// کد مطلب: ۱۳۰۹۶۴

محصول جراحی از راه دور همراه اول بر بستر ۵G، برگزیده جشنواره نوآوری برتر ایرانی

محصول جراحی از راه دور همراه اول بر بستر 5G، برگزیده جشنواره نوآوری برتر ایرانی
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: یوزکیس جراحی از راه دور مبتنی بر تکنولوژی نسل پنج همراه اول، که با ربات بومی جراح شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا ارائه شد، محصول برگزیده ششمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی شد.

به گزارش طلانیوز: به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، صبح امروز دوشنبه 16 اسفند 1400 «ششمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی» با حضور سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در این دانشگاه برگزار و از همراه اول به عنوان متولی توسعه راهکار و سامانه «جراحی رباتیک بر بستر تکنولوژی نسل 5 تلفن همراه» با اهدای لوح و تندیس به حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل اپراتور اول تقدیر شد.
سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این رویداد در سخنانی با تاکید بر اینکه در عصری به سر می بریم که کسب و کارها بدون نوآوری، قابلیت ادامه حیات در اکوسیستم اقتصادی را نخواهند داشت، اظهار کرد: بنابراین نوآوری را نباید به چشم لوکس نگاه کرد. نوآوری یکی از اصول پیشرفت اقتصادی است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از اهداف ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی، اصلاح مجوزهای کسب و کار است تا به این طریق باب ورود به کسب و کارها گشوده باشد و فضا رقابتی بماند؛ این روشی است که باعث می شود آنها که نوآورتر هستند، پیشرو باشند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در حاشیه این رویداد که هر ساله به معرفی برترین نوآوری ها و محصولات شرکت های ایرانی می پردازد و نمایشگاهی از برندهای فناور و محصولات آن ها نیز برگزار می شود، با حضور در غرفه همراه اول و آشنایی با «یوزکیس جراحی از راه دور»، ضمن ابراز علاقه مندی، تاثیر این قبیل تکنولوژی ها و کاربردهای فناورانه بر فضای اقتصاد دیجیتال را بسیار زیاد ارزیابی کرد.
همراه اول که به عنوان «لوکوموتیو پرقدرت مسیر حرکتی ایران دیجیتال» از سال 1395 ورود به فناوری 5G را زمینه چینی کرده بود، توانست یکی از یوزکیس های مهم مرتبط با این نسل از فناوری که همان «جراحی از راه دور» است را برای نخستین بار در نمایشگاه ایران تلکام سال 1397 رونمایی کند و به نمایش عمومی بگذارد.
به دنبال این فرآیند توسعه ای، در تیرماه سالجاری برای نخستین بار در کشور شاهد استفاده از یوزکیس مذکور به صورت واقعی روی یک حیوان بودیم تا زمینه ای فراهم شود، پزشکان در آینده ای نزدیک بتوانند جراحی روی انسان را بر بستر شبکه پرسرعت همراه اول تجربه کنند.
بنابراین نخستین پروژه جراحی از راه دور با سامانه جراحی رباتیک سینا بر بستر شبکه امن و پرسرعت همراه اول از فاصله 7 کیلومتری بین بیمارستان امام خمینی(ره) و بیمارستان سینا انجام شد.
اجرای موفقیت آمیز این پروژه فرصتی شد تا همراه اول این یوزکیس کاربردی و بسیار مهم مرتبط با صنعت پزشکی را در نمایشگاه ایران تلکام سالجاری نیز به صورت واقعی در معرض دید عموم مردم و بازدیدکنندگان قرار دهد
اپراتور اول تلفن همراه کشور پیش از این و با همکاری دانشگاه های برتر کشور نیز توانسته بود ربات جراحی را در نمایشگاه ایران تلکام 2018 ارائه کند که در آن ضمن طراحی و ساخت ربات بومی، جراحی کرانیوتومی برای خونریزی مغزی حاد (هماتوم اپیدورال) به صورت از راه دور انجام می شد.
ربات جراح سینا به نام «ابوعلی سینا» دانشمند ایرانی نامگذاری شده و در واقع این ربات متناظر با ربات داوینچی که در آمریکا ساخته شده، طراحی شده است که عملکرد آن، یک سیستم پیشرفته جراحی از راه دور است که از طریق یک مانیتور و دو بازوی رباتیک انجام می شود.
این ربات دارای یک کنسول جراحی است که جراح در پشت آن قرار می گیرد و با استفاده از دو بازوی رباتیک قادر به کنترل و هدایت جراحی است. در کنار کنسول یک مانیتور قرار دارد که جراح می تواند تاثیر عمل جراحی را مشاهده کند.
تصویر عمل هم از طریق یک ربات انجام می گیرد که جراح می تواند از طریق یک پدال آن تصویر را نیز کنترل کند؛ نیروهایی که با ابزار جراحی به بیمار منتقل می شود قابل اندازه‌گیری است تا جراحی با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود.
در عمل جراحی با استفاده از این ربات میزان آسیب به بافت‌های سالم کاهش پیدا می کند و بیمار کمترین دوران نقاهت و خونریزی را خواهد داشت.
گفتنی است، شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور توانست با بهره برداری رسمی از 5G، اسفندماه 1399 برای نخستین بار در ایران به سرعت 3.633 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند.

محصول جراحی از راه دور همراه اول بر بستر 5G، برگزیده جشنواره نوآوری برتر ایرانی

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه