قیمت دلار | قیمت روز دلار | یورو | قیمت یورو | قیمت روز یورو

افزایش شدید قیمت دلار | قیمت یورو | قیمت دلار و یورو امروز چهاشنبه، ۶ مهر ۱۴۰۱

افزایش شدید قیمت دلار | قیمت یورو | قیمت دلار و یورو امروز چهاشنبه، 6 مهر 1401
لینک کوتاه کپی شد

قیمت دلار و قیمت یورو امروز چهارشنبه، 6 مهرماه 1401 در بازار چند شده است؟

به گزارش طلانیوز ؛ قیمت دلار و قیمت یورو در بازار چند شد؟ قیمت دلار و قیمت یورو امروز چگونه خواهد بود؟ قیمت دلار هرروز منتشر می شود. پیش بینی قیمت دلار نیز روزانه تخمین زده می شود. قیمت دلار امروز در صرافی ملی چند شد؟

امروز کانون صرافان قیمت دلار را 30 هزار و 524 تومان برای خرید و 30 هزار و 847 تومان برای فروش قیمت گذاری کرده است. همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت 28 هزار و 457 تومان برای خرید و 28 هزار و 743 تومان برای فروش معامله می‌شود.

قیمت دلار در صرافی های رسمی
کانون صرافان نیز نرخ دلار را 30 هزار و 524 تومان برای خرید و 30 هزار و 847 تومان برای فروش قیمت گذاری کرده است. این کانون روز گذشته، قیمت دلار را 30 هزار و 366 تومان برای خرید و 30 هزار و 690 تومان برای فروش اعلام کرده بود.

قیمت دلار و قیمت یورو

قیمت دلار در صرافی ملی
همچنین در صرافی ملی، دلار با قیمت 28 هزار و 457 تومان برای خرید و 28 هزار و 743 تومان برای فروش معامله می‌شود. روز گذشته، دلار در این صرافی 28 هزار و 506 تومان برای خرید و 28 هزار و 793 تومان برای فروش قیمت خورده بود.

قیمت دلار در بازار متشکل ارزی
در بازار متشکل نیز امروز دلار 28 هزار و 650 تومان قیمت خورد.

قیمت یورو امروز 6 مهر ماه 1401

«یورو» یکای پول کشورهای منطقه یورو است که به 100 سنت تقسیم می‌شود. به‌کارگیری یورو از ابتدای ژانویه سال 2002 رسماً در کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، اسپانیا، پرتغال، یونان، ایتالیا، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند و فنلاند آغاز شد و اکنون در 19 کشور از 27 عضو اتحادیه اروپا به‌طور رسمی در جریان است. ایران در برخی از مبادلات تجاری خود با کشورهای اروپایی و آسیایی از ارز یورو استفاده می‌کند.

قیمت یورو 6 مهر
قیمت یورو در آغاز معاملات بازار ارز 6 مهر ماه در صرافی ملی 28 هزار و 496 تومان برای خرید و 28 هزار و 783 تومان برای فروش اعلام شد.

چرا قیمت دلار ثابت نیست و دلیل نوسان آن چیست؟
در شرایط عادی و در کشورهای غیرنفتی میزان درآمدهای ارزی صادراتی باید با میزان مخارج ارزی مورد نیاز برای واردات برابر باشد و نرخ ارز در عددی تنظیم می شود که این دو متغیر با یکدیگر به تعادل برسند و در صورتی که دولت بخواهد به صورت دستوری عددی غیر از نرخ تعادلی را حاکم کند، سازوکارهای اصلاحی بازار، نرخ ارز را به قیمت تعادلی برمی‌گردانند.

اما در کشورهای دارای منابع نفتی نظیر ایران، دولت می‌تواند با استفاده از منابع ارزی حاصل از فروش نفت، با افزایش عرضه ارز در بازار، قیمت دلار را پایین نگه دارد. اما این اقدام در بلندمدت قابل تداوم نیست و زمانی که به دلیل کاهش قیمت یا افت صادرات نفت، درآمدهای ارزی کشور محدود می شود، ادامه نرخ ارز قبلی ممکن نبوده و قیمت دلار افزایش شدیدی دارد.

در واقع آنچه که در بلندمدت نرخ ارز را مشخص می کند، میزان تورم است و هر سال قیمت دلار باید به اندازه آن افزایش پیدا کند و اگر دولت با سازوکار گفته شده جلوی آن را گرفته باشد، این افزایش به یکباره رخ می دهد.

اما در کوتاه مدت ممکن است نرخ ارز نوسانات مقطعی داشته باشد که این مورد عمدتا ناشی از انتظاراتی است که در میان فعالان و آحاد اقتصادی شکل می گیرد و برای مثال انتظارات منفی نسبت به آینده می تواند باعث افزایش نرخ ارز بشود، اما مواردی نظیر امید به بهبود وضعیت اقتصادی و احیای برجام منجر به کاهش قیمت دلار می شود.

ارزش گذاری دلار بر چه مبنایی است؟ | نرخ ارز چگونه تعیین می شود؟
برای این که بدانیم نرخ ارز در بازار تهران چگونه تعیین می‌شود، باید توجه کنیم که هر روز قیمت تبدیل ریال ایران به درهم امارات در دبی محاسبه می‌شود و سپس با قیمتی معادل آن در بازار فردایی تهران معامله می‌شود که این قیمت مبنای معاملات نقدی تهران را مشخص می‌کند.

در واقع از آنجا که قیمت دلاری که در تابلوی صرافی‌ها مشاهده می‌کنیم به شدت تحت تاثیر خروجی بازار آتی بوده، این بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین در درجه اول بازار دوبی تعیین‌کننده قیمت بازار فردایی است؛ یعنی صبح که صرافی‌ها می‌گویند نرخ ارز درنیامده، دقیقا همان زمانی است که تعیین قیمت در بازار دوبی هنوز تکمیل نشده است. البته باید توجه کنیم که در زمان‌های خاص، بازار هرات و سلیمانیه هم نقش مهمی در سیگنال‌دهی دارد.

در برخی از مواقع بازار نقدی تهران جلوتر از بازار‌های گفته شده حرکت می‌کند مثلا در فاصله زمانی اسفند سال96 تا فروردین97 بازار نقدی تهران جلوتر از تبدیل درهم به ریال حرکت می‌کرد؛ این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در داخل یک حمله سفته‌بازانه روی اسکناس دلار وجود دارد.

در این شرایط هم بازار فردایی از آنجا که به عنوان راهبر بازار اسکناس دلار دیده می‌شود، این حسن را دارد که با این تاثیر حملات سفته‌بازانه در بازار نقدی ارز را تا حدودی کنترل کند.

آیا دلار در سال 1401 ارزان می شود؟
اگر توافق هسته‌ای در سال جاری به طور کامل احیا شود، می‌توان انتظار داشت که با افزایش درآمدهای نفتی و ورود ارز به کشور و شکل گیری انتظارات مثبت در میان آحاد اقتصادی، قیمت دلار کاهش یافته و حتی به محدوده 20 هزار تومان نیز برسد. در واقع دولت با استفاده از افزایش منابع ارزی در اختیار خود می تواند با مداخله گسترده در بازار ارز و عرضه دلارهای نفتی، نرخ ارز را ثابت نگه دارد.

آیا دلار در سال 1401 گران می شود؟

در صورتی که مذاکرات به بن بست کامل برسد و پرونده آن بسته شود، انتظارات عموم مردم منجر به افزایش قیمت برای دلار خواهد شد.

منبع: اقتصادآنلاین

افزایش شدید قیمت دلار | قیمت یورو | قیمت دلار و یورو امروز چهاشنبه، 6 مهر 1401

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه