با مشارکت و حمایت شرکت فولاد مبارکه برگزار شد؛

رویداد تجربه‌محور روابط عمومی؛ رویدادی کم‌سابقه در عرصه روابط عمومی استان اصفهان

رویداد تجربه‌محور روابط عمومی؛ رویدادی کم‌سابقه در عرصه روابط عمومی استان اصفهان
لینک کوتاه کپی شد

رویداد تجربه‌محور روابط عمومی با مرور شکست و موفقیت کسب وکارها با حضور مدیران روابط عمومی شرکت‌های نوآور و مشهور کشور برگزار شد.

به گزارش طلانیوز و به نقل از ایراسین، رویداد تجربه‌محور روابط عمومی با مرور شکست و موفقیت کسب وکارها با حمایت شرکت فولاد مبارکه برگزار شد. در این رویداد که مدیران روابط عمومی شرکت‌های نوآوری همچون دیجی‌کالا، اسنپ، تپسی، آژانس تبلیغاتی بادکوبه و یکتانت حضور داشتند ارائه‌دهندگان به مرور مطالبی در مورد جایگاه و اهمیت روابط عمومی در سازمان‌ها و جدیدترین نظریه‌های روز علم روابط عمومی در دنیا، تجربیات خود را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دادند.

گردهمایی 300 نفر از فعالان روابط عمومی استان اصفهان

این رویداد برای اولین بار بود که با شیوه‌ای نوآورانه از ارائه و سطح بالایی از ارائه‌دهندگان با نگاه به زیست‌بوم فناورانه با شرکت حدود 300 نفر از مدیران روابط عمومی شرکت‌های بزرگ اصفهان، فعالین حوزه روابط عمومی، خبرنگاران و پیشکسوتان این عرصه در استان اصفهان برگزار می‌شد.

مفهوم روابط عمومی در عصر حاضر تغییر کرده است

اولین ارائه‌دهنده این برنامه، امیرحسین موسوی مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا بود.

موسوی در ارائه خود با اشاره به مفاهیم جدید در روابط عمومی شرکت‌های قرن حاضر اظهار کرد: صداقت یکی از نکات مهمی است باید روابط عمومی‌ها در برخورد با داخل و بیرون از سازمان به آن توجه کنند.

وی افزود: علم و تحقیق یکی از شاخص‌هاس دیگری است که در دنیای امروز، روابط عمومی‌ها با استفاده از آن، با به‌روز نمودن خود در تلاشند تا مفاهیم را از این طریق به مخاطبین خود منتقل کنند. علاوه بر این مهارت‌هایی برای برقرار ارتباط با کارکنان و سایر مردم جامعه وجود دارد که مدیران و کارکنان روابط عمومی حتما باید با آن آشنا باشند تا بتوانند مأموریت‌های سازمانی خود به درستی انجام دهند.

مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا خاطر نشان کرد: توجه به جزییات یکی از نقاط قوت روابط عمومی سازمان‌ها و شرکت‌ها است چرا که مردم در عصر حاضر بسیار به جزییات توجه دارند و به طور مثال توجه به جزییات می‌تواند باعث ارائه یک گزارش خوب از سوی سازمان شود.

وی با اشاره به شاخص‌هایی چون نوشتن خوب و ارائه خوب تصریح کرد: نوشتن خوب و ارائه خوب دو ابزار بسیار مهم هستند که می‌توانند باعث موفقیت یک سازمان شوند. چه در ایجاد و چه در ارائه گزارش این دو ابزار مهم می‌توانند برای اطلاع‌رسانی به مدیران، کارکنان، مردم و... بسیار کاربردی و مؤثر باشند.

قصه برند، بهترین روایت از یک برند است

مهدیه معظمی مدیر روابط عمومی یکتانت در سخنانی به اشاره به اهمیت قصه‌گونه بودن روایت از یک برند اظهار کرد: در تهیه گزارش باید پارامترهای متعددی را در نظر گرفت چرا که هر گزارش به فراخور نوع مخاطبش، فرم و محتوای مختلفی می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر مشخص کردن مخاطب گزارش، موضوع مشخص کردن پیام نیز بسیار با اهمیت است چون باید سطح پیامی که به مخاطب داده می‌شود نسبت به نوع مخاطب تنظیم شود. علاوه بر این داده‌های مورد نیاز در گزارش نیز باید به نحو صحیحی انتخاب شده و ارائه شود.

مدیر روابط عمومی یکتانت خاطر نشان کرد: یکی از نکات مهمی که علاوه بر مشخص کردن داده‌های مورد نیاز باید به آن توجه شود چگونگی تحلیل داده‌ها و نمایش یا مصورسازی آن‌هاست. اهمیت این موضوع به این خاطر است که با ارائه تصویر مناسب از داده‌ها می‌توان مفاهیم را به مخاطب منتقل کرد تا مخاطب گزارش بتواند به راحتی و بدون پیچیدگی‌هایی که معمولا در ارائه گزارش‌ها وجود دارد درک عمیقی از داده‌ها داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: بستر انتشار یا فرم انتشار و انتخاب آن، یکی از شاخص‌های دیگری است که می‌تواند برای ارائه محتوا موثر باشد. باید از درهم‌ریختگی پرهیز کرد چون مخاطب به خاطر شلوغی گزارش ممکن است اصل موضوع را از دست بدهد.

مسئولیت اجتماعی و تاثیر آن در ایجاد دید مثبت مردم نسبت به یک برند

فاطمه عسکری‌آزاد مدیر روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی اسنپ در ادامه این برنامه با ارائه‌ای در مورد مسئولیت اجتماعی و نقش آن در روابط عمومی اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی در حقیقت رفتار مسئولانه یک شرکت، فراتر از الزامات قانونی منافع شرکت و استانداردهای مشخص است.

وی گفت: در حقیقت می‌توان از مسئولیت اجتماعی به عنوان یک مکانیزم تنظیم‌گر یاد کرد که شرکت‌ها از طریق آن نقش مثبت خود را در جامعه تضمین می‌کنند. چون در جوامع کنونی شرکت‌ها بر اساس اثرگذاری فعالیشتشان بر جامعه، اقتصاد و محیط زیست از سوی افکار عمومی و ذی‌نفعانشان قضاوت می‌شوند.

مدیر روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی اسنپ تصریح کرد: به عبارتی می‌توان گفت مسئولیت اجتماعی از نگاه مردم موضع آن شرکت در برابر جامعه و کره زمین است.

وی خاطر نشان کرد: عمل به مسئولیت‌های اجتماعی باعث افزایش اعتبار برندها، جذب و حفظ کارمندان، ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران و ساختن جهانی بهتر برای مردم می‌شود که همه فعالیت‌های یک برند در مجموع به مثبت شدن نظر جامعه نسبت به آن برند و افزایش اعتبار برند و مشتریان می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی؛ بهشت، برزخ یا دوزخ؟

نگار عرب مدیر روابط عمومی تپسی در ارائه خود با موضوع نقش شبکه‌های اجتماعی با ذکر تجاربی از برند تپسی گفت: استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط برندها دو روی متفاوت دارد. این یعنی شبکه‌های اجتماعی دو لبه تیغ دارند و هم می‌توانند برای برند باعث خوشحالی و موفقیت شده و هم می‌توانند موجب شکست یک برند شوند.

وی گفت: کسب و کارها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به خوبی از اخبار سطح جامعه و تحولات آن با خبر شوند. این موضوع می‌تواند بازخوردهای مختلفی را در محصولات ایجاد نموده و آن برند را با جامعه و خصوصیاتش همراه کند. علاوه براین با تیزهوشی مدیران برند می‌توانیم به موقع بر ترندهایی که در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود موج سواری کنیم تا به اهداف برند خود برسیم.

عرب افزود: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بسترهای خوبی برای روایت‌گری مسائل مختلف یک برند هستند. این یعنی با استفاده از این ابزار می‌توان در صورتی که روایت صحیح و جذابی داشته باشیم مخاطب را به سمت خود جذب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ارتباط مستقیم و لحظه‌ای با مخاطب و مشتریان یکی از شاخصه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی است که با استفاده از این شبکه‌ها می‌توان به راحتی درخواست‌های مخاطب را دریافت کرد و به در صورت امکان به خوبی به آن پاسخ داد تا با تعامل با مخاطب، بازخوردهای مثبت در این شبکه‌ها از برند منتشر شود.

مدیر روابط عمومی تپسی متذکر شد: از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی به خاطر اینکه می‌توانند در لحظه به دادگاهی برای قضاوت توسط مخاطبین تبدیل شوند ممکن است برای برند آثار منفی را نیز داشته باشند. علاوه بر این ممکن است شبکه‌های اجتماعی یک برند را به خاطر اتفاقاتی که داخل یا خارج از فضای مجازی می‌افتد دچار بحران‌هایی پیچیده کنند.

وی ادامه داد: برای همین است که اگر توسط برند چه در فضای حقیقی و چه در مدیریت فضای مجازی اشتباهی اتفاق بیافتد هزینه‌های اشتباه می‌تواند برای آن بسیار بالا باشد. باید به این موضوع توجه داشت که هر کاربر در فضای مجازی یک رسانه است و سرعت انتشار و گستره آن بسیار بالاست. به همین خاطر اهمیت فضای مجازی برای برندها در دنیای امروز بسیار قابل توجه است.

شناخت سازمان و افراد مؤثر بیرون و درون سازمان، نکته‌ای مهم و قابل تأمل

هارمیک نواسارتیان مدیر روابط عمومی آژانس تبلیغاتی بادکوبه که موضوع ارائه او «روابط عمومی در برندسازی سازمان‌ها و شرکت‌ها؛ روابط عمومی شرکت‌های B2B» بود در سخنانی اظهار کرد: نکته مهمی که در مورد روابط عمومی‌ها نباید فراموش کنیم این است که در روابط عمومی نوین مخاطبین سازمان در بیرون و درون سازمان هر دو باید شناخته شوند.

وی افزود: علاوه بر این باید افراد تأثیرگذار بیرون و درون سازمان نیز شناسایی شوند تا در موقعی که به کمک این افراد نیاز داریم بتوانیم به بهترین نحو از آن استفاده کنیم.

مدیر روابط عمومی آژانس تبلیغاتی بادکوبه خاطر نشان کرد: داستان برند باید برای مخاطبین مختلف از جمله مخاطبینی که از آن‌ها به عنوان عموم جامعه یاد می‌شوند تعریف شود تا با این شناخت، نظر مخاطب به برند جلب شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اتفاقاتی که در دنیای نوین روابط عمومی افتاده است یافتن مزیت رقابتی در این بخش از سازمان‌ها است که البته این مأموریت در گذشته در قسمت‌های دیگر سازمان نظیر واحد بازاریابی، فروش و ... می‌افتد ولی چون روابط عمومی با مخاطب در ارتباط است و باید برند را به مخاطب معرفی کند می‌تواند در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دهد.

نواسارتیان تصریح کرد: روابط عمومی‌ها امروز علاوه بر همه ابزارهای موجود به نیروی متخصص نیاز دارند. این نیروی متخصص باید دارای به اصطلاح توانایی‌های نرم بوده و علاوه بر این در طول زمان کار کردن برای سازمان، بتواند با استفاده از امکاناتی که برایش فراهم می‌شود توانایی‌های خودش را ارتقاء دهد.

آثار پیدا و پنهان فولاد مبارکه بر جامعه و اقتصاد

محمد جواد براتی، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه در رویداد تجربه‌محور روابط عمومی اظهار کرد: فولاد مبارکه اولین و تنها شرکتی است که در کشور گزارش استانداردهای gri را تهیه و ارائه داده و مرجع بین‌المللی مربوطه آن را تایید کرده است.

وی افزود: تعامل و مشارکت با ذی‌نفعان بخشی جدانشدنی از سازمان‌ها و یکی از حوزه‌های قابل توجه در شرکت‌هاست و هر سازمان در طول فعالیت‌های خود ناچار به تعامل با ذی‌نفعان است.

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه افزود: در حال حاضر ذی‌نفعان در مجموعه‌ها این توانایی را دارند که بر فعالیت‌های یک شرکت تاثیر بگذارند و سازمان ناچار است با آن‌ها تعامل داشته باشد.

تعامل بالا با ذی‌نفعان، عاملی برای موفقیت فولاد مبارکه

براتی افزود: سازمان‌هایی که تعامل بیشتری با ذی‌نفعان خود داشته باشند می‌توانند موفق‌تر باشند. سازمان باید انتظارات ذی‌نفعان خود را شناسایی و برطرف کند.

وی گفت: ذینفعان، گروه‌هایی هستند که بر فعالیت‌ها، محصولات، خدمات و عملکرد شرکت تأثیر می‌گذارند و از آن تاثیر می‌پذیرند.

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: در خصوص مدیریت ذی‌نفعان سه مدل را شاهد هستیم. پیشتر از واژه مدیریت استفاده می‌شد اما امروز نمی‌شود بحث ارتباط با ذی‌نفعان را مدیریت نامید.

براتی ادامه داد: پیشتر تعامل با مشتریان را مدیریت بحران می‌نامیدند اما بعدها بحث مدیریت ذی‌نفعان مطرح شد و نهایتا سازمان‌های پیشرو در حال گذار از این مرحله هستند.

تدوین الگوی مشارکت ذی‌نفعان در فولاد مبارکه

وی گفت: فولاد مبارکه نیز در حال گذار از مرحله 2 به 3 هست و بیش از یکسال است که بحث الگوی مشارکت ذی‌نفعان فولاد مبارکه تدوین شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: شناسایی و دسته‌بندی، اولویت‌بندی، شناسایی نیازها و انتظارات، اولویت‌بندی نیازها و انتظارات، پاسخ به آن‌ها و تهیه طرح مشارکت و نهایتا ارزیابی اثربخشی در این راستا انجام شده است.

براتی با اشاره به اینکه معروف‌ترین سازندگان فولاد جهان گزارش پایداری ارائه می‌کنند، گفت: مخاطب گزارش پایداری همه ذی‌نفعان هستند و این گزارش شامل مواردی همچون فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است که gri یکی از این استانداردها است.

حل معضل پساب شهرهای اطراف با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه

وی گفت: فولاد مبارکه دارای بزرگترین تصفیه‌خانه پساب در کشور است تا بتواند علاوه بر کنترل میزان آب مصرفی در خطوط تولید، معضل پساب شهرهای اطراف را حل کند.

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: قرار است شش شهر دیگر نیز به زودی در شبکه تصفیه پساب فولاد مبارکه قرار بگیرد تا بتواند در نهایت مصرف آب را به کمترین میزان برساند.

حرکت به سوی صنعت سبز؛ اولویت بزرگترین فولادساز کشور

براتی گفت: فولاد مبارکه در پروژه‌های استراتژیک متعددی در کشور ایفای نقش کرده که یکی از این پروژه‌ها خط انتقال نفت گوره به جاسک است و ثمرات پیدا و پنهانی را در عرصه‌های ‌اقتصادی، اجتماعی و صنعتی کشور داشته است.

وی افزود: فولاد مبارکه در تلاش است تا کمترین آلودگی زیست‌محیطی را ایجاد کند و به همین علت سرمایه‌گذاری‌های زیادی را برای اجرای طرح‌های مختلف را در زمینه اجرای پروژه‌های متعددی را برای تحقق صنعت سبز به نتیجه رسانده است.

مشارکت در توسعه اقتصاد محلی و ملی با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه به عنوان شهروند شرکتی مسئولیت‌پذیر اقدامات متعددی را در منطقه، استان و کشور انجام داده است و به ایفای نقش خود در جامعه می پردازد.

براتی افزود: از جمله اقدامات اجتماعی این شرکت می‌توان به توسعه روابط با نمایندگان جامعه و مسئولان منطقه‌ای و کشوری اشاره کرد.

وی بیان کرد: مشارکت در توسعه اقتصاد محلی و ملی و همچنین مشارکت و ساخت مراکز آموزشی و علمی از دیگر مواردی است که فولاد مبارکه در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی‌اش انجام می‌دهد.

ورزشگاه نقش جهان؛ نمونه‌ای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه گفت: عضویت در تشکل‌های حرفه‌ای و حمایت از همایش‌ها، پذیرش و آموزش کارآموزان و ارتباط با دانشگاه از دیگر موارد است.

براتی گفت: فعالیت‌های ورزشی در باشگاه فولاد مبارکه سپاهان بسیار گسترده است و به طور مثال حدود 100 تیم در این مجموعه فعالیت می‌کنند. علاوه بر این‌، ورزشگاه نقش جهان با سرمایه‌گذاری 30 میلیارد تومانی در قالب عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به همت فولاد مبارکه در سال 94 به بهره‌برداری رسید.

پنل پرسش و پاسخ از ارائه‌دهندگان با طرح چالش‌های جاری مدیران روابط عمومی سازمان‌ها و شرکت‌ها از سوی مدیران و فعالان این عرصه پایان‌بخش برنامه‌های اولین رویداد تجربه‌محور روابط عمومی با مرور شکست و موفقیت کسب وکارها بود.

رویداد تجربه‌محور روابط عمومی؛ رویدادی کم‌سابقه در عرصه روابط عمومی استان اصفهان

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه