// کد مطلب: ۷۵۱۹۵

اختصاصی/ سقوط دلار باعث رشد چشمگیر طلا خواهد شد

اختصاصی/ سقوط دلار باعث رشد چشمگیر طلا خواهد شد
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: از جیم ریکاردز و پیتر شف در بخش پایانی مصاحبه با کیتکو پرسیده شد که از دید این دو تحلیلگر خطر اصلی در شرایط فعلی با توجه به وضعیت پاندمی و اینکه رکورد فعلی با رکود دهه 30 میلاید مقایسه می شود چیست ؟

جیم ریکاردز در بخش پایانی مصاحبه خود با کیتکو در دفاع از دیدگاه رسیدن قیمت طلا به رقم های بی سابقه ، از جمله 15 هزار دلار در هر اونس ، گفت که فدرال رزرو در گذشته هنگامی که محرک پولی را عملی کرد، نتوانسته تورمی ایجاد کند، در حالی که پیتر شیف ، مدیرعامل یورو پاسفیک کپیتال ، اظهار داشت تورم قیمت دارایی نتیجه احتمالی این اقدامات است.

ریکاردز گفت اول از همه اینکه :"من همه را ترغیب می کنم که از کلمه" محرک پولی "استفاده نکنند. هیچ محرک پولی ایی وجود ندارد... چاپ پول وجود دارد ، بله چاپ پول و ایجاد کسب درآمد بدهی برای دولت از طریق بانک مرکزی وجود دارد، اما هیچ اثر محرکی برای اقتصاد نداشته. شما از چاپ پول تورم دریافت نمی کنید ، آن را از سرعت تبادل پول در یک اقتصاد دریافت می کنید (velocity ) ،که روانی است،و بانک فدرال متوجه آن نیست. اما بزرگترین تهدید "کاهش قیمت ها" است.

velocity -سرعت پول ،اندازه گیری نرخ سرعتی است که پول در یک اقتصاد تبادل می شود. یعنی تعداد دفعاتی است که پول از یک نهاد به نهاد دیگر منتقل می شود. ...

اما شف گفت که طبق تعریف ، فدرال رزرو از طریق گسترش عرضه پول همین حالا هم موجب ایجاد تورم ( افزایش قیمت ها )شده است.

توضیح اینکه این دو تحلیلگر در مورد شرایط فعلی و تعریفی جامع از ان با هم اختلاف نظر دارند ، ریکاردز اعتقاد دارد که ما در حال حاضر افت قیمت ها را داریم و در حالیکه شف اعتقاد دارد که همین حالا هم تورم در اقتصاد امریکا ایجاد شده و انهم به این دلیل که به طور کلی چاپ پول نتیجه ایی به جز افزایش تورم ندارد .

شف گفت: "اول از همه اینکه تنها چیزی کاهش ارزش در آن اندازه گیری خواهد شد طلا است ، اما از نظر ارز های فیات ، قیمت ها به طرز چشمگیری بالا می روند ، زیرا آنها همچنان به چاپ دلار ادامه می دهند تا زمانی که دیگر این ارز ارزشی نداشته باشد. این تنها چیزی است که می تواند جلوی چاپ پول را بگیرد. "( منظور اینکه طلا به دلیل کاهش قدرت ارز فیات رشد قیمت خواهد داشت )

شف ادامه داد چیزیکه ما تا به امروز دیده ایم تنها بخش کوچکی از رویدادی است که در مسیر پیشرو قرار دارد ،چراکه وقتی دلار سقوط کند و قیمت ها صعود هایی موشکوار داشته باشند،چک های حمایتی و یا هر نوع پرداختی که دولت ها به مردم ارایه می دهند ارزش چندانی نخواهند داشت و شما نمی توانید با آن مبالغ چیزی زیادی بخرید ..من فکر می کنم دولت ها در برابر این صعود قیمت ها از روش کنترل قیمت ها استفاده خواهند کرد ، یعنی شبیه به کاری که امریکا در 1970 انجام داد ، البته قیمت ها خیلی سریعتر از انزمان صعود خواهند کرد و من فکر می کنم ما شاهد اجرای برنامه های کنترل قیمت برای اقلام مصرفی خواهیم بود و این به معنی کمبود است .

من فکر می کنم به دلیل ضعف های درآمدی شما شاهد ناآرامی ها و جرم و جنایت های زیادی در شهرها خواهید بود که دلیل ان کمبود مواد غذایی، قطعی برق و الکتریسته در سراسر کشور است و قرار است وضعیت بدتر شود .از دید من این فقط یک بحران مالی نخواهد بود بلکه بحران پولی است ..بحران دلار و بحران بدهیی های عمومی است

ریکاردز در پاسخ به اظهارت شف گفت که من موافق هستم که فدرال رزرو به دنبال افزایش تورم است ولی انها طی 12 سال گذشته نتوانسته اند به این هدف برسند . تسکین کمی ( افزایش نقدینگی) ایجاد توسط بانک مرکزی فدرال رزرو بدون شک ترازنامه فدرال رزرو را به سوطحی رکوردی گسترش داده است ، اما هنوز نتیجه ان در قیمت مصرف کننده و ارزش دارایی ها دیده نمی شود...انها 12 تریلیون دلار را در 12 سال گذشته اپ کرده اند و ما هنوز تورمی نداریم.

شف در مخالفت با ریکاردز گفت که ما همین حالا هم تورم داریم ، شاید در قیمت های مصرف کننده دیده نشود ولی آنها باعث ایجاد حباب تورمی در بازار سهام و املاک و بازار اوراق قرضه شده اند .

با اینحال هر دو کارشناس در مورد صعود قیمت طلا هم نظر هستند و اعتقاد دارند که قیمت ها به رقم های رکوردی جدیدی صعود خواهند کرد

اختصاصی/ سقوط دلار باعث رشد چشمگیر طلا خواهد شد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه