یک کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد:

با قیمت‌گذاری دستوری، نمی‌توان به بهبود "بورس" دل خوش کرد

با قیمت‌گذاری دستوری، نمی‌توان به بهبود "بورس" دل خوش کرد
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: کارشناس صنعت خودرو گفت: حتی اگر مبلغ گزافی صرف حمایت از بازار خودرو شود تا خودرو با قیمت ارزان عرضه شود، با توجه به حجم نقدینگی و تورمی که بر اقتصاد ما حاکم است، خودرو در نهایت به قیمت ذاتی خود در بازار‌ها معامله خواهد شد و سیاستگذار، توان کاهش دستوری قیمت خودرو در بازار را نخواهد داشت.

به گزارش طلانیوز: امیرحسن کاکایی، در این خصوص اظهار کرد: اشخاصی که اصرار به قیمت‌گذاری دستوری خودرو دارند نه علم اقتصاد را به رسمیت می‌شناسند و نه از ماهیت بهای تمام شده اطلاعی دارند. تجربه نشان داده هیچ بازاری با دستور کنترل نشده و مصداق بارز این موضوع را می‌توان در بازار مرغ و تخم مرغ مشاهده کرد با وجود تلاش دولت برای کنترل این بازار هم کماکان مشکلاتی در این بازار مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: در سال حمایت از تولید و رفع موانع تولید، سیاست گذاران هیچ اقدام مناسبی در راستای رفع موانع و مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان بالاخص صنعت خودرو وجود دارد، انجام نداده اند. بسیاری از مشکلاتی که دو خودروساز بزرگ کشورمان این روز‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ماحصل تصمیماتی است که در سال‌های قبل سیاست‌گذاران اتخاذ کردند و این شرکت‌ها ناچار به اجرای آن شدند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: البته مشکلات فرآیند تولید، مربوط به تمامی کسب و کار‌ها است. اما نکته اینجاست که بازار خودرو یک بازار سرمایه گذاری هم محسوب می‌شود و این نگاه، مشکلات بازار خودرو را تشدید کرده است. به همین دلیل قیمت‌گذاری دستوری و تلاش برای عرضه خودرو با قیمت پایین‌تر در بازار، راهکار مناسبی برای حمایت از بازار خودرو و مصرف کنندگان این بازار نیست.

کاکایی در ادامه در پاسخ به نگرانی‌هایی که بسیاری از سیاسیون و دولتمردان کشور ما در مورد مشکلات سهامداران و فعالان بازار سرمایه دارند، گفت: مادامی که قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو وجود داشته باشد، نمی‌توان به بهبود وضعیت بازار سرمایه دل خوش کرد. بازار سرمایه انعکاس واقعیت‌های اقتصادی در کشور است و تا وقتی به جای تقویت تولید، تلاش سیاستگذاران در راستای کنترل بازار‌ها باشد و چاپ پول هم انجام شود؛ جز دلالان و فرصت‌طلبان لحظه‌ای هیچ کس سودی نخواهد برد. بهبود وضعیت بازار سرمایه و کاهش زیان خودرویی‌ها و ثبات سهم‌ها در گرو اصلاح قیمت خودرو‌ها خواهد بود.

بورس نیوز

با قیمت‌گذاری دستوری، نمی‌توان به بهبود "بورس" دل خوش کرد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه