// کد مطلب: ۱۴۰۲۸۹

چهارمین عرضه اولیه فرابورس ایران انجام شد

۵۶ صندوق سهامدار ۲.۵ درصد از سهام «فغدیر»

56 صندوق سهامدار 2.5 درصد از سهام «فغدیر»
لینک کوتاه کپی شد

امروز چهارمین عرضه اولیه فرابورس ایران با عرضه 300 میلیون سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به سرمایه‌گذاران واجد شرایط انجام شد و در نهایت 56 صندوق قادر به خرید 2.5 درصد از سهم «فغدیر» شدند.

به گزارش طلانیوز؛ امروز چهارشنبه چهارم خرداد ماه چهارمین عرضه اولیه فرابورس ایران با روش حراج به سرمایه‌گذاران واجد شرایط انجام شد که با عرضه 300 میلیون سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در نهایت از میان 160 صندوق مشارکت‌کننده، 56 صندوق موفق به خرید سهم «فغدیر» شدند.

2.5 درصد از سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در نماد «فغدیر» امروز روی میز فروش رفت و قیمت متوسط 1857 تومان برای هر سهم این شرکت کشف شد.

در این عرضه که بدون نمایش مظنه‌های سفارش‌گیری برای متقاضیان انجام می‌گرفت، 160 صندوق مشارکت کننده طی دوره سفارش‌گیری از 9:30 تا 11:30 با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت 56 صندوق سهامدار فغدیر شدند.

یکی از ویژگی‌های عرضه «فغدیر» سهمیه قابل توجه برای هر متقاضی بود به شکلی که حداکثر 30 میلیون سهم برای هر کد معاملاتی در نظر گرفته شده بود.

در حالی که سفارش‌گیری امروز بدون سقف قیمت انجام می‌گرفت، کف قیمت طبق اطلاعیه عرضه اولیه 1450 تومان در نظر گرفته شد.

همچنین به واسطه متفاوت بودن ساز و کار کشف قیمت، مشارکت‌کنندگان قادر به مشاهده سفارشات دیگر نبودند و صندوق‌ها با کارشناسی قیمت را وارد می‌کردند. ارسال سفارش خرید برای سرمایه‌گذاران واجد شرایط فقط توسط ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) انجام گرفت و در پایان رقابت، بیشترین قیمتی که سهم «فغدیر» روی آن معامله شد 2500 تومان و کم‌ترین قیمت 1715 تومان بود.

در نهایت پس از اتمام فرآیند کشف قیمت، متوسط قیمت معاملات در سفارش‌گیری نماد «فغدیر» معادل 1857 تومان شد که در روز معاملاتی بعدی قیمت مرجع برای تعیین دامنه نوسان در نظر گرفته می‌شود.

ارکان عرضه

در عرضه اولیه «فغدیر»، شرکت‌های بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان متعهدین عرضه نقش‌آفرینی کردند. شرکت کارگزاری ستاره جنوب نقش مشاور عرضه‌ فغدیر را عهده‌دار بود و متعهد خرید نیز شرکت تامین سرمایه امید بود. ضمن آنکه بازارگردانی سهم «فغدیر» را صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی لاجورد دماوند و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان بر عهده داشتند.

گفتنی است میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران پیش از این روش حراج در کشف قیمت را تلاش برای کشف قیمت مبتنی بر تحلیل و دور از هیجان ناشی از سفارشات دیگر توصیف کرده بود.

درباره «فغدیر»

اسدالله فرشاد مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز پیش از این در زمان معرفی «فغدیر» گفته بود: جانمایی این کارخانه در جوار گندله‌سازی مجتمع چادرملو با ظرفیت 3.4 میلیون تن، به دلیل موقعیت ممتاز این گندله‌سازی صورت گرفت و همکاری با چادرملو تا امروز ادامه یافت.

او با اشاره به قرار گرفتن برنامه‌های این شرکت در راستای تبدیل شدن استان یزد به سومین قطب صنعتی-معدنی ایران گفته بود: در همین راستا در سال 1398 با همکاری شرکت صنعتی معدنی چادرملو، ساخت گندله‌سازی بهاباد با قابلیت توسعه به 5 میلیون تن تولید آغاز شد. پروژه تاکنون 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا پایان تابستان 1402 به تولید برسد.

فرشاد، دیگر برنامه «فغدیر» را مشارکت در اکتشاف سنگ آهن معدن گزستان اعلام و بیان کرده بود: تامین سنگ آهن دغدغه ایران در درازمدت است. «فغدیر» در همین راستا و در جهت تضمین مواد اولیه قدم‌های مختلفی برداشته است.

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

56 صندوق سهامدار 2.5 درصد از سهام «فغدیر»

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه