// کد مطلب: ۱۴۱۵۴۰

وزیر صمت در نشست با اصحاب رسانه تأکید کرد:

گستردگی حوزه صنعت، معدن و تجارت نیازمند توجه بیشتر به سازوکارها و راهبردها است

گستردگی حوزه صنعت، معدن و تجارت نیازمند توجه بیشتر به سازوکارها و راهبردها است
لینک کوتاه کپی شد

وزیر صمت صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر این‌که بخش صنعت، معدن و تجارت تنوع و گستردگی بسیار بالایی داشته و ۲۵ درصد از اقتصاد و تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: به همین علت و برای جلوگیری از بروز مشکلات باید به سازوکارها و راهبردها توجه کنیم.

به گزارش طلانیوز، سیدرضا فاطمی‌امین افزود: در سرمایه‌گذاری با نبود توازن در کشور روبه‌رو هستیم که به‌وفور در بخش‌های مختلف شامل صنعت فولاد، خودرو و غیره قابل‌مشاهده است، همچنین در صنعت برق نیز این نبود توازن به‌طور کامل مشهود است.

وی بیان کرد: این ناترازی در وسعت جغرافیایی نیز قابل‌مشاهده است و به‌عنوان نمونه در شهرستان اشتهارد با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده بیش از 3 تا 4 هزار شغل صنعتی بلاتصدی را می‌بینیم که این شرایط در برخی استان به شکلی متفاوت و برعکس دغدغه آفرین شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: توزیع نامتوازن موجود به این مفهوم است که برآیند سرمایه‌گذاری‌ها اثرگذار نیست. به همین خاطر، بهترین کار در مدیریت این بخش تغییر سازوکارها است و مهم‌ترین رسالت وزارت صمت نیز رفتن به سمت سازوکارهایی است که از ظرفیت‌های موجود به شکل بهینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: در خصوص ضرورت تغییر سازوکارها برای مثال نرخ ارز آثاری مانند تغییرات قیمتی اقلام کالایی، توجه مردم به حفظ دارایی‌ها و تغییر قیمت‌ها همسو با تغییرات نرخ جهانی اقلام کالایی را در اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت، مانند آنچه پس از جنگ روسیه و اوکراین رخ داد؛ به همین خاطر و با این نگاه ما دنبال تغییر ساختار و سازوکارها و کاهش آثار اتفاقات بیرونی بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور هستیم.

فاطمی‌امین با تأکید بر اصلاح ساختاری، بیان کرد: اصلاح ساختاری به چند علت سخت است. نخست این‌که ما در شرایط ناپایداری هستیم و نخستین بار است که برای پنج سال متوالی تورم بالای 30 درصد داریم که مشکلات اقتصادی زیادی را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: شناساندن سازوکارهای جدید و قبولاندن آن‌ها زمان‌بر است و منافع عده‌ای را نیز به خطر می‌اندازد.

وزیر صمت ادامه داد: نکته دوم این است که ما باید این روند را با اعمال سازوکارهای جدید تغییر دهیم و اگر این مسیر دوم انجام نشود، تغییرات جزئی خواهد بود و هرچه این سازوکارها عملیاتی‌تر شوند، نتایج بهتری کسب خواهیم کرد.

صادرات مواد خام معدنی کمتر از یک درصد بوده است

فاطمی امین در بخش دیگری از توضیحات خود با اشاره به میزان برداشت معدنی در کشور ادامه داد: سال گذشته 500 میلیون تن برداشت معدنی داشتیم و این در حالی بود که 4.5 میلیون تن ماده خام صادرشده است، که کمتر از یک درصد از برداشت معدنی بوده است.

وضعیت خودرو قابل دفاع نیست، اما روند آن قابل‌قبول است

وی با اشاره به وضعیت حوزه خودرو توضیح داد: وضعیت در حوزه خودرو قابل دفاع نیست، اما روند موجود قابل‌قبول است. در سال گذشته، 143 هزار دستگاه خودرو کف پارکینگ بود که در سه ماهه نخست امسال به 42 هزار دستگاه رسید.

وزیر صمت افزود: سال گذشته آمار تحویل خودرو نیز امسال با 36 درصد افزایش به 281 هزار دستگاه رسید؛ همچنین تعداد خودروهای معوق در سال گذشته 70 هزار دستگاه بود که امسال با 70 درصد کاهش به 21 هزار دستگاه رسید.

رسیدن به ثبات تولید و تغییر در ترکیب پلتفرم‌ها دو گام اصلی در حوزه خودرو

فاطمی امین تصریح کرد: در حوزه خودرو، نخستین گام رسیدن به یک ثبات در تولید خودرو بوده است، امسال، سایپا روزانه 800 دستگاه و ایران‌خودرو دو هزار و 500 دستگاه تولید عبور مستقیم داشته‌اند؛ گام دوم نیز تغییر در ترکیب پلتفرم‌ها بوده است به‌طوری‌که کمیت تولید هم‌زمان باکیفیت آن افزایش یابد.

سال گذشته تمرکز بر تکمیل سامانه جامع تجارت بود و امسال بر مبارزه با قاچاق است

وی اضافه کرد: سال گذشته تمرکز روی تکمیل سامانه جامع تجارت بود و روند کاهش قاچاق آغاز شد و امسال نیز طرح ویژه مبارزه با قاچاق کالا را از قطعات لوازم‌یدکی خودرو آغاز کردیم و در مرحله بعدی نیز به برخورد با قاچاق لوازم‌خانگی، دخانیات و پوشاک و غیره می‌پردازیم.

تغییر جریان صدور مجوزها به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان

وزیر صمت عنوان کرد: در حوزه زیرساخت‌ها، رویکرد کلی وزارت صمت بر این مبنا بوده که از سال گذشته به سمت توسعه مناطق کم برخوردار حرکت کردیم و به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان جریان صدور مجوز را تغییر دادیم.

ترازنامه ذخایر معدنی امسال تکمیل می‌شود

فاطمی امین ادامه داد: یکی از کارهای امسال که برای نخستین بار صورت می‌گیرد، تدوین ترازنامه ذخایر معدنی است و مشابه ترازنامه انرژی این اقدام در حوزه معدنی نیز دنبال می‌شود؛ همچنین قدم بسیار مهم و ویژه دیگری که در حوزه معدن رخ‌داده شراکت مردم در منافع معدن در محل استقرار آن‌ها است.

درصد ارزش فعالیت معدنی شامل تولید سنگ معدنی است

رضا محتشمی پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صمت نیز گفت: تولیدات مواد معدنی در کشور بیش از 500 میلیون تن و عملیات معدنی بیش از دو برابر حجم موجود است و سال گذشته درزمینه مصالح ساختمانی ظرفیت‌های بسیار بالایی داشتیم؛ همچنین به‌طور تقریبی حدود 50 درصد ارزش فعالیت معدنی شامل تولید سنگ معدنی می‌شود.

وی ادامه داد: در سال 13292، حدود 56 میلیون تن سنگ‌آهن استخراج و حدود نیمی از آن صادر شد، اما اکنون حدود 100 میلیون تن سنگ‌آهن استخراج‌شده و بدون صادرات به‌صورت کامل در داخل کشور فرآوری می‌شود و کاهش صادرات سنگ‌آهن نشانه خوبی است؛ همچنین صادرات گندله با توجه به محدودیت‌های تأمین انرژی، افزایش داشته است.

محتشمی‌پور بیان کرد: در حوزه محصولات فولادی نیز رشد خوبی در صادرات داشتیم و در این زمینه آمار شمش فولادی بیش از سایر محصولات است و امیدواریم شرایط تولید محصولات فولادی در داخل کشور بهبود یابد.

معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صمت یادآور شد: برخی گلوگاه‌ها مانند تأمین انرژی در حوزه فولاد وجود دارد که امیدواریم در سال آینده این مشکلات رفع شوند و از سوی دیگر، توسعه نامتوازن در زنجیره تولید نیز وجود دارد که پیگیر این روند نیز هستیم.

وی اضافه کرد: عمده راهبرد ما صادرات محصولات معدنی با ارزش‌افزوده و کیفیت بیشتر و افزایش بهره‌وری بوده است.

احیای جریان تولید، شفاف‌سازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویت‌های وزارت صمت در حوزه خودرو/ پلتفرم جدید خودرو به زودی رونمایی می‌شود

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت نیز اعلام کرد: احیای جریان تولید، شفاف‌سازی عرضه و آغاز طرحی نو از اولویت‌های وزارت صمت در حوزه خودرو بوده است.

وی افزود: آمار تحویل خودرو در سه ماهه ابتدایی سال گذشته 181 هزار دستگاه بود که با رشد 36 درصدی در سه ماه نخست امسال به 246 هزار دستگاه رسیده است و با توجه به دستور شخص وزیر، تمام تولیدات به بازار عرضه می‌شود.

منطقی یادآور شد: تولید عبور مستقیم به‌شدت روی کیفیت تولیدات تأثیر مستقیم و مثبتی دارد؛ در این میان، تولید کامل شرکت سایپا رشد 161 درصدی و تولید ایران‌خودرو رشد 719 درصدی داشته است.

وی ادامه داد: راهبرد اصلی ما اصلاح روند موجود و هم‌افزایی فعالیت‌های بالادستی صنعت خودرو است.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت گفت: اکنون چهار پلتفرم باارزش در صنعت خودروی کشور وجود دارد که در دهک‌های مختلف قابل‌توزیع هستند و یکی از بحث‌های جدی ما که حدود 45 درصد از نیاز مصرفی مردم به خودرو را شامل می‌شود، توجه به پلتفرم‌های اقتصادی است.

منطقی همچنین ادامه داد: کلید تولید این پلتفرم خودرویی زده‌شده است و به‌زودی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی می‌شود و پلتفرمی برای تولید محصولاتی با حدود قیمتی 6 تا 8 هزار دلار خواهد بود.

پس از توضیحات وزیر صمت و معاونان ایشان، ادامه این نشست به طرح پرسش‌های خبرنگاران اختصاص یافت.

تغییر راهبرد یک جریان است و یک شبه انجام نمی‌شود

فاطمی امین با اشاره به نشست اخیر خود با تشکل‌ها، گفت: در آن جلسه درخواست کردیم تشکل‌ها پیشنهادهای خود را برای اصلاح و تغییر مقررات ارائه دهند، زیرا تغییر راهبرد یک جریان است و یک شبه انجام نمی‌شود، اما گام‌های اولیه آن از مهرماه سال گذشته برداشته‌شده و هر سه ماه، گزارش عملکردها را ارائه کرده و نظرات صاحب‌نظران را احصا و اعمال می‌کنیم.

همکاری‌ها با صنعت خودروی روسیه در حوزه قطعات خودرو شکل می‌گیرد

وی در خصوص همکاری با صنعت خودروی روسیه نیز توضیح داد: پس از جنگ روسیه با اوکراین، قرار شد همکاری‌ها در حوزه قطعات خودرو شکل گیرد و در این زمینه قدم‌به‌قدم پیش خواهیم رفت.

وزیر صمت بیان کرد: ما دو کارکرد در حوزه خودرو در نظر داریم؛ نخست این‌که باید شکاف بین عرضه و تقاضا کاهش‌یافته و دوم این‌که شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار باید پر شود؛ نکته قابل‌توجه این است که ما انباشتگی در تأمین خودروداریم که خود به شکاف قیمتی بازار و درب کارخانه دامن می‌زند.

وی ادامه داد: برای حل این مشکلات ما برنامه تولید هزار و ششصد دستگاه را از خودروسازان گرفته‌ایم که این درواقع بخشی از تقاضا است؛ مجموع خودروی تولیدشده در سه ماه نخست سال گذشته 43 هزار دستگاه بوده، اما میزان تولید کامل خودرو در سه ماه نخست امسال با 289 درصد افزایش به 167 هزار دستگاه رسیده است.

امسال تولید بن‌سازه‌ها افزایش 4 برابری خواهد یافت

فاطمی امین توضیح داد:‌ یکی از کارهای دیگر ما در حوزه خودرو، تغییر پلتفرم‌ها است زیرا ما بن‌سازه‌های خوبی نداریم اما به دنبال آن هستیم تا در این موضوع تغییراتی ایجاد کنیم، بنابراین امسال علاوه بر این که کیفیت خودرو افزایش می‌یابد، تولید بن‌سازه‌ها نیز 4 برابر افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: وضعیت امروز خودروسازی قابل دفاع نیست، اما روند تحول آن رو به رشد است.

افزایش 40 درصدی صادرات در بهار امسال نسبت به سال گذشته

وزیر صنعت، معدن و تجارت درزمینه تجارت خارجی نیز بیان کرد: اتفاقات خوبی در تجارت خارجی کشور افتاده و میزان صادرات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته، 40 درصد رشد داشته و تراز تجاری ما به میزان 600 میلیون دلار مثبت بوده است؛ همچنین سال 1400 نسبت به سال 1399 نیز 40 درصد رشد تجارت داشته‌ایم.

ترکیب صادراتی کشور به سمت کالاهای دانش‌بنیان حرکت خواهد کرد

فاطمی امین بابیان این‌که ترکیب صادرات موضوعی مهم‌تر از رشد صادرات است،‌ گفت: تمرکز ما این است که ترکیب صادرات به سمت کالاهای دانش‌بنیان حرکت کند.

وی تصریح کرد: ما با کشورهای مختلف روابط خوب سیاسی داریم، اما این مسئله برای پیوند تجاری کافی نیست زیرا لازمه پیوند تجاری پیوند کسب‌وکارها به یکدیگر است درنتیجه اقداماتی برای این منظور انجام‌شده است که یکی از این اقدامات پیوند استان‌های مختلف کشور ما با استان‌های کشورهای هدف صادراتی است و به این منظور از کمک اتاق‌های بازرگانی نیز استفاده خواهیم کرد.

وجود 317 بخشنامه و دستورالعمل در حوزه معدن

وزیر صمت در خصوص حوزه معدن نیز بابیان این‌که 317 بخشنامه، دستورالعمل و مقرره در حوزه معدن وجود دارد گفت:‌ برخی از این بخشنامه‌ها با یکدیگر متناقض است.

گفت‌وگویی در مورد تولید پلتفرم مشترک با روسیه انجام‌نشده است

فاطمی امین در مورد تولید مشترک خودرو با روسیه نیز گفت: گفت‌وگوها با روسیه در حد مبادله قطعات خودرو بوده و گفت‌وگویی درباره تولید پلتفرم مشترک انجام‌نشده است.

وی ادامه داد: هم ما تولیدکننده خودروی ال90 بوده‌ایم و هم روسیه این خودرو را تولید می‌کند، بنابراین گفت‌وگوها انجام‌شده تا به‌عنوان‌مثال مبادلات قطعات در خصوص چنین خودروهایی انجام شود.

پر کردن شکاف عرضه و تقاضا و کامل کردن سبد محصولات، دو علت واردات خودرو

وزیر صمت درباره موضوع واردات خودرو نیز بیان کرد: ما به دو علت به واردات خودرو توجه داریم؛ علت نخست پُر کردن شکاف عرضه و تقاضا است؛ سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد، اما برآورد ما تقاضای یک میلیون و 500 هزار خودرو بود؛ همچنین مدتی است که واردات خودرو انجام‌نشده و خودروهای فرسوده نیز وجود دارند، بنابراین انباشت تقاضا موجب شده تا قیمت بازار با قیمت کارخانه‌ای تا 100 درصد افزایش یابد؛ بنابراین یکی از کارکردهای ما برای واردات خودرو این است که با واردات تعدادی خودرو این فاصله قیمت را کاهش داده و همچنین پاسخگوی تقاضای انباشته‌شده باشیم.

فاطمی امین توضیح داد: بر اساس گفت‌وگوهایی که با خودروسازان انجام‌شده، امسال برنامه تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه سواری،‌ وانت و سنگین و تجاری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی بابیان این‌که در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید خودرو 2 درصد کاهش‌یافته است، گفت:‌ البته این کاهش تولید نکته مهمی نیست، زیرا در سه ماهه نخست امسال 167 هزار خودروی کامل تولیدشده است درحالی‌که در سه ماهه سال گذشته 43 هزار خودروی کامل تولیدشده بود.

وزیر صمت اعلام کرد: متأسفانه در آمار تولید خودرو در سال گذشته اشتباهاتی وجود داشت به‌عنوان‌مثال اگرچه در سال گذشته تنها 43 هزار خودرو کامل تولیدشده بود و 170 هزار خودرو ناقص بود، اما آمار تولید 213 هزار خودرو بیان‌شده بود که این آمار نادرست است، زیرا آمار واقعی خودرو باید تنها شامل خودروهایی باشد که به‌صورت کامل تولیدشده‌اند.

فاطمی‌امین گفت:‌ کارکرد دوم واردات خودرو این است که سبد محصولات ناقص را کامل کنیم؛ اکنون 3 بن‌سازه یا پلتفرم خوب در خصوص خودرو وجود دارد که شامل شاهین، تارا و تندر 90 است.

وی افزود: این سه پلتفرم خوب قیمت‌های بالایی دارند که البته قیمت تندر 90 نسبت به دو مورد دیگر مناسب‌تر است، بنابراین ما باید یک محصول اقتصادی زیر 10 هزار دلار در سبد محصولات نیز داشته باشیم.

وزیر صمت ادامه داد: بر این اساس در برنامه واردات خودرو به دنبال آن هستیم که عمده واردات خودرو مربوط به خودروهای کمتر از 10 هزار دلار باشد.

فاطمی امین بابیان این‌که در میان خودروسازان معتبر اروپایی خودروسازانی وجود دارند که خودروهای باکیفیت و باقیمت زیر 10 هزار دلار تولید می‌کنند، عنوان کرد:‌ قید ما در مورد واردات خودرو، انتقال فناوری و دانش، کیفیت مناسب و استاندارد است؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که خودرو را از چه کشوری وارد کنیم.

برگزاری اتاق پایش در حوزه صنایع معدنی

وی در خصوص اقدامات روسیه در مورد کاهش قیمت فولاد گفت: در هفته گذشته اتاق پایش در رابطه با صنایع معدنی برگزار شد و تدابیر اتخاذشده تا از اقدامات روسیه در این خصوص به ما آسیبی وارد نشود.

شاتا

گستردگی حوزه صنعت، معدن و تجارت نیازمند توجه بیشتر به سازوکارها و راهبردها است

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه