// کد مطلب: ۷۵۰۵۰

نمی‌توان از بانک مرکزی انتظار معجزه داشت/ ثبات بازار نامتعادل ارز با همکاری دیپلماتیک عراق

نمی‌توان از بانک مرکزی انتظار معجزه داشت/ ثبات بازار نامتعادل ارز با همکاری دیپلماتیک عراق
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای تعدیل نرخ ارز در بازار گفت: نمی‌توان از بانک مرکزی انتظار معجزه داشت، چرا که نرخ ارز به متغیرهای متعدد وابستگی دارد.

عباس هشی با بیان این که همکاری دیپلماتیک ایران و عراق توانست به خوبی بازار نامتعادل ارز را به سمت ثبات حرکت دهد، اظهار داشت : اقداماتی مانند راه اندازی سامانه نیما یا تلاش برای بازگرداندن ارز حاصل از صادارت به تعادل عرضه و تقاضا و در نتیجه تعدیل نرخ ارز انجامید.

وی با اشاره به این که بانک مرکزی باید به منابع ارزی به انداز کافی دسترسی داشته باشد تا بتواند در هنگام نیاز عرضه و تقاضا را مدیریت کند، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی و بخش خصولتی باید در این زمینه احساس مسئولیت کرده و ارز در اختیار خودشان را به بازار تزریق کنند.

هشی با اشاره به این که ارز یک مساله ملی است و نباید با آن سفته بازی کرد، ادامه داد: اینکه عده‌ای ارز کشور را در خانه یا حساب‌های داخلی و خارجی ذخیره کنند، به هیچ وجه مسئولانه نیست، بلکه همه باید به کمک بانک مرکزی بیایند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که افزایش نرخ ارز عده معدودی را منتفع و اکثر مردم را متضرر خواهد کرد، افزود: اقتصاد زیرزمینی بخش عمده‌ای از ارز کشور را در اختیار گرفته و در نتیجه بانک مرکزی را از منابع ارزی محروم کرده است، بنابراین در چنین شرایطی نمی توان از بانک مرکزی انتظار معجزه داشت.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای رسیدن به یک بازار ارز متعادل، باید گلوگاه‌های فساد را بست، ادامه داد: تا زمانی که راه‌های غیرقانونی دسترسی به ارز و یا تخلف از قوانین سهل گیرانه و نیز عدم التزام به پیاده سازی قوانین بالادستی وجود داشته باشد، تزریق ارز به بازار، یک راهکار مقطعی برای تعدیل نرخ ارز خواهد بود.

وی با اشاره به این که اقتصاد نفتی می‌تواند ما را از منابع ارزی بیش از پیش محروم کند، خاطرنشان کرد: اقتصاد نفتی بسیار درآمدزاست، به شرط این که بتوان منابع حاصل از آن را به کشور وارد کرد و این هم مستلزم همکاری همه دستگاه‌های مسئول است.منبع:ایلنا

نمی‌توان از بانک مرکزی انتظار معجزه داشت/ ثبات بازار نامتعادل ارز با همکاری دیپلماتیک عراق

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه