اختصاصی طلانیوز//

نقش معدن مس و طلای جانجا در آینده روشن مردم سیستان و بلوچستان

نقش معدن مس و طلای جانجا در آینده روشن مردم سیستان و بلوچستان
لینک کوتاه کپی شد

معدن مس و طلای جانجا که در شهرستان نیمروز واقع شده و از معادن کلاس جهانی محسوب می‌شود، با ذخیره‌ای بالغ بر یک میلیارد تن به یکی از بزرگ‌ترین معادن کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طلانیوز، اکتشافات نویدبخشی استان سیستان و بلوچستان را به یکی از قطب‌های معدنی کشور به‌ویژه در مواد معدنی مس، طلا، آنتیموان و شورابه تبدیل خواهد کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که معدن مس و طلای جانجا با سرمایه‌ای بالغ بر 40 هزار میلیارد ریال طی 4 سال آینده با تمام ظرفیت وارد مدار شود. مسئولین امر معتقدند که این معدن می‌تواند آینده روشنی برای مردم این منطقه به همراه داشته باشد.


طبق اعلام رسمی در اردیبهشت‌ماه سال جاری، صورت جلسه تحویل زمین جهت انجام سرمایه گذاری به منظور اکتشاف تکمیلی، تجهیز و بهره برداری از معدن مس و طلای جانجا توسط نمایندگان کنسرسیوم برنده مزایده امضا و مبادله شد.


شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یکی از شرکت‌های تابعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) که به‌عنوان بازوی اجرایی دولت در راستای توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان نسبت به گسترش فعالیت‌های اکتشافی در آن استان از سال 1392 اقداماتی را انجام داده که یکی از این اقدام بهره‌برداری از معدن مس و طلای جانجا است.


شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای استفاده از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی توانمند و همچنین تسریع در عملیات راه‌اندازی، واگذاری استخراج و فروش این معدن را به بخش خصوصی توانمند در دی ماه سال گذشته در دستور کار قرار داد و اکنون بعد از گذشت 5 ماه معدن مس و طلای جانجا در استان سیستان و بلوچستان به نمایندگان کنسرسیوم برنده مزایده واگذار شده است.


مصطفی مولوی زرندی مدیر مجتمع طرح های اکتشافی و معدنی سیستان و بلوچستان در این باره می‌گوید: با شروع فعالیت معدن مس و طلای جانجا و اهداف پیش روی ایمپاسکو، می‌توان به استان سیستان و بلوچستان به عنوان گنجینه ای از ذخایر معدنی کشور توجه ویژه داشت. با احداث کارخانه تولید کنسانتره مس و به دنبال آن ایجاد صنایع پایین دست، فرصت های شغلی جدیدی ایجاد خواهد شد و شاهد رونق اقتصادی، توسعه و تحول این منطقه خواهیم بود.


محمد سرگزی، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی نیز برآورد ذخیره معدن مس جانجا قریب به 1 میلیاردتن اعلام کرد که صرفه اقتصادی بسیار خوبی دارد و علاوه بر کنسانتره، زمینه اشتغال در منطقه سیستان ‌و بلوچستان از طریق ایجاد صنایع پایین دست مس فراهم می‌شود.


عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس با اعلام اینکه معدن از طریق فراخوان و در غالب یک کنسرسیوم به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات واگذار شده و فعالیت‌های مربوطه به زودی شروع می‌شود، خبر از حضور شرکت اپال وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با حجم سرمایه گذاری این شرکت 15 هزارمیلیارد تومان می‌دهد که فعالیت خود را جهت احداث کارخانه فرآوری سنگ معدن به ظرفیت 150 هزارتن از دوماه پیش شروع کرده‌است.


حسین مدرس‌خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز معتقد است ورود بنگاه‌های بزرگ صنعتی و معدنی به این استان باعث تبدیل منابع به ثروت و توزیع متناسب سرمایه می‌شود.


وی با اشاره به علاقه‌مندی بخش خصوصی به فعالیت در معدن «جانجا» در پی اقدامات اکتشافی ایمپاسکو می‌گوید: برای فعال سازی معدن «جانجا» قرارداد 25 ساله امضا می‌شود، سال دوم تا پنجم (حداکثر تا انتهای 1405) احداث و راه اندازی پروژه خواهد بود و بهره‌برداری از معدن تا حداکثر ابتدای 1406 پیش بینی شده است.


وجیه اله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو، معدن مس- طلا جانجا را نقطه تحولی برای استان سیستان و بلوچستان می‌داند و باور دارد که توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال و رفاه برای مردم منطقه یکی از اثرات اجرای این طرح است که در کنار توسعه معدن و احداث واحدهای فراوری صورت می گیرد.


معدن مس و طلای جانجا در جنوب شهرستان نیمروز در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. پهنه معدن مس جانجا 90 کیلومترمربع است که 5 کیلومترمربع آن تاکنون اکتشاف شده‌است. ذخایر معدن جانجا از نوع پورفیری است که از سطح زمین آغاز می شود و بر اساس حفاری های انجام شده تا عمق بیش از هزار متری نیر وجود دارد.

نقش معدن مس و طلای جانجا در آینده روشن مردم سیستان و بلوچستان

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه