// کد مطلب: ۷۵۳۰۲

وضعیت بازار طلا از دید دبیر اتحادیه

وضعیت بازار طلا از دید دبیر اتحادیه
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز:نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلاو جواهر تهران گفت: طی یک هفته گذشته قیمت‌ها با ثبات نسبی همراه بوده است، به طوریکه سکه تمام در کانال ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بین یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به تثبیت رسیده، این مسئله بسیار مهم است، زیرا ما نیز به عنوان فروشنده و عرضه کننده طلا و مصنوعات مرتبط با آن از این نوسانات قیمتی طلا متضرر می‌شویم و در چنین وضعی رکود بیش از گذشته تشدید می‌شود.

انتشار اخباری مبنی بر تایید واکسن کرونا در روسیه سبب ریزش قیمت طلا شد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سخنان خود ضمن اعلام خبر واکسن روسی، اظهار کرد این واکسن بر روی دختر خودش نیز آزمایش شده است. در صورت تائید شدن واکسن روسی، بسیاری از عواملی که در این چند ماه باعث افزایش قیمت طلا شده بودند، دیگر به‌ عنوان محرک ارزش اونس عمل نخواهند کرد.

به نظر می‌رسد بخشی از درخشش بازار طلا به پایان رسیده باشد و اکنون این احتمال وجود دارد که طلا حمایت در سطح ۱۸۰۰ دلار را امتحان کند. روند بازار طلا به کنترل ویروس کرونا و تولید انبوه واکسن آن، بازده اوراق قرضه آمریکا و سایر عوامل تاثیرگذار در مقطع فعلی بستگی دارد.

امروز در بازار داخل اما قیمت‌ها به این شرح بود. براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۱۰ میلیون ۷۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۰ میلیون ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی پنج میلیون ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه بدون تغییر نسبت به روز گذشته سه میلیون تومان قیمت خورد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم یک میلیون و ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش گذاری شد، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۹۲۸ دلار قیمت خورد.

نادر بذرافشان دبیر اتحادیه طلاو جواهر تهران با اشاره به اینکه خبر اعلام ساخت واکنش ویروس کرونا باعث کاهش ۷ درصدی قیمت طلا در بازار‌های جهانی شد، اظهار داشت: روز سه‌شنبه با اعلام این خبر، طلا با کاهش ۱۲۲ دلاری، به زیر ۲ هزار دلار کاهش یافت، این در حالیست که اگر بخواهیم این کاهش قیمت را از ابتدای هفته حساب کنیم، این عدد به ۱۳۵ دلار خواهد رسید.

وی افزود: این روند کاهشی تا صبح روز چهارشنبه نیز ادامه داشت، اما در معاملات چهارشنبه عصر، قدری طلا با افزایش قیمت همراه شد، این در حالیست که اگر همچنان اخبار مثبت در مورد این واکسن و سایر اقداماتی که در مورد ساخت واکسن کرونا اعلام می‌شود، این مسئله می‌تواند روی قیمت طلا تاثیر گذار باشد و آن را با کاهش بیشتری همراه سازد، اگر واکسن به مرحله‌ای برسد که به عموم مردم دنیا داده شود، این موضوع برای اقتصاد جهانی یک خبر مهم خواهد بود و باعث بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد، در چنین شرایطی قیمت طلا به طور طبیعی با کاهش روبرو خواهد شد.

بذرافشان با تاکید بر اینکه تمام تحلیل‌ها در مورد روند جهانی بازار طلا حاکی از رشد این فلز گرانبها است، گفت: بر اساس پیش بینی‌ها تا پایان سال ۲۰۲۰ قیمت طلا در کانال ۲ هزار واحدی تثبیت خواهد شد و این مطلبی است که تمام کارشناسان و تحلیلگران زبده در سطح جهان بر درستی آن صحه گذاشته اند، حال اگر واکسن کرونا تائید شود و در دسترس عموم مردم جهان گذاشته شود، آن وقت احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا نیز وجود دارد.

دبیر اتحادیه طلاو جواهر تهران با بیان اینکه یکی از فاکتور‌های اصلی تعیین قیمت طلا و سکه در بازار داخل، قیمت جهانی این فلز است، بیان داشت: با توجه به کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی به دلیل واکسن روسی کرونا، سکه در روز سه‌شنبه با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی روبرو شد و در روز چهارشنبه که قیمت‌ها اندکی بالا رفت، این افت قیمت به ۳۵۰ هزار تومان رسید، همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش ۲۲ هزار تومانی را تجربه کرد.

وی اضافه کرد: دومین عاملی که در قیمت‌های داخلی تاثیر می‌گذارد، وضعیت عرضه و تقاضا است، در حال حاضر بازار طلا در رکود به سر می‌برد و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸۰ درصد از حجم معاملات خرید و فروش مصنوعات طلا کاسته شده که این به دلیل افزایش قیمت طلا و همچنین کاهش قدرت خرید مردم است، از سوی دیگر تقاضا برای سکه نیز از ابتدای هفته تاکنون به دلیل اینکه افزایش قیمت آن تقریبا متوقف شد، با کاهش همراه شده است.

قیمت سکه و طلا در بازار داخل با کاهش روبرو شده است

تثبیت قیمت طلا و سکه در یک هفته اخیر

بذرافشان ادامه داد: طی یک هفته گذشته قیمت‌ها با ثبات نسبی همراه بوده است، به طوریکه سکه تمام در کانال ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بین یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به تثبیت رسیده، این مسئله بسیار مهم است، زیرا ما نیز به عنوان فروشنده و عرضه کننده طلا و مصنوعات مرتبط با آن از این نوسانات قیمتی طلا متضرر می‌شویم و در چنین وضعی رکود بیش از گذشته تشدید می‌شود.

این فعال بازار طلا یادآور شد: بنابراین در وضعیتی که بازار ثبات نسبی داشته باشد و قیمت‌ها در یک محدوده مشخص در نوسان باشند، مردم نیز می‌توانند برای خرید خود برنامه ریزی کنند و در این باره از یک اطمینان برخوردار شوند تا بتوانند نیاز خود را بر طرف کرده، از سویی در چنین شرایطی بازار طلا نیز می‌تواند به سمت رونق نسبی حرکت کند.

دبیر اتحادیه طلاو جواهر تهران با اشاره به اینکه نرخ ارز نیز سومین عامل تاثیر گذار در قیمت طلا و سکه در بازار داخل است، تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که قیمت دلار در این روز‌ها دارد و کنترلی که بانک مرکزی توانسته بر وضعیت بازار و همچنین نرخ‌ها انجام دهد، انتظار می‌رود قیمت طلا نیز در این یک هفته اخیر با ثبات نسبی همراه شود، از سویی اگر بانک مرکزی بتواند ثبات و تعادل را در بازار ارز حکمفرما کند، به طوریکه اگر نرخ ارز با کاهش همراه شود، این مسئله قدر مسلم کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخل را نیز در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه خرید طلای آبشده از سوی مردم نسبت به سه ماه گذشته با کاهش همراه شده است، گفت: در اردیبهشت مردم به دلیل حفظ ارزش دارایی‌ها خود در برابر تورم، روی به خرید طلای آبشده آوردند، اما الان تقاضا با کاهش روبرو شده، این در حالیست که خرید طلای آبشده با مخاطراتی همراه است، مردم به دلیل اینکه آبشده مالیات و اّجرت ندارد، روی به خرید آن آوردند، در حالیکه این نوع از طلا فاکتور خرید ندارد یا اگر هم باشد دستی است، از سویی عیار آن می‌تواند کم و زیاد شود و این مسئله ممکن است برای مردم دردسر آفرین باشد، بنابراین ما به عنوان اتحادیه طلا خرید طلای آبشده را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم، مردم می‌توانند مصنوعات طلا و سکه خریداری کنند که هیچ گونه مشکلی ندارد و هیچ‌گونه نگرانی نیز نخواهند داشت.

بذرافشان با اشاره به اینکه کرونا و شرایط اقتصادی باعث شده که بیش از ۱۵ درصد از واحدی تولیدی و توزیعی صنف طلا و جواهر تعطیل شود، افزود: همان طور که عرض کردم با افزایش قیمت طلا و همچنین کاهش قدرت خرید مردم، بازار طلا به رکود عمیقی فرو رفته، در حال حاضر خرید یک گرم طلا برای مردم با اُجرت و مالیات آن حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در می‌آید که مسلما هزینه این چنینی از عهده مردم بر نمی‌آید، این موضوع باعث شده که بازار طلا و جواهر با رکود روبرو شود. منبع: فرارو

وضعیت بازار طلا از دید دبیر اتحادیه

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه