات فراهم شود. پیش‌بینی می‌شود که اگر این قانون به موقع ابلاغ شود، از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرا شود.

معاون سازمان امور مالیاتی در پایان سخنانش تاکید کرد: با توجه به اینکه با اعمال اصلاحات در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده نرخ این نوع مالیات تغییر نکرده است، با اجرای آن تغییری در قیمت‌ها برای مصرف‌کننده‌ رخ نمی‌دهد. منبع: خبرگزاری ایسنا

اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۴۰۰

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه