// کد مطلب: ۱۴۸۵۸۱

جمعیت جهان | تعداد جمعیت جهان

جمعیت جهان امروز ۸ میلیاردی شد! | تولد نوزاد ۸ میلیاردی غوغا کرد

جمعیت جهان امروز 8 میلیاردی شد! | تولد نوزاد 8 میلیاردی غوغا کرد
لینک کوتاه کپی شد

بر طبق آخرین آمار منتشر شده، امروز سه‌شنبه، 15 نوامبر 2022 (24 آبان 1401)، با تولد یک نوزاد دیگر، جمعیت جهان از 8 میلیارد نفر عبور کرد.

به گزارش طلانیوز؛ جمعیت جهان سالانه با افزایش همراه است. چین و هند تقریباً نیمی از جمعیت جهان را شامل می‌شود. جمعیت جهان تا روز گذشته در مرز 8 میلیارد نفر قرار داشت. اما امروز 15 نوامبر 2022 جمعیت جهان از 8 میلیارد نفر عبور کرد.

کارشناسان سازمان ملل متحد ضمن اعلام این موضوع، آنرا نشان دهنده «نطقه عطف مهمی در توسعه انسانی» می‌دانند که یادآور «مسئولیت مشترک جمعی برای محافظت از سیاره زمین» همزمان با برپای کنفرانس آب و هوایی «کوپ27» است.

سازمان ملل همچنین با یادآوری این نکته که جمعیت جهان در سال 1950 تنها 2 و نیم میلیارد نفر بود، «این رشد بی‌سابقه» را نتیجه «افزایش تدریجی طول عمر به لطف پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه سلامت، تغذیه، بهداشت شخصی و پزشکی» می‌داند.

با این حال کارشناسان معتقدند که رشد جمعیت همچنین چالش‌های بزرگی را برای کشورهای فقیر در جهان رقم می‌زند.

از سوی دیگر، در حالی که زمین تا سال 1800 کمتر از یک میلیارد نفر جمعیت داشت، تنها دوازده سال طول کشید تا جمعیت جهان از 7 به 8 میلیارد نفر افزایش یابد.

در این گزارش همچنین به نشانه‌هایی دال بر کندی رشد جمعیت در حال حاضر اشاره شده و آمده است که برای رسیدن جمعیت جهان به 9 میلیارد نفر، حدود پانزده سال زمان نیاز خواهد بود.

سازمان ملل متحد ضمن اشاره به رکودی قابل پیش بینی تا پایان قرن جاری از یک نقطه اوج در دهه 2080 خبر می‌دهد که طی آن جمعیت جهان به 10.4 میلیارد نفر خواهد رسید.

جمعیت کدام مناطق رو به کاهش است؟
رشد جمعیت جهان طی چند دهه کندتر بوده که به دلیل دوره های طولانی از باروری پایین است. بیش از دو سوم مردم در کشورهایی زندگی می کنند که زنان 2.1 فرزند یا کمتر دارند. این میزان در سطحی قرار دارد که رشد صفر را در سراسر جهان به همراه دارد.

از زمان حال تا سال 2050، در حدود 61 کشور میزان جمعیت یک درصد یا بیشتر کاهش خواهد یافت که به دلیل کاهش نرخ تولد یا افزایش سطح مهاجرت است. همچنین مجموع سطح امید به زندگی قبل از همه گیری در سال 2019، 72.8 سال بوده که به 71 سال در سال 2021 کاهش یافته است. هرچند، تاثیر کووید در تمامی مناطق یکسان نبوده است. جنوب و مرکز آسیا، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب بیشترین آسیب را متحمل شدند که نرخ امید به زندگی حدود سه سال کاهش داشته است. اما در استرالیا و نیوزیلند که هر دو در مرزهای خود محدودیتهایی اعمال کردند و سیاست "کووید صفر" را در بیشتر دوره همه‌گیری دنبال ‌کردند، امید به زندگی به دلیل کاهش خطر مرگ ناشی از عوامل دیگر در طول قرنطینه 1.2 سال افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، کروناویروس ممکن است منجر به کاهش کوتاه مدت اقدام به بارداری شده باشد اما هیچ شواهدی مبنی بر تایید آن وجود ندارد.

جمعیت جهان در آینده چه تغییری خواهد کرد؟
به گزارش اسکای نیوز، جمعیت جهان همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و تا سال 2030 به حدود 8.5 میلیارد نفر و تا سال 2050 به 9.7 میلیارد نفر خواهد رسید.

منبع: تسنیم/ایسنا

جمعیت جهان امروز 8 میلیاردی شد! | تولد نوزاد 8 میلیاردی غوغا کرد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه