// کد مطلب: ۱۴۰۴۲۰

کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد:

کاهش چالش سفته بازی در بازار خودرو با عرضه در بورس کالا

کاهش چالش سفته بازی در بازار خودرو با عرضه در بورس کالا
لینک کوتاه کپی شد

عرضه خودرو در بورس کالا اقدامی است که می‌تواند به تعدیل قیمت منجر شود چراکه می‌تواند از میزان سفته بازی‌ها در بازار خودرو بکاهد.

به گزارش طلانیوز، نیما میرزایی در گفتگویی درباره عرضه خودرو در بورس کالا و اثر آن در بازار خودرو اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا موجب حذف واسطه‌ها و تفکر سفته بازانه افراطی ایجاد شده در خصوص این بازار مصرفی خواهد شد. همچنین به مرور از طرفی قیمت بازار آزاد کاهش خواهد یافت (مشابه تجربه موفق اخیر) و از طرفی قیمت‌های پایین کارخانه نیز تعدیل شده و چالش زیان سازی خودروسازان داخلی نیز مدیریت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تصمیم می‌تواند به شفافیت عرضه و فروش خودرو کمک کند، ادامه داد: قطعا اینطور خواهد بود؛ هر چه بیشتر محصولات گوناگون در بورس کالا عرضه شوند در واقع جلوی توزیع رانت، تضییع حقوق سهامداران، توقف طرح‌های توسعه‌ای و… گرفته خواهد شد. تجربه موفق سیمان در سال گذشته مثال و تجربه اخیر این رویکرد موفق است.

میرزایی تاکید کرد: با حذف تقاضا‌های سفته بازانه به مرور تقاضاهای مصرفی شناسایی شده و تیراژ تولید نیز (با افزایش نرخ) افزایش می‌یابد و قیمت‌ها نیز به سمت نقطه تعادلی حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که به نظر شما دلیل مقاومت وزارت صمت در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا چیست؛ اظهار کرد: موازی کاری وزارت صمت با راه اندازی سامانه یکپارچه‌سازی خرید خودرو در واقع ایستادن در برابر سازوکار اصولی و قانونی بورس کالا است، بورس کالایی که موجب شفافیت معاملات شده است.

وی ادامه داد: راهکار وزارت صمت در واقع ادامه همان مسیر قرعه‌کشی و زیان انباشته و مسدود کردن نوآوری و کارایی خودروسازی است. آن هم به دلیل کنترل قیمت مصرف‌کننده. حال آنکه تجربه شکست خورده چند سال اخیر نشان داده که خودروهای عرضه شده با قیمت کارخانه به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.

میرزایی در پایان تصریح کرد: به گمانم فشار برخی ذی‌نفعان لاتاری خودرو و مزایای شفاف نبودن مکانیزم‌های فروش فعلی، در تصمیمات و پافشاری در برابر عرضه در بورس کالا بی‌تاثیر نبوده است که انتظار می‌رود سازمان بورس و مجلس از تمام ظرفیت‌ها و حقانیت خود در خصوص ورود محصولات گوناگون به بورس استفاده کرده و معظل سهامداران شرکت‌های مطبوعشان را حل کنند.

اخبار پولی مالی

کاهش چالش سفته بازی در بازار خودرو با عرضه در بورس کالا

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه