فراطرح فولاد/

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۱۰ تیر ۱۴۰۱

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۱۰ تیر ۱۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد

در هفته منتهی به ۱۰ تیر برای دومین هفته متوالی شاهد کاهش قابل ملاحظه قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۳.۹ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۷۳۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

به گزارش طلانیوز، در هفته منتهی به 10 تیر برای دومین هفته متوالی شاهد کاهش قابل ملاحظه قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار 700 تومان به ازای هر کیلو معادل 3.9 درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز 14 تا 32 (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود 17350 تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود 16700 تومان و سقف آن به حدود 18685 تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز 14 تا 32 در بازار به‌طور میانگین 200 تومان به ازای هر کیلو معادل 1.1 درصد کاهش یافته است. هفته گذشته برای نخستین هفته در سال جاری، تورم کلی قیمت میلگرد از ابتدای سال تاکنون منفی شد!

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون 15235 تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، 16606 تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات 1 تیر 1401، کاهش 1101 تومانی به ازای هر کیلو معادل 6.73 درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون 13185 تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (14371 تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در 31 خرداد، 2 تومان به ازای هر کیلو یا 0.01 درصد کاهش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به 3 تیر 20.6 درصد بود، در هفته گذشته به 15.5 درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، 45 درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و 93 درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت. پیش‌بینی می‌شود در کوتاه مدت شاهد افزایش تقاضا برای مقاطع فولادی در عرضه‌های بورس کالا باشیم.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش نسبی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از 31900 تومان به 32050 تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز 25656 تومان بوده است و در هفته گذشته نرخ دلار نیمایی 175 تومان افزایش یافت.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که به تدریج شاهد افزایش نسبی قیمتها با شیب ملایم باشیم. در گزارش قبلی پیش‌بینی کرده بودیم که بازار در هفته منتهی به 10 تیر کف‌سازی خواهد کرد. به نظر می‌رسد این کف‌سازی محقق شده و انتظار نمی‌رود که در کوتاه مدت افت چندانی را در بازار شاهد باشیم. قیمت میانگین میلگرد در بازار به نرخهای اسفند سال گذشته رسیده و نرخ شمش در بورس کالا نیز به نرخهای بهمن سال قبل رسیده است. با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری، در حال حاضر شاهد وجود حباب منفی در بازار فولاد هستیم. قیمتها در بازار جهانی فولاد هم پایین آمده و برخی کشورها سیاست عوارض صادراتی را رها کرده اند و به عوارض وارداتی روی آورده‌اند. برخی خبرها حاکی از این است که در ایران نیز مصوباتی در حمایت از شرکتهای فولادی و جلوگیری از وارد شدن زیان به آنها تصویب خواهد شد. این عوامل در کنار رشد نرخ ارز و محدودیت برق صنایع ممکن است زمینه‌ساز رشد تدریجی قیمتها در بازار فولاد شود.

فراطرح فولاد

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۱۰ تیر ۱۴۰۱

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه