// کد مطلب: ۱۳۱۷۱۸

نگاهی گذرا به سهام بانک ایران زمین

افزایش سرمایه «وزمین» با هدف توسعه اقتصادی

افزایش سرمایه «وزمین» با هدف توسعه اقتصادی
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: بانک ایران زمین ( سهامی عام) در اسفندماه 1389 پس از دریافت مجوز از بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد. سهام این بانک در سال 1389 در فرابورس ایران پذیرفته شد و از خردادماه 1390 با نماد «وزمین» درفهرست تابلوی قیمت های بورس قرار گرفت. این بانک هم اکنون در بازار پایه نارنجی فرابورس و در گروه خدمات مالی و شاخه بانک‌ها و موسسات اعتباری حضور دارد.

به گزارش طلانیوز: سرمایه اولیه بانک ایران زمین مبلغ دو هزار میلیارد ریال که سهم مؤسسین 51.75 درصد (به ارزش 1035 میلیارد ریال) و سهم پذیره نویسان عمومی 48.25 درصد (به ارزش 965 میلیارد ریال) درنظر گرفته شد. همچنین با ثبت نهایی افزایش سرمایه، بانک ایران زمین در آینده نزدیک می تواند نقش بیشتری در توسعه اقتصادی کشور، ارائه خدمات دیجیتال و نیز کمک به رفع موانع تولید داشته باشد.
در تاریخ 24/11/1389 پذیره نویسی عمومی سهام بانک ایران زمین از طریق کلیه شعب بانک ملت در سراسر کشور و بازار فرابورس ایران انجام شد. سهام بانک ایران زمین با نماد «وزمین» در گروه خدمات مالی و شاخه بانک ها و موسسات اعتباری در بازار پایه نارنجی فرابورس پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ 25/03/1390 بعنوان سی وپنجمین نماد معاملاتی درفهرست نرخ های بازار دوم فرابورس ایران توسط سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد و معاملات «وزمین» از مهرماه همان سال آغاز شد .
سهامداران عمده بانک ایران زمین شامل شرکت‌های خصوصی یا نیمه‌خصوصی هستند که می‌توان از شرکت‌های آرمان نیکو سگال، آیان‌سرمایه پویای دانا، نیکان سرشت سرزمین ایرانیان، پاک انرژی نیکو گستر، سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، توسعه بین‌المللی خراسان جنوبی، سرمایه‌گذاری آینده‌نگر شرق، جراح نگر طوس، سرمایه‌گذاری همگامان تجارت، آسا گستران خراسان، آرمان پدیده خراسان، شرکت شاهد، بین‌المللی سرمایه‌گذاری ایرانیان و چند شرکت خصوصی دیگر نام برد.
گزارش عملکرد بانک نشان می دهد که درآمد کارمزدی بانک ایران ‌زمین با ۹۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته آن از ۴۶۴میلیارد و ۷۳ میلیون ریال به ۹۰۵ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال رسیده است . همچنین هزینه‌های مالی بانک نیز حدود ۹۹درصد کاهش داشته است. بانک ایران‌زمین با سرمایه ثبتی چهار هزار میلیارد ریالی توانسته از محل تسهیلات اعطایی چهار هزار و ۵۷۶میلیارد و ۶۲۹ میلیون ریال درآمد شناسایی کند .
همچنین بانک ایران زمین در اسفندماه سال گذشته به منظور شفاف سازی درخصوص تسعیر نرخ ارز اعلام کرد؛ ازآن جایی که «وزمین» فاقد دارایی و بدهی ارزی بوده، لذا اعمال نرخ های جدید تسعیر ارز ( مبلغ 220،000 ریال هر یورو ، مبلغ 200،000 ریال هر دلار امریکا و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ماه سال 1400) آثار مالی با اهمیتی بر صورتهای مالی سالانه منتهی به .1400.12.29 این بانک نخواهد داشت.
براساس این گزارش، در تاریخ دهم فروردین ماه ۱۴۰۱، بانک ایران زمین از عدم حصول نتیجه برگزاری مزایده - گروه ب خبر داد و اعلام نمود؛ از 90 رقبه املاک و مستغلات مازاد بانک، 10 رقبه منجر به تصویب در کمیته معاملات گردید و فرآیند انعقاد قرارداد در حال انجام می باشد که به محض نهایی شدن و امضای قرارداد، مراتب افشا خواهد شد. الباقی بدلیل عدم دریافت پیشنهاد و توافق به فروش نرسیده است .
از تحلیل تکنیکال این بانک در هنگام تنظیم گزارش (11/01/1401) چنین بر می‌آید که؛ حجم معاملات به میزان 0.06 برابر بیشتر از حجم مبنا بوده است. سیگنال اندیکاتور در وضعیت خرید و سیگنال خرید میانگین های متحرک تا ۵۵ روزه همچنان در وضعیت خرید می باشد. اندیکاتور عرضه و تقاضا نشان می دهد که «وزمین» در محدوده میانی است و بیانگر عرضه و تقاضای تقریبا متعادل است .
بنابر این طی سه روز معاملاتی گذشته، حقوقی ها در حال خرید و ورود به سهم بانک ایران زمین هستند . برآیند معاملات حقوقی در ده روز گذشته مثبت بوده است به این معنی که حقوقی در حال خرید و حمایت از سهم است . حقوقی در سی روز معاملاتی گذشته در حال خرید بوده و همچنین طی صد روز معاملاتی گذشته، حقوقی ها در حال خرید و ورود به سهم بانک ایران زمین با نماد «وزمین» هستند. البته ناگفته نماند که در تحلیل بنیادی این سهم نمایانگر خروج پول های هوشمند است به نحوی که فروشندگان با قدرت بیشتری نسبت به خریداران در حال فروش بوده اند.
گفتنی است؛ بانک ایران زمین در راستای دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه بانک مرکزی در آبان ماه ‍سال گذشته مکلف به افزایش سرمایه شد، از این رو برنامه افزایش سرمایه بانک از مبلغ ۴,۰۰۰ میلیارد ریال به ۲۰,۰۰۰ میلیارد ریال از محل آورده نقدی به تایید حوزه نظارت بانک مرکزی رسید.
افزایش قدرت تسهیلات دهی، پوشش انواع ریسک ها و افزایش قدرت چانه زنی و رقابت در بازار از دستاوردهای مهم ناشی از افزایش سرمایه بانک است با تحقق این امر، ترازنامه بانک به اندازه کافی متوازن می شود. همچنین به روزرسانی صورت های مالی بانک نیز گامی دیگر در جهت تحقق اهداف عالیه این نهاد است که با همراهی سهامداران و کمک بانک مرکزی، بانک ایران زمین به زودی در عرصه های جدید بانکداری حرفه ای وارد خواهد شد.

افزایش سرمایه «وزمین» با هدف توسعه اقتصادی

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه