فولاد مبارکه/

محصول استراتژیک نوین؛ حاصل تیزبینی استراتژی تولید مبارکه

محصول استراتژیک نوین؛ حاصل تیزبینی استراتژی تولید مبارکه
لینک کوتاه کپی شد

فولادهای الکتریکی که فولادهای سیلیسیم‌دار یا فولادهای ترانسفورماتور نامیده می‌شوند، فولادهایی هستند که باید دارای خواص مغناطیسی مشخص و قابلیت نفوذ مغناطیسی بالا باشند. قیمت ورق فولادهای الکتریکی در مقایسه با فولادهای معمولی در وزن یکسان، بالاتر و در حدود دو برابر آن‌هاست در نتیجه سود خالص آن‌ها در مقایسه با فولادهای معمولی بیش‌تر خواهد بود.

به گزارش طلانیوز: تولید تختال فولاد الکتریکی نیز گامی در راستای ورود به این عرصه است و این تختال فرآیند‌های نورد گرم و سرد را نیز پشت سر می‌گذارد. با اقدام اخیر فولاد مبارکه، ایران به جمع تولیدکنندگان تختال فولادهای الکتریکی پیوست.

این تختال برای نخستین بار در کشور و با 1/8 درصد سیلیسیم تولید شده است که البته تولید این نوع فولادها حتی در خارج از کشور هم به‌صورت محدود و توسط تولیدکنندگان خاص انجام می‌شود.

مبارکه

دکتر ابوالفضل صالح آبادی، معاون گروه معدنی هلدینگ باما در خصوص تختال فولادهای الکتریکی عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه اقدام به تولید محصول استراتژیک فولاد الکتریکی کرده است که این محصول، ایران را به جرگه تولیدکنندگان معدود این محصول در جهان اضافه می نماید. چین، ژاپن و ایالات متحده آمریکا سه کشور اول در تولید این محصول به حساب می‌آیند.

وی افزود: فولاد الکتریک یک محصول فولادی منحصر به فرد است که از خواص فرومغناطیسی آهن استفاده می‌کند. فولادهای الکتریکی پر مصرف ترین مواد( بیش از 90 درصد حجمی) در بین تمام مواد مغناطیسی نرم هستند. فولادی‌ها الکتریکی در هسته دستگاه های الکترومغناطیسی مانند موتورها، ژنراتورها و ترانسفورماتورها به دلیل توانایی مواد فرومغناطیسی سیم پیچ های حاصل جریان استفاده می شوند. این مواد موجب افزایش مفید گشتاور و در نتیجه توان خروجی در تجهیزات الکترومغناطیسی می شوند. از منظر اقتصادی باید اشاره‌ نمود درآمد تولید شده در بخش انرژی در بازار فولاد الکتریکی در سال 2021 با سرعت بالایی رشد کرده است. تفاضل بین سال های 2020 تا 2021 به میزان بیش از 6 درصد افزایش یافته و بازار فولادهای الکتریکی را قادر ساخت تا رشد سالانه بیش از 5 درصدی را، در سال 2021 ثبت کنند؛ این رشد را می‌توان به افزایش پروژه های تولید و انتقال برق در سرتاسر جهان نسبت داد.

معاون گروه معدنی هلدینگ باما خاطرنشان کرد: تقاضا برای فولاد های الکتریکی به طور مداوم و شگفت آور برای کاربرد های متنوع در صنایع مصرفی افزایش یافته است از عوامل کلیدی افزایش تقاضا برای فولاد الکتریکی شامل ابتکاراتی است که برای تقویت مراکز توزیع برق در کشورهای در حال توسعه انجام شده است و شرکت های پیشرو در تولید فولاد بر گسترش ظرفیت های تولید و توزیع خود در کشورهای مختلف تمرکز دارند.

دکتر صالح آبادی اظهار داشت: بخش خودرو در میان صنایع مصرفی نهایی، پیشرو است که بر تقاضای فولاد الکتریکی تاثیر میگذارد علاوه بر این انتظار می رود که گسترش بازار جهانی خودرو های الکتریکی به تقاضا برای مواد موثر EV کمک کند. حال ایران با توجه به آنکه امروز دهمین تولید کننده فولاد در جهان است و برنامه های توسعه خود را برای تبدیل شدن به رتبه های ششم و یا پنجم جهان دنبال می کند نیازمند آن بود که در زمینه تولیدات استراتژیکی همچون فولاد های الکتریکی که آینده اقتصادی فوق العاده با توجه به تحولات انرژی در جهان دارند سرمایه‌گذاری و رشد نماید که به حمدالله شرکت بزرگ فولاد مبارکه در این زمینه پیشگام بوده است و با تولید تختال موردنیاز فولادهای الکتریکی زمینه ورود ما به این عرصه را فراهم کرده است.

مبارکه

وی اشاره کرد: امید است در سایه منویات مقام معظم رهبری (مدظله) که شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی قرار دادند؛ این دست تولیدات استراتژیک و دانش بنیان ظرفیت های تولید ثروت را برای کشور عزیزمان ایران فراهم آورد. مطمئناً می بایست با نگاه بلند مدت ضمن توسعه صنایع پایین دستی، صنایع فولاد های الکتریکی در کشور ظرفیت آفرینی بیشتر، بازار های صادراتی این محصولات را علی الخصوص در کشورهای در حال توسعه افزایش داد تا ضمن ایجاد تعامل با بازارهای جهانی در دوره تحریم های ظالمانه غرب نسبت به ایران این تهدیدات را به فرصت‌های ارزآوری تبدیل نماییم.

محصول استراتژیک نوین؛ حاصل تیزبینی استراتژی تولید مبارکه

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه