// کد مطلب: ۷۵۰۹۹

آینده قیمت طلای جهانی چه می‌شود؟

آینده قیمت طلای جهانی چه می‌شود؟
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:قیمت جهانی اونس طلا تا شکستن رکورد تاریخی خود تنها ۲۰ دلار فاصله دارد. درحالی که بالاترین رکورد تاریخی قیمت اونس جهانی طلا با نرخ ۱۹۲۱ دلار به ثبت رسیده است، درحالی که در طول دوره‌های مختلف و از سال ۱۹۷۱ که امریکا قابلیت تبدیل دلار امریکا به طلا را به شکل یکطرفه فسخ کرد و عملاً به نظام برتون وودز پایان داد طلای جهانی به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی تغییر کرده است، در ماه‌های اخیر این شیوع ویروس «کووید ۱۹» است که مهم‌ترین عامل رکوردشکنی فلز زرد شده است.

قیمت جهانی اونس طلا تا شکستن رکورد تاریخی خود تنها ۲۰ دلار فاصله دارد. درحالی که بالاترین رکورد تاریخی قیمت اونس جهانی طلا با نرخ ۱۹۲۱ دلار به ثبت رسیده است، درحالی که در طول دوره‌های مختلف و از سال ۱۹۷۱ که امریکا قابلیت تبدیل دلار امریکا به طلا را به شکل یکطرفه فسخ کرد و عملاً به نظام برتون وودز پایان داد طلای جهانی به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی تغییر کرده است، در ماه‌های اخیر این شیوع ویروس «کووید ۱۹» است که مهم‌ترین عامل رکوردشکنی فلز زرد شده است.

هرگاه شرایط اقتصادی جهان با افت مواجه می‌شود و تأثیر خود را بر بازارهای مالی و ارزش برابری ارزها می‌گذارد، سرمایه‌گذاران (حقیقی و حقوقی) به سراغ خرید و نگهداری طلا می‌روند که تجربه پنج دهه اخیر نشان داده است ضمن اینکه سرمایه‌گذاری امنی محسوب می‌شود، بازدهی قابل قبولی هم به همراه دارد.

در آذرماه سال گذشته و همزمان با انتشار نخستین اخبار از شیوع کرونا در چین قیمت اونس طلای جهانی در کانال ۱۴۷۰ دلار بود که تا روز گذشته بیش از ۴۳۰ دلار افزایش یافته است.

هرچند در ماه‌هایی که از ورود میهمان ناخوانده کرونا به اقتصاد جهانی می‌گذرد، طلا به‌دلیل انتشاراخبار مختلف از افت و خیز همه‌گیری این ویروس با نوسان بالایی همراه بوده است، اما بررسی نمودار آن در این ماه‌ها حاکی از روند صعودی آن است به طوری که در این مدت اونس طلا ۵ کانال قیمتی (از ۱۴۰۰ تا ۱۹۰۰ دلار) را فتح کرده است.

تا روز گذشته طلا توانسته است رکورد ۹ سال گذشته قیمتی خود را بشکند، روندی که به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران بازار بزودی رکورد تاریخی جدیدی با عبور از محدوده ۱۹۲۱ دلار بر جای خواهد گذاشت و به‌دنبال آن وارد کانال ۲ هزار دلاری خواهد شد. دراین مدت تأثیر عمیق همه‌گیری کرونا بر اقتصاد تک‌تک کشورهای درگیر و در مجموع اقتصاد جهان، طلا را به‌عنوان امن‌ترین محل سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران جهانی جذاب کرده است.

این درحالی است که در خلال مشکلاتی که کرونا به‌دلیل رکود شدید در اقتصاد جهان بر جای گذاشته است، بالا گرفتن جنگ تجاری میان امریکا و چین و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیک در بخش‌هایی از دنیا به همراه افت چشمگیر بازارهای سهام در جهان روند صعودی بهای اونس طلا را تقویت کرده است.

فتح ۵ کانال در ۷ ماه

در شرایطی که نخستین نشانه‌های شیوع ویروس کرونا در آذرماه سال گذشته در کشور چین مشاهده شد و در این مقطع طلای جهانی در محدوده ۱۴۷۰ دلار قرار داشت، در ۵ دی ماه طلا توانست با نرخ ۱۵۱۱ دلار وارد کانال ۱۵۰۰ دلاری شود. به‌دنبال آن در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته نیز قیمت جهانی طلا کانال بالاتر یعنی ۱۶۰۰ دلار در هر اونس را به دست آورد به طوری که ظرف هشت روز به میانه کانال ۱۶۰۰ دلاری رسید.

با وجودی که سال شمسی ۹۸ با قیمت طلای ۱۶۰۰ دلاری در هر اونس به پایان رسید ولی شیوع دوباره این بیماری در جهان و انتشار گزارش‌های مأیوس‌کننده از بهبود اقتصاد جهان باعث شد در ۲۵ فروردین ماه امسال اونس وارد کانال ۱۷۰۰ دلار شود. پس از دو ماه نوسان و در شرایطی که موج دوم کرونا در بسیاری از کشورها آغاز شد و همچنان امید به ساخت واکسن مؤثر برای مقابله با این بیماری حداقل در کوتاه مدت وجود ندارد، در ۱۸ تیرماه امسال پس از سال‌ها طلا به کانال قیمتی ۱۸۰۰ دلار رسید.

این درحالی است که در روز گذشته طلا بعد از ۹ سال به کانال ۱۹۰۰ دلار رسید، کانالی که مشکلات بحران بدهی در جهان در سال ۲۰۱۱ میلادی آن را تجربه کرده بود. اما به نظر می‌رسد عمق مشکلاتی که ویروس کرونا برای اقتصاد جهان به همراه آورده قرار است رکورد تاریخی قیمت طلا شکسته شود.

این درحالی است که تغییرات بهای اونس طلا بر بازارهای ایران نیز تأثیر مستقیمی دارد. طبق قانون پولی و بانکی هر ریال باید برابر با یک صدم گرم طلا باشد که افت و خیز قیمت طلای جهانی و به‌دنبال آن طلای داخلی این رابطه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر قیمت طلا و سکه در بازار ایران بر اساس فرمولی که یک بال آن دلار و بال دیگر آن اونس طلاست ارزشگذاری می‌شود و به همین دلیل هرگاه شاهد رشد اونس طلا در بازار جهانی هستیم، به طور معمول قیمت طلا در بازار ایران نیز با رشد همراه می‌شود.

قیمت هر اونس طلا ۵۴ برابر شده است

در سال ۱۹۷۱ میلادی و پس از تغییر در پیمان برتون وودز که امریکا به‌ دلیل مشکلات اقتصادی پیمان قبلی را تغییر داد و ارزش دلار در مقابل طلا افت کرد، هر اونس طلا ۳۵ دلار قیمت داشت، قیمتی که پس از نزدیک به ۵۰ سال ۵۴ برابر شده و به ۱۹۰۱ دلار رسیده است. بررسی جهش‌های قیمت طلا در طول ۵۰ سال گذشته حکایت از تأثیر عوامل سیاسی و اقتصادی بر قیمت این فلز زرد دارد.

به طوری که در سال ۱۹۸۰ رشد نرخ تورم در جهان به همراه حمله شوروی سابق به افغانستان به یکباره قیمت هر اونس طلا را به ۸۵۰ دلار رساند. پس از آن در سال ۲۰۰۸ میلادی بحران اقتصادی که اتحادیه اروپا را فراگرفت و تأثیر زیادی بر اقتصاد جهان گذاشت توانست طلا را به قله تاریخی خود تا آن زمان یعنی ۱۰۳۰ دلار برساند.

در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز افت دوباره ارزش دلار موجب شد طلا به ۱۲۰۰ دلار برسد. اما در سال ۲۰۱۰ و بعد از آنکه انتظارات برای عبور اقتصاد اروپا و جهان از پیامدهای بحران اقتصادی ۲۰۰۸ برآورده نشد یک بار دیگر قیمت طلا افزایش یافت و به ۱۲۶۹ دلار رسید. در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز بحران بدهی در جهان باعث شد اونس طلا با ۱۹۲۱ دلار بالاترین رکورد تاریخی خود را به ثبت برساند که تاکنون این رکورد شکسته نشده است.

با این حال ورود طلا به کانال ۱۹۰۰ دلاری در روز گذشته پیش‌بینی‌های گذشته تحلیلگران را به واقعیت نزدیک کرد. درهمین زمینه بلومبرگ روز گذشته گزارش داد، قیمت اونس طلا در بازار جهانی به بالای ۱۹۰۰ دلار- بالاترین قیمت در ۹ سال گذشته- نزدیک شد زیرا نگرانی از رشد اقتصاد جهانی باعث افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن شده است.

همچنین، اثرات رشد همه‌گیری کرونا بر بهبود اقتصادی و افزایش تنش‌های بین امریکا و چین موجب شده است تقاضا برای طلا افزایش یابد. قیمت نقره نیز به بالاترین افزایش هفتگی در چهار دهه اخیر دست یافت. عواملی همچون نرخ بهره پایین، تضعیف دلار، اثرات بحران همه‌گیری کرونا بر اقتصاد و ابهامات ژئوپلیتیکی، دو فلز طلا و نقره را در مسیر بزرگترین افزایش سالانه در یک دهه قرار داده است. گروه یوبی‌سی پیش‌بینی می‌کند قیمت طلا تا پایان ماه سپتامبر به ۲۰۰۰ دلار در اونس برسد.

در بخش سیاسی نیز، وزیر امور خارجه امریکا، رهبران چین را به تمایل به سلطه جهانی متهم کرد. این اظهارات پس از آن صورت گرفت که امریکا به طور غیرمنتظره‌ای دستور داد چین کنسولگری خود را در هیوستون به‌دلیل سال‌ها جاسوسی در مورد دارایی‌های تجاری و امنیتی امریکا تعطیل کند.

چین این اتهامات را رد کرد و در روز جمعه دستور داد تا امریکا کنسولگری خود را در شهر جنوبی چنگدو چین تعطیل کند. در همین حال، سرمایه‌گذاران انتظار دارند اقدامات بیشتری در رابطه با سیاست‌های مالی و پولی صورت گیرد، زیرا چشم‌انداز بهبود اقتصادی همچنان نامشخص است.

رهبران اتحادیه اروپا در این هفته در مورد محرک بی‌سابقه‌ای به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو به توافق رسیدند. فدرال رزرو نیز در هفته آینده در مورد حمایت‌های اقتصادی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

رشد ۴۷۹ دلاری قیمت طلا در یک‌سال

براساس اطلاعات ارائه شده قیمت اونس جهانی طلا در یک ماه اخیر ۱۳۷ دلار رشد داشته است که این میزان افزایش در ۶ ماه گذشته به ۳۲۵ دلار می‌رسد.

همچنین اونس طلا در مقایسه با یک‌سال اخیر با رشد ۴۷۹ دلاری مواجه شده است، رقمی که اگر نسبت به ۵ سال گذشته بررسی شود به ۸۰۵ دلار می‌رسد.

همچنین اونس طلا در ۲۰ سال گذشته نیز ۱۶۲۲ دلار رشد داشته است.منبع:روزنامه ایران

آینده قیمت طلای جهانی چه می‌شود؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه