// کد مطلب: ۱۴۴۴۶۱

پتروشیمی فجر/

فجر انرژی ظرفیت تولید و انتقال برق خود را افزایش می دهد

فجر انرژی ظرفیت تولید و انتقال برق خود را افزایش می دهد
لینک کوتاه کپی شد

علی پناه مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس با اشاره به آغاز فاز اجرایی طرح توسعه پست 400 کیلوولت گفت: ظرفیت انتقال و تولید برق شرکت فجر انرژی خلیج فارس با افزودن دو ترانس در طرح توسعه پست 400 کیلوولت و در ادامه آن افزودن 3 توربین - ژنراتور در چهار چوب طرح توسعه نیروگاه، افزایش خواهد یافت.

به گزارش طلانیوز: عبداله علی پناه بهمنیری اظهار کرد: برق راهبردی ترین محصول شرکت فجر انرژی خلیج فارس است که در کنار دیگر سرویس های حیاتی نقشی ویژه برای پایداری تولید پتروشیمی های منطقه دارد. فجر انرژی با دو نیروگاه جمعا ظرفیت تولید 1147 مگاوات در ساعت را دارد.

وی افزود: برق تولیدی از این نیروگاه ها پس از تقویت به ولتاژ 132 کیلوولت به دو پست توزیع و انتقال برق فجر انرژی ارسال شده تا سرانجام به شرکت های منطقه و یا شبکه سراسری برق تزریق شود. پست های شرکت فجر به دو بخش پست های هوایی AIS وGIS تقسیم می شوند. GIS نوعی از کلید های برق هستند که با بهره گیری از گاز SF6 کار عایق سازی اجزای دارای الکتروسیته راه انجام دهند؛ این موضوع باعث می شود تا بتوانیم چندین خط برق 132 کیلوولت را در کنار یکدیگر با کمترین فضا قرار دهیم.

مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس با اشاره به اینکه خطوط هوایی در بخش پست 400 کیلوولت این شرکت واقع شده اند، بیان کرد: در این پست دو ترانسفورماتور با ظرفیت هر کدام 315 مگاوات آمپر وظیفه افزایش ولتاژ برق از 132 به 400 کیلوولت را بر عهده دارند. پست هوایی برای اتصال شبکه برق این شرکت با بهره گیری از خطوط هوایی به شبکه سراسری برق بوده تا قابلیت دریافت و ارسال برق را فراهم کند.

وی گفت: فجر انرژی در ماه های گرم سال 500 مگاوات ساعت برق را به شبکه سراسری برای آسایش مردم فرهیخته منطقه استان خوزستان تزریق می کند. در صورتی که هر کدام از ترانسفورماتور ها دچار مشکل شود تمامی بار به ترانسفورماتور دیگر منتقل شده که کارشناسان فجر با تعریف برنامه ای هوشمند، این فرآیند را در پایش هدف گرفته اند.

علی پناه ادامه داد: با خروج هر ترانس از مدار یک توربین تولید برق از مدار خارج شده تا بار بر روی دیگر ترانس براساس ظرفیت آن تنظیم شود. حال با توجه به اهمیت این پست هوایی و به منظور افزایش ظرفیت انتقال برق و همچنین حفظ پایداری تولید توسعه پست 400 کیلوولت به عنوان یک نیاز شناخته شد.

وی با تاکید بر اینکه در ادامه طرح توسعه پست 400، طرح توسعه نیروگاه با افزودن 3 توربین ژنراتور تعریف خواهد شد، بیان کرد: برای توسعه پست 400 کیلوولت پروژه ای راهبردی با کمک مشاور مطالعات تعریف شده و به دنبال آن مجوز های لازم برای آن نیز دریافت شد. این پروژه شامل چند بخش سفارش، طراحی، ساخت و نصب ترانسفرماتور ها، سویچگیرهای گازی GIS، کابل های فشار قوی، سرکابل ها و دیگر تجهیزات جانبی و زیر سازی های لازم و ساختمانی بوده است.

مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس افزود: در گام اول پروژه توسعه پست 400 کیلوولت دو عدد ترانسفورماتور قدرت با ویژگی های فنی 400 به 132 کیلوولت با توان 315 مگاوات آمپر از یک شرکت داخلی سفارش داده شده که پس از تولید و گذراندن تست های آزمایشگاهی به دلیل ترافیکی بودن، با انتقال به بندرعباس از طریق مسیرهای آبی به بندرامام و پس از آن به محل پست 400 رسیده است. این ترانسفورماتورها با تکیه به توان داخلی و در راستای حمایت از سازندگان ایرانی سفارش داده شده است.

وی یادآور شد: دیگر بخش های طرح توسعه پست 400 کیلوولت نیز پس از گذراندن تشریفات، سفارش تولید و طراحی آنها با بهره گیری از سازندگان ایرانی و بعضا غیر ایرانی گذاشته شده و به زودی تحویل داده می شود. بخش های ساختمانی و زیرسازی نیز مجوز های لازم را دریافت کرده و اکنون در مرحله برگزاری مناقصه بوده است.

علی پناه مدیر مجتمع شرکت فجر انرژی خلیج فارس در پایان خاطرنشان کرد: پروژه افزایش ظرفیت نیروگاه ناحیه 2 نیز که با هدف توسعه ظرفیت، انتقال و کنترل آغاز خواهد شد اکنون مرحله مطالعات را گذرانده و پس از پذیرش توسط هیئت مدیره، به مرحله انتخاب پیمانکار و آغاز کار اجرایی خواهد رسید.

فجر انرژی ظرفیت تولید و انتقال برق خود را افزایش می دهد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه