// کد مطلب: ۷۴۹۶۵

اختصاصی/ برای اولین بار ارزش صادرات طلای روسیه از گاز طبیعی پیشی گرفت

اختصاصی/ برای اولین بار ارزش صادرات طلای روسیه از گاز طبیعی پیشی گرفت
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بخش خدمات گمرکی فدرال و بانک مرکزی روسیه ارزش صادرات طلای روسیه برای نخستین بار در تاریخ مدرن این کشور از درآمدهای حاصل از صادرات گاز طبیعی فراتر رفت.

به گزارش کیتکونیوز، این اتفاق به دلیل تقاضای اندک و قیمت پایین گاز طبیعی و افزایش صادرات طلا در میان عدم قطعیت های پاندمی بوده است.

طبق آمار گمرکی روسیه، صادرات طلای این کشور در ماههای آپریل و می به 65.4 تن ،معادل 3.55 میلیارد دلار رسید. در مقابل و در مدت زمان مشابه، شرکت گازپروم که غول گازی و صادرکننده انحصاری گاز طبیعی روسیه از طریق خطوط لوله است، 2.4 میلیارد دلار گاز طبیعی صادر کرده که این رقم کمترین سطح از سال 2002 است .

ماکسیم خودالوف، مدیر گروه ارزیابی ریسک توسعه پایدار در ACRA در این باره گفته است:"این اولین بار از سال 1994 است که صادرات طلای روسیه عملکردی بهتر نسبت به صادرات گاز طبیعی داشته است ."

این رقم آماری شگف انگیز برای روسیه است که به طور سنتی رتبه یک صادرات کالایی آن به صادرات گاز تعلق داشته است .

خودالوف یکی از دلایل افزایش صادرات طلا تا حدودی به دلیل تصمیم بانک مرکزی برای نخریدن طلا عنوان کرد و همچنین آغاز فصل استخراج طلا را نیز دلیل دیگری برای افزایش صادرات می داند.

صادرات طلای روسیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 14 برابر شد ، زمانی که روسیه فقط 247 میلیون دلار طلا را در ما های آپریل تا ماه می صادر کرد. در سال 2019 به طور کلی ، ارزش طلای صادراتی روسیه 5.7 میلیارد دلار بود که بیشتر آن به انگلیس فروخته شده بود.

در زمینه صادرات گاز طبیعی هم میزان صادرات گازپروم در سه ماهه دوم 3.5 میلیارد دلار بود که نصف ارزش صادرات سه ماهه اول و 2.6 برابر کمتر از صادرات سه ماهه دوم سال 2019 بود. حجم صادرات گاز در آپریل و می 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 21 درصد سقوط داشت.

به دلیل تقاضای اندک پس از شیوع پاندمی کرونا، سطح بالای ذخایر گازی در اروپا ( در نتیجه نبود فعالیت های اقتصادی و تقاضای صنعتی )و آب و هوای گرمتر، قیمت صادرات گاز روسیه در ماه می امسال نسبت به قیمت ماه می 2019 تقریبا نصف شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ارزیابی رویترز و بررسی رفینیتیو آیکان ، سهم گازپروم از بازار گاز اروپا از 38 درصد در سال گذشته به 34 درصد کاهش پیدا کرده که ناشی از ذخایر بالای گاز در شمال غرب اروپا و ایتالیا بوده است.

قیمت طلا در سال جاری به دلیل جذابیت نقش پناهگاه امن خود در میان تمام عدم قطعیت های اقتصادی مربوط به همه گیر کرونا ، دستاوردهای چشمگیری داشته است.

در هفته گذشته قیمت ها به اوج نه سال اخیر رسید و بالاتر از 1800 دلار در هر اونس قرار گرفت. در زمان نوشتن این مطلب ، طلای معاملات آتی تحویلی در آگوست بازار کومکس در رقم 1811.90 دلار معامله می شد.

اختصاصی/ برای اولین بار ارزش صادرات طلای روسیه از گاز طبیعی پیشی گرفت

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه