// کد مطلب: ۱۵۳۷۰۶

رپرتاژ اگهی

براق کردن طلا و جواهر

براق کردن طلا و جواهر
لینک کوتاه کپی شد

در این مطلب روش‌های مفیدی برای تميز كردن طلا در خانه را ارائه کردیم. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های گفته‌شده در سریع‎ترین زمان ممکن زیبایی را به طلا و جواهرات خود بازگردانید؛ همچنین توصیه می‌کنیم به‌منظور جلوگیری از کثیفی و سیاهی زیورآلات، به نکات مهم گفته‌ شده در مقاله نیز توجه کنید. اگر قصد خرید اکسسوری را دارید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت گالری حقانی از مدل‌های متنوع طلا و جواهرات موجود در این طلافروشی دیدن فرمایید.

در این مطلب روش‌های مفیدی برای تميز كردن طلا در خانه را ارائه کردیم. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های گفته‌شده در سریع‎ترین زمان ممکن زیبایی را به طلا و جواهرات خود بازگردانید؛ همچنین توصیه می‌کنیم به‌منظور جلوگیری از کثیفی و سیاهی زیورآلات، به نکات مهم گفته‌ شده در مقاله نیز توجه کنید. اگر قصد خرید اکسسوری را دارید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت گالری حقانی از مدل‌های متنوع طلا و جواهرات موجود در این طلافروشی دیدن فرمایید.

براق کردن طلا و جواهر

چگونه طلا را براق و تمیز کنیم؟

استفاده از جواهرات و اکسسوری‌های طلا زیبایی شما را دوچندان کرده و انتخاب خوبی برای مهمانی‌های رسمی و تکمیل استایل روزمره است؛اما باید در نظر داشته باشید که با گذشت زمان و درصورتی‌که از طلا و جواهرات خود به‌درستی مراقبت نکنید، بر اثر تعرق و برخورد موادی همچون عطر، شوینده و... درخشش خود را از دست می‌دهند. استفاده مداوم نیز سبب کدر شدن و سایش آن‌ها می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم هر چند وقت یک‌بار با بهره‌گیری از روش‌های تمیز کردن طلا ، آن‌ها را براق کنید تا دوباره درخشش خود را به‌دست آورند. در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌های براق کردن طلا آشنا کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه طلا را براق و تمیز کنیم

چگونه طلا را مثل روز اول کنیم؟

امروزه خرید طلا آنلاین متقاضیان زیادی پیدا کرده و در میان عموم افراد به‌خصوص خانم‌ها امری رواج پیدا کرده؛ اما با گذشت زمان قیمت انواع اکسسوری از جمله قیمت النگو طلا افزایش پیدا کرده است؛ به ‌همین دلیل اگر یک انگشتر طلا زنانه یا هر اکسسوری دیگری خریداری کرده‌اید، یادگیری نحوه نگهداری از آن‌ها اهمیت بالایی دارد؛ زیرا طول عمر زیورآلات شما را افزایش داده و نیاز به خرید جواهرات جدید و چشم نواز را رد شما کاهش می‌دهد؛ در نتیجه ما قصد داریم به بررسی روش‌های براق کردن طلا به‌ویژه دستبند طلا جدید و سایر اکسسوری‌های متداول بپردازیم.

  • براق کردن طلا با استفاده از جوش شیرین

شما می‎توانید برای براق کردن یک انگشتر طلا زنانه جدید ، ابتدا دو پیمانه آب را درون یک ظرف بزرگ بجوشانید و سپس داخل یک ظرف شیشه‌ای یا پیرکس لایه‌ای فویل آلومینیومی قرار داده و با محکم کردن روی ظرف، لبه‌های آن را به سمت بیرون تا کنید. فراموش نکنید که سمت براق فویل آلومینیومی باید به طرف بالا باشد.

برای تميز كردن طلا با جوش شيرين، باید اکسسوری مورد نظر خود را درون ظرف شیشه‌ای پیرکس و روی فویل قرار دهید. سپس پودر جوش شیرین را به مقدار 1 الی 5/1 قاشق غذاخوری روی هرکدام از قطعات طلا بپاشید.

در مرحله بعد باید حدود 2 پیمانه آب جوش را درون ظرف شیشه‌ای پیرکسی که روی آن را با آلومینیوم پوشانده‌اید، بریزید و 5 دقیقه صبر کنید. در این مرحله طلا باید درون محلولی که تهیه کرده‌اید، باقی بماند. استفاده از ورقه آلومینیومی باعث می‌شود تا جوش شیرین و آب داغ با یکدیگر واکنش شیمیایی داشته باشند.

زیورآلات درون محلول را به‌ صورت مستقیم و با دست برندارید؛ بلکه با استفاده از یک چنگال آن را برداشته و زیر آب سرد قرار دهید؛همچنین می‌توانید آن را درون کاسه پر از آب سرد قرار داده و حدود 45 ثانیه الی 1 دقیقه صبر کنید تا محلول جوش شیرین از روی سطح آن پاک شود.

پس‌ از قرار دادن قطعه طلا در آب، آن را با استفاده از یک دستمال خشک کرده تا تمام قسمت‌های آن از محلول جوش شیرین پاک شود. تا هنگامی‌که از پاک شدن هیچ ماده‌ای روی آن مطمئن نشده‌اید، به خشک کردن آن ادامه دهید. سپس آن را 5 تا 10 دقیقه در معرض هوای آزاد قرار دهید تا رطوبت موجود روی آن از بین برود.

به این نکته توجه داشته باشید که برای زیورآلات دارای سنگ‌های قیمتی نباید از این روش استفاده کنید؛ چراکه جوش‌ شیرین به استحکام و درخشندگی سنگ‌های قیمتی آسیب می‌زند.

  • براق کردن طلا با استفاده از مایع ظرفشویی

برای براق کردن دستبند طلا جدید خود، با استفاده از مایع ظرف‌شویی؛ ابتدا باید چند قطره مایع ظرف‌شویی ملایم و بدون فسفات را درون آب ولرم ریخته و آن را هم بزنید؛ سپس باید یک ظرف را با 1 الی 2 پیمانه آب ولرم پر کرده و چند قطره مایع ظرف‌شویی در آن بریزید و تا هنگامی‌ که به‌طور کامل ترکیب نشده، به هم‌ زدن آن ادامه دهید. فراموش نکنید که مایع ظرف‌شویی مورد استفاده باید بدون فسفات باشد تا سطح طلا خورده نشود.

قطعه طلا مورد نظر خود را به مدت 15 دقیقه درون محلول قرار دهید تا هر نوع سیاهی و کثیفی از روی سطح آن پاک شود. با گذشت 15 دقیقه می‌توانید طلا را با استفاده از یک دستمال بدون پرز تمیز کنید.

سپس با یک مسواک نرم سطح طلا را برس بکشید تا سیاهی و کثیفی‌ها از روی آن پاک گردد. اگر با انجام این کار تغییری در آن ایجاد نشد، باید مسواک را به محلول ترکیبی آب و مایع ظرف‌شویی آغشته کنید و آن را روی سطح طلا بکشید. توجه داشته باشید که مسواک را نباید به سطح طلا فشار دهید؛ در غیر این صورت سطح طلا خراش پیدا می‌کند.

سپس قطعه طلا را زیر آب شیر خوب بشویید تا مایع ظرف‌شویی و محلول از روی آن شسته شود. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از افتادن طلا در چاه سینک، باید از یک آبکش استفاده کنید و سپس طلا را زیر شیر آب بشویید.

پس‌ از شستشو طلا آن را با یک دستمال نرم، خشک نمایید و در معرض هوا قرار دهید تا رطوبت باقی‌مانده روی آن کاملا از بین برود. در نهایت نیز با یک دستمال مخصوص برای تميز كردن طلا و جواهر می‌توانید سطح آن را دستمال بکشید تا درخشندگی خود را حفظ کند.

براق کردن طلا با مایع ظرف‌شویی

  • براق کردن طلا با استفاده از سرکه

به‌طورکلی تمیز کردن طلا در خانه با استفاده از سرکه توصیه نمی‌شود؛ چراکه به‌دلیل داشتن حالت اسیدی، ممکن است باعث خورندگی در طلا شما شود. در نتیجه شما می‌توانید از دیگر روش‌های معرفی شده در این مطلب استفاده نمایید؛ اما اگر به هر دلیل قصد انجام آن را دارید می‌توانید طبق مراحل زیر اقدام کنید.

ابتدا 2 قاشق چای‌خوری نمک را با نصف لیوان سرکه سفید مخلوط کنید و برای ترکیب شدن این محلول را هم بزنید. سپس طلا را به مدت چند دقیقه درون محلول تهیه شده قرار دهید؛ پس‌ از گذشت چند دقیقه آن را از درون محلول بیرون آورید و نسبت به تمیز شدن سیاهی و کثیفی از روی آن اطمینان کسب کنید. درصورتی‌که سیاهی و کثیفی‌ها از روی طلا مورد نظر شما پاک شد، آن را دوباره با آب ولرم آبکشی کنید و سپس در محیط باز قرار دهید تا رطوبت آن از بین برود.

براق کردن طلا با سرکه

  • براق کردن طلا با استفاده از آمونیاک

پیش ‌از اینکه به روش تميز كردن طلا با استفاده از آمونیاک بپردازیم بهتر است بدانید که ماده آمونیاک گاهی اوقات باعث حساس شدن پوست و در ادامه خارش و سوزش آن می‌شود. بنابراین برای تمیز کردن طلا و جواهر با استفاده از این ماده باید مراحل زیر را با استفاده از دستکش انجام دهید.

در ابتدا یک پیمانه آب ولرم را داخل یک کاسه شیشه‌ای بریزید و سپس یک قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی به آن اضافه نمایید. به محلول تولید شده نصف قاشق چای‌خوری آمونیاک اضافه کرده و آن را به خوبی ترکیب کنید. به‌ دلیل بوی تند آمونیاک بهتر است انجام این کار را در فضا باز انجام دهید. قطعه طلا مورد نظر خود را درون محلول تهیه شده بریزید و حدود 10 ثانیه صبر کنید. هنگام قرار دادن قطعه در آمونیاک توجه کنید که قطرات محلول به بیرون پرتاب نشوند. پس از گذشت 10 ثانیه با استفاده از یک انبر یا چنگال، قطعه طلا مورد نظر خود را بیرون آورید. همچنین اطمینان کسب کنید که تمام قسمت‌های طلا به‌طور کامل در معرض محلول آمونیاک قرار گرفته باشد.

در مرحله بعد باید با استفاده از یک مسواک قسمت‌هایی که کثیف و کدر شده‌اند را برس بکشید. در طی انجام این مرحله توجه کنید که محلول آمونیاک در قسمت‌های دیگر نریزد. اگر هنگام مسواک زدن دستکش به دست نداشته باشید، دست شما هنگام برخورد با آمونیاک آسیب جدی خواهد دید.

پس‌ از مسواک زدن طلا خود، آن را حدود 30 الی 45 ثانیه با آب سرد آبکشی کنید تا محلول باقی‌مانده روی آن تمیز شود. سپس می‌توانید با یک حوله یا دستمال نرم، رطوبت آن را کاملا خشک کنید. پس‌ از خشک کردن با دستمال، یک‌بار دیگر طلا شسته شده را با استفاده از مایع ظرف‌شویی و اسفنج بشویید تا هیچ محلولی روی سطح طلا باقی نماند.

  • براق کردن طلا با استفاده از مسواک و خمیردندان

خمیردندان ماده‌ای پاک‌کننده به ‌منظور از بین بردن جرم و کثیفی از روی طلا و جواهرات است. بافت دانه‌دار خمیردندان در از بین بردن خراش‌های روی سطح طلا بسیار موثر خواهد بود. براي تميز كردن طلا در خانه باید طبق دستورالعمل زیر اقدام کنید.

ابتدا مقداری خمیردندان را روی یک مسواک نرم بریزید و سپس تمام سطوح طلا را با استفاده از آن برس بکشید. توجه داشته باشید که باید این کار را با دقت و ظرافت فراوان انجام دهید،؛ در غیر این‌ صورت ممکن است باعث ایجاد خط و خراش روی جواهر شما شود. پس‌ از اینکه نسبت‌ به تماس مسواک با تمام سطوح طلا اطمینان کسب کردید، باید به خوبی آن را شسته و آبکشی نمایید. سپس با یک دستمال نرم زیورآلات مورد نظر را خشک کنید و در معرض هوا آزاد قرار دهید.

براق کردن طلا با مسواک و خمیر دندان

نکات مهم براق کردن طلا و جواهرات

توجه به نکاتی حول محور نگهداری طلا و جواهرات یکی از اقداماتی است که به حفظ درخشندگی و جلوگیری از سیاهی زیورآلات کمک می‌کند. در ادامه قصد داریم شما را با برخی از نکات مهم راجع به تمیز کردن طلا آشنا کنیم.

  • کلر آب استخرها قاتلِ اصلی طلا و جواهرات شما خواهند بود. بنابراین به‌ منظور حفظ درخشندگی آن‌ها پیشنهاد می‌شود در استخر و هنگام شنا کردن از طلا و جواهرات خود استفاده نکنید.
  • پس‌ از اینکه اکسسوری‌های خود را مورد استفاده قرار دادید، آن‌ها را درون کیف جواهرات خود بگذارید تا گرد و خاک را به خود جذب نکنند. جذب آلاینده‎ها توسط زیورآلات با گذشت زمان سبب سیاهی و کثیفی آن‌ها می‌شود.
  • به‌ منظور افزایش درخشندگی و جلوگیری از کثیفی جواهرات‌ می‌توانید از فروشگاه‌های فروش زیورآلات و طلا، محلول مخصوص شستشو جواهرات را خریداری نمایید. این محلول‌ها باعث تمیزتر شدن زیورآلات شما می‌شوند.
  • ضمنا می‌توانید با کمترین هزینه و با استفاده از یک خمیردندان و مسواک، اکسسوری و جواهرات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن درخشان کنید. تنها کافی است با استفاده از کمی خمیردندان و مسواک نرم، روی آن را برس بکشید. سپس طلا مورد نظر خود را با آب سرد شسته و با یک دستمال نرم رطوبت آن را بگیرید.

نحوه براق کردن جواهرات دارای سنگ های قیمتی

روش‌های گفته‌ شده در این مقاله تنها برای طلا و زیورآلاتی کاربرد دارند که کاملا ساده‌ بوده و از سنگ‌های قیمتی یا نگین برخوردار نیستند. تماس برخی از مواد شوینده یا حتی آمونیاک با جواهرات، می‌تواند باعث آسیب جدی به سنگ‌های قیمتی شود. بنابراین به‌منظور براق کردن جواهرات دارای سنگ‌های قیمتی، بهتر است از روش زیر استفاده نمایید.

ابتدا مقداری مایع ظرف‌شویی یا صابون بچه را با آب ولرم ترکیب کنید. سپس یک حوله نرم را به ترکیب تهیه شده آغشته و تمام سطوح طلا را با آن تمیز نمایید. پس‌ از اینکه نسبت‌ به تماس کامل حوله با طلا اطمینان کسب کردید، باید یک دستمال تمیز دیگر بردارید و با چند قطره آب آن را مرطوب کنید. سپس تمام سطوح طلا را با استفاده از آن دستمال پاک کنید تا اثری از محلول روی آن نماند. به‌منظور خشک کردن جواهرات دارای سنگ‌های قیمتی باید آن‌ها را با شیب رو به بالا روی یک پارچه نرم قرار دهید تا آب به پایین نگین حرکت نکند.

در نهایت نیز توصیه می‌کنیم با در نظر گرفتن تمامی شرایط و مشخصات دقیق قطعه طلا یکی از روش‌های گفته‌شده در مقاله را به‌ منظور براق کردن زیورآلات خود انتخاب نمایید. برای انتخاب درست روش تمیز کردن طلا به نوع سنگ کار شده، رنگ جواهر، خلوص طلا و کیفیت ساخت آن دقت کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش طول عمر زیورآلات، اصول مراقبتی طلا را به‌طور کامل رعایت کرده و تا حد ممکن از سیاهی و کثیفی‌های شدید آن‌ها جلوگیری نمایید. البته هیچ‌یک از روش‌های ذکرشده در این مطلب به‌منظور پاک‌سازی و براق کردن طلا و سنگ‌های زینتی بدون ضرر نیستند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها نباید بیشتر از 1 الی 2 بار در سال باشد.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری طلانیوز مسئولیتی بابت آن ندارد ....

براق کردن طلا و جواهر

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه