// کد مطلب: ۱۴۰۳۵۲

مدیرعامل ایپکو مطرح کرد

توسعه موتور ملی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

توسعه موتور ملی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، تعمیق و توسعه همکاری با شرکت های دانش‌بنیان را راهکاری برای تسریع در اجرای پروژه های توسعه ای در صنعت خودروی کشور دانست.

به گزارش طلانیوز؛ مهدی رجبعلی با اشاره به برگزاری همایش ظرفیت های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و ایران خودرو، همکاری با دانش‌بنیان‌ها را راهگشای توسعه صنعت خودرو کشور دانست و گفت: ایپکو به عنوان نخستین شرکت دانش بنیان در حوزه قوای محرکه کشور، توانسته گام های موثری در طراحی موتورهای کم مصرف بردارد.

وی افزود: شرکت ایپکو از این مسیر، علاوه بر فایق آمدن بر مشکلات روز صنعت، نسبت به شناسایی و پرورش نیروی انسانی متناسب با نیاز این صنعت اقدام کرده است، به شکلی که بیش از نیمی از کارشناسان فنی، طراحان خبره و مدیران ارشد این شرکت، از مسیر یاد شده در قالب طرح‌های کارورزی یا انجام پایان‌نامه مشترک دانشگاه-صنعت، جذب و به‌کار گرفته شده‌اند.

رجبعلی عامل اصلی ایجاد درآمد شرکت‌ها را مبتنی بر منابع طبیعی فراوان، نیروی کار زیاد، سرمایه مالی زیاد یا «دانش موثر» دانست و گفت: توسعه و طراحی موتور ملی در گروه صنعتی ایران‌خودرو نشان داد که در این طرح، تمرکز بیشتری در اخذ و به‌کارگیری «دانش موثر توسعه و تولید» در قیاس با سرمایه‌گذاری اقتصادی تولید وجود داشته است.

وی افزود: در دوران تحریم، این شرکت توانست محصولات را متناسب با نیاز مشتری و توان اقتصادی بازار خود، مجهز به قوای محرکه به‌روز کند، بدون آن‌که نیاز یا وابستگی به شرکای سابق بین‌المللی خود داشته باشد که با بی‌مهری تمام، حتی پیش از آغاز رسمی تحریم‌ها، همکاری خود را پایان دادند.

رجبعلی یکی از دستاوردهای دوران تحریم ایپکو را طراحی موتور سه استوانه دانست و گفت: تلاش شده است تا انتخاب موتور، روش‌های ساخت، انتخاب سوخت غالب، قیمت تمام‌شده موتور، سطح وابستگی محصول به فناوری‌های انحصاری، سطح اشتغال‌زایی و استفاده از آن در بیش‌تر محصولات داخلی کشور، مبتنی بر مطالعات پایه و جامعی صورت گیرد تا ادامه راه برای توسعه محصول و دانش‌های مرتبط با آن میسر شود.

مدیرعامل ایپکو تصریح کرد: تولید بیش از یک میلیون دستگاه موتور با نشان ملی تاکنون و رسیدن شمارگان تولید روزانه آن به حدود 800 دستگاه، برتری کیفی موتور نسبت به موتورهای مشترک داخلی-بین‌المللی، نشان از رسوب دانش کافی این محصول دانش‌پایه دارد.

وی از صرفه‌جویی بیش از 2.1 میلیارد لیتر بنزین ناشی از مجموعه تولیدات موتور ملی تا کنون در کشور خبر داد و گفت: ظرفیت صادراتی و ارزآوری بیش از یک میلیارد دلاری را برای کشور فراهم کند، دانش توانسته است با هزینه‌کردی کمتر از 100 میلیون دلار در بخش توسعه و تجهیز زیرساخت تولید، تنها در صرفه‌جویی سوخت، یک میلیارد دلار، فرصت ارزآوری اقتصادی ایجاد کند.

مدیرعامل ایپکو افزود: کسب دانش فنی توسعه موتور که نتیجه محصول دانش‌پایه موتور ملی بود، منجر به توسعه خانواده موتور کم‌مصرف سه استوانه گروه صنعتی ایران‌خودرو شده تا بتواند همگام با خودروسازان هم‌تراز اقتصادی خود، محصولی مبتنی بر تولید در زیرساخت قطعه‌سازان کشور، متناسب با سوخت ملی و مهم‌تر از آن در تناسب با اقتصاد محصول نهایی خود را توسعه دهد.

نخستین شرکت دانش‌پایه در حوزه قوای محرکه کشور، با توجه به گواهی دبیرخانه کارگروه ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) است که به عنوان اولین زیرمجموعه از صنعت خودروسازی، موفق به اخذ رتبه دانش بنیان شده است.

این شرکت از سال 1376 با هدف دستیابی و استقلال در توسعه قوای محرکه با کاربرد حمل و نقل (سبک و سنگین) و کاربرد ایستگاهی، تاسیس شده است و از ابتدای فعالیت خود در ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه، نسبت به تعریف نیاز صنعت و ترجمه آن به سطوح قابل تحلیل در دانشگاه، اقدام کرده است.

ایکوپرس

توسعه موتور ملی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه