// کد مطلب: ۷۴۷۴۴

دولت نگاه واقع بینانه‌ای به بازگشت ارز صادارتی داشته باشد/ سخنان رییس جمهور مغایر با حقوق مالکیت است

دولت نگاه واقع بینانه‌ای به بازگشت ارز صادارتی داشته باشد/ سخنان رییس جمهور مغایر با حقوق مالکیت است
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: همچنین الزام بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز صادرات به سامانه نیما که یک بازار واقعی نیست، قیمت‌ها بر اساس مکانیزم بازار تعیین نمی‌شود و معمولاً ۲۵ درصد کمتر از نرخ بازار است، یکی از دلایل کاهش فروش ارز در این سامانه شده است.‌

حسین سلاح‌ورزی در مورد تاکید بر بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصاد در روزهای اخیر گفت: البته این موضوع در گذشته نیز مطرح بوده و هر زمانی که دولت با افت شدید درآمدهای ارزی، کاهش فروش نفت و تشدید تحریم‌ها روبرو شده، موضوع پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات در دستور کار سیاست‌گذار اقتصادی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اما امسال شرایط تا حدودی پیچیده‌تر است و به دلیل تشدید تحریم‌ها تقریباً فروش و درآمد نفت ما به حداقل رسیده و آن حداقل نیز با کاهش قیمت روبرو بوده است. از سوی دیگر به دلیل بیماری کرونا و بسته شدن مرزها، اقتصاد جهانی کوچک‌تر شده که این باعث کاهش صادرات غیرنفتی ما شده است. البته این موضوعات باعث پیش‌بینی کاهش درآمدهای ارزی و چالش در تامین نیازهای ارزی کشور شده، که سختگیری در این موضوع را تشدید کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: البته به نظرم باید قدری شفاف‌تر و صریح صحبت کنیم و موضوعات حول آن را بشکافیم. اگر منظور از بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصاد کشور باشد قاعدتاً هر ایرانی میهن‌پرستی موافق آن است به ویژه در شرایط فعلی که دشمنان تلاش می‌کنند با جلوگیری از درآمدهای ارزی، کشور را در تامین ارز استراتژیک دچار چالش کنند. از همین رو مطمئن هستم که فعالین اقتصادی و صادرکنندگان کوچکترین تردیدی نسبت به آن ندارد و اساساً این تعهد همیشه صورت می‌گیرد. باید توجه داشت که صادرکنندگان و تولیدکنندگان به منابع لایزال مالی متصل نیستند و بنابراین بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به نوعی موجب تداوم تولید و صادرات خود آنها می‌شود.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه باید نگاه واقع بینانه‌ای نسبت به این موضوع وجود داشته باشد، افزود: برخی از صادرکنندگان معتقد هستند که اختلاف ارزش پایه گمرکی، هزینه‌های مالی انتقالات، محدودیت در مبادلات بانکی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل،... باعث شده است تا در محاسبه ارز صادراتی کمی اختلاف وجود داشته باشد. یعنی به باور آنها عدد واقعی صادرات ارزی که از سوی دولت محاسبه می‌شود با واقعیت همخوانی ندارد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: همچنین الزام بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز صادرات به سامانه نیما که یک بازار واقعی نیست، قیمت‌ها بر اساس مکانیزم بازار تعیین نمی‌شود و معمولاً ۲۵ درصد کمتر از نرخ بازار است، یکی از دلایل کاهش فروش ارز در این سامانه شده است.‌ همچنین صادرکنندگان معتقد هستند که برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات نیاز به ارز دارند که البته کلیات آن مورد قبول دولت است چون خود این موضوع باعث بازگشت ارز به چرخه اقتصادی می‌شود اما سازوکار تعریف شده فاقد معنا و مفهوم است و به صادرکنندگان می‌گویند که ارز صادراتی را ۲۵ درصد زیر بازار آزاد بفروشد و اگر نیاز ارزز داشته باشد باید در صف تامین ارز قرار بگیرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از سخنان اخیر رئیس جمهور اظهار داشت: تعبیری که ایشان به کار بردند مبنی بر اینکه مالک ارز حاصل از صادرات خود دولت است، پسندیده و مورد قبول نیست چون در تعارض و مغایرت با حقوق مالکیت افراد است و اساساً می‌تواند پدیده مخربی باشد که در میان مدت و بلند مدت تاثیر نامطلوبی در سرمایه گذاری و رشد اقتصادی دارد. همچنین توقع دولت از بخش خصوصی در این موضوع باید متناسب با شرکت‌های دولتی مانند پتروشیمی‌ها باشد و باید به همان میزان نیز از بخش خصوصی انتظار داشته باشند.منبع:ایلنا

دولت نگاه واقع بینانه‌ای به بازگشت ارز صادارتی داشته باشد/ سخنان رییس جمهور مغایر با حقوق مالکیت است

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه