// کد مطلب: ۷۵۲۴۲

اختصاصی/ سیتی گروپ دلیل صعود طلا به سطح ۲۰۰۰ هزار دلاری تشریح کرد

اختصاصی/ سیتی گروپ دلیل صعود طلا به سطح 2000 هزار دلاری تشریح کرد
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:بدنبال عبور طلا از مرز 2 هزار دلار در هفته جاری، اقتصاددانان سیتی گروپ به طور دقیق در مورد نیروی محرک پشت اوج گیری فلز گرانبها و آنچه که این روند به ما میگوید توضیح دادند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، طلای نقدی که در زمان انتشار این خبر نزدیک به 2058 دلار در هر اونس بود ، تا زمان انشتار این حبر برای هفته نزدیک به 4 درصد رشد قیمت داشت و برای نهمین هفته متوالی روند صعودی ثبت کرد ؛ روندی که طولانی‌ترین دوره رالی قیمت متوالی هفتگی این فلز از سال 2006 محسوب می‌شود.

در حالیکه هنوز در مورد رسیدن طلا به 3000 دلار ابهاماتی وجود دارد، اقتصاددانان در سیتی بانک در یادداشت روز پنجشنبه اعلام کردند که به اعتقاد آنان طلا در سه ماهه فعلی می تواند به 2100 دلار در هر اونس برسد و ظرف 6 تا 12 ماه اینده از رقم 2300 دلار گذر خواهد کرد.

با این حال، آنان توضیح دادند که افزایش قیمت طلا برخلاف تصور برخی افراد و محرک‌های بانک های مرکزی و رشد اعتباری بخش خصوصی، این افزایش قیمت د راثر هشدار "انفجار تورمی" نیست.

این اقتصاددانان تحت رهبری "کاترین من" اعتقاد دارند:" تئوری پولی تورم با تئوری‌های خرد بازار کار و بازار تولید جایگزین شده و پیش بینی بازار از ریسک تورمی پایین است."..." بنابراین( حرکت ) طلا هشداری تورمی نیست."

رالی طلا همچنین نشانه ایی بر از دست رفتن قدرت دلار به عنوان "ذخیره ارزی پیشتاز در سطح جهان" نیز نیست.

این اقتصاددانان می گویند که اگرچه برخی ادعا می کنند که افزایش قیمت طلا بدنبال کاهش ارزشش دلار رخ داده است، "هیچ ارز یا هیچ کشوری آمادگی و یا تمایلی برای پذیرفتن نقش دلار را ندارد."

در واقع، تامین کلای دلار توسط فدرال رزرو برای کشورها از طریق" سوآپ ارزی"، موضع اسکناس سبز آمریکا را به عنوان ارز ذخیره جهان تحکیم کرده است.

" حتی اگر دلار در حال حاضر از حیث ارزش سنجی نسبت به طلا کم ارزش تر باشد، ارزها دیگر نیز همین وضعیت را دارند و این یعنی " امتیاز و برتری فزاینده دلار" نسبت به مابقی ارزها همچنان پابرجا است.

در کانون این حرکت ( طلا)، اقتصاددانان سیتی بانک گفته اند که افزایش قیمت طلا تحت تاثیرسیاست تسهیل پولی بانک‌های مرکزی رخ داده که خود به منفی شدن منحنی بازده(اوراق ) منجر شده است. یعنی سودی که سرمایه گذاران از طریق اوراق قرضه دریافت می‌کنند برابر یا کمتر از نرخ تورم بوده و این موضوع "هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بهره‌ای همچون طلا را کاهش می‌دهد."

با این وجود، آنها در ادامه اضافه کرده اند که تمامی فاکتورهای مذکور در تداوم روند صعودی طلا نقش دارند.

گای فاستر،رییس واحد تحقیقات در موسسه Brewin Dolphin معتقد است که محرک اوج گیری طلا بازده واقعی منفی است و این یعنی "انتظار بازار از مسیر حرکت تورم به جایی که نرخ بهره به انجا می رود ارتباط دارد .

تجارت فعلی بر این اساس است که فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی به دلیل افزایش نرخ بیکاری،( و البته برا جمایت از وضعیت موجود ) قادر نخواهند بود تا نرخ بهره را افزایش دهند حتی اگر تورم شروع به افزایش کند."

فاستر در ادامه گفت که منطقی است اگر انتظار داشته باشیم نرخ تورم به حوالی 3 درصد افزایش یابد، که بهترین بخش آن برای سرمایه گذاران بازده منفی 3 درصد است. در چنین شرایطی، می‌توانید انتظار داشته باشید که طلا بی نهایت خوب عمل کند."

اختصاصی/ سیتی گروپ دلیل صعود طلا به سطح 2000 هزار دلاری تشریح کرد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه