// کد مطلب: ۱۴۷۵۳۱

قطعی اینترنت | حواشی قطعی اینترنت | قطعی اینترنت این روزها

قطعی اینترنت گریبان پلتفرم‌های ایرانی را نیز گرفت | حمایت از پلتفرم‌های داخلی در قطعی اینترنت چه شد؟

قطعی اینترنت گریبان پلتفرم‌های ایرانی را نیز گرفت | حمایت از پلتفرم‌های داخلی در قطعی اینترنت چه شد؟
لینک کوتاه کپی شد

قطعی اینترنت تاکنون خسارات زیادی به کسب‌وکارهای اینترنی زده است. در پی قطعی اینترنت مسریاب بلد نیز دچار مشکل شده است.

به گزارش طلانیوز؛ قطعی اینترنت در ایران در روزهای اخیر بسیار شدت گرفته است. قطعی اینترنت ایران صدمات جبران‌ناپذیری به کسب و کارهای اینترنتی وارد کرده است. قطعی اینترنت در ایران بحث طرح صیانت را دوباره داغ کرده است. اما این قطعی اینترنت تا کی ادامه خواهد داشت؟

در پی قطعی اینترنت و اختلال‌های مکرر آن در یک ماه اخیر، اپلکیشن مسیریاب «بلد» اعلام کرده که ناچار به تعدیل تعداد زیادی از نیروهای خود شده و در صورت ادامه این شرایط، می‌تواند تا پایان سال به فعالیت خود ادامه دهد.

این در حالی است که یکی از دلایلی که اپلیکیشن مسیریاب «ویز» در سال 1398 فیلتر شد، حمایت از نمونه‌های بومی آن یعنی «بلد» و «نشان» بود. اما به نظر می‌رسد قطعی اینترنت حمایت‌های چند سال اخیر را نیز بی‌اثر کرده است.

یک ماه از اختلالات و قطعی مکرر اینترنت می‌گذرد و زیان‌های ناشی از آن، متوجه کاربران ایرانی شده است. اکنون نیز کسب‌وکارهای داخلی از این خسارت‌ها در امان نمانده‌اند.

ضرر چند هزار میلیاردی کسب و کارها از قطعی اینترنت | سرنوشت این کسب و کارها در پی قطعی اینترنت چه می‌شود؟

«بلد» تا پایان سال فعال است!
گروه هزاردستان در ارتباط با آینده فعالیت نقشه و مسیریاب «بلد» ضمن انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد این مجموعه تا پایان سال جاری به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اما به‌زودی درباره آینده فعالیت این مسیریاب اطلاع‌رسانی خواهد کرد. در متن این بیانیه آمده است:

«بلد در پنجمین سال فعالیتش با بیش از 10 میلیون کاربر فعال روزانه، به‌ناچار با ده‌ها نفر از همکارانش خداحافظی می‌کند. مدت‌ها است که راه‌های جذب سرمایه در فضای استارتاپی و بخش خصوصی کشور بسته مانده و ادامه دادن کسب‌وکارهایی که بازگشت سرمایه در بلندمدت را هدف خود قرار داده بودند و امکان رسیدن به نقطه سربه‌سر در کوتاه مدت را ندارند، سخت‌تر شده است. همچنان هیچ افق روشنی برای خروج سرمایه‌گذاران از کسب‌وکارهای بالغ‌تر اینترنتی وجود ندارد و این امید را برای آن‌ها که سال‌های سال تا رسیدن به مرحله خروج فاصله دارند از بین برده است.

از طرف دیگر ضمن نگرانی بابت محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت و امنیتی‌تر شدن فضا، آینده اینترنت در کشور چندان قابل پیش‌بینی نیست و برخی برخوردها به‌خصوص در ماه‌های اخیر ما را در درستی راهی که در پیش گرفته بودیم و توانایی خود در حفاظت از حقوق کاربران به شک انداخته است. ما از بابت شرایط به وجود آمده برای همکارانمان متأسفیم و تمامی تلاش خود و دیگر شرکت‌های گروه را به کار می‌گیریم که در فضای سخت و پرابهام فعلی، جابجایی این افراد توانمند و با استعداد در گروه، با سختی‌های کمتری همراه شود.

ما ارائه خدمت توسط نقشه و مسیریاب بلد به کاربرانش را تا پایان سال جاری تضمین می‌کنیم. در عین حال به‌زودی در مورد آینده این محصول و تبعات آن برای میلیون‌ها کاربری که تمام این سال‌ها به آن اعتماد کرده‌اند اطلاع‌رسانی دقیق‌تر انجام خواهیم داد.»


زنگ خطر برای کسب‌وکارهای آنلاین به صدا در آمد
«بلد» اولین کسب‌وکاری نیست که اعلام ورشکستی ناشی از وضعیت نامناسب اینترنت کرده‌ است. در طول یک هفته گذشته بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر به ویژه کسب‌وکارهای نوپا و کوچک اینترنتی رسما اعلام کردند که با توجه به شرایط موجود قادر به ادامه فعالیت نیستند.

براساس گزارش‌ها، در یک ماه اخیر تعدیل نیرو و تعطیلی کسب‌وکارهای اینترنتی به دلیل قطعی اینترنت شدت یافته است. کاهش تعداد این نوع کسب‌وکارها می‌تواند به اقتصاد کشور به ویژه اقتصاد دیجیتال هم ضربه سنگینی وارد کند.

توسعه اقتصاد دیجیتال در چند سال اخیر مورد تاکید بسیاری از مسئولان بود، اما با تمام تلاش‌ها و جمایت‌هایی که از این بخش شده‌، سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در ایران تاکنون 7٫2 درصد اعلام شده است. این درحالیست که این رقم در دیگر کشورهای جهان به 30 درصد می‌رسد.

حمایت از پلتفرم‌های داخلی چه شد؟
یکی از موضوعاتی که در این روزها مسئولان در توجیه فیلترینگ گسترده پلتفرم‌های خارجی بیان می‌کنند، حمایت از پلتفرم‌های بومی در جهت توسعه آن‌هاست. اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که حمایت‌هایی که تاکنون انجام شده مناسب و به اندازه‌ای نبوده است که پلتفرم‌های داخلی بتوانند حتی در این شرایط به فعالیت خود ادامه دهند.

همچنین؛ سابقه قطعی اینترنت در سال 98 نشان می‌دهد که با تمام تبلیغاتی که در راستای جذب مخاطب برای پلتفرم‌های داخلی انجام شد، اما پلتفرم‌های بومی مورد علاقه مخاطب‌ها و نیاز بازار نبودند.

از آنجایی که کسب‌و‌کارهای وابسته به اینترنت نیز جایگزینی جز بستر فضای مجازی ندارند و در روزهای اختلال طبیعتا با کاهش درآمد مواجه می‌شوند که اگر این اختلال‌ها مانند یک ماه گذشته، طولانی مدت شوند، کاربران خود را نیز از دست می‌دهند. در نهایت به افزایش هزینه‌ها و تعطیلی کسب‌وکارها منجر می‌شود.

1٫5 میلیون دلار خسارت قطعی اینترنت در هر ساعت!
بر اساس اعلام وبسایت NetBlocks یک روز قطعی، اختلال شدید یا از دسترس خارج شدن اینترنت در ایران خسارتی برابر با 37 میلیون و 365 هزار و 174 دلار به اقتصاد کشور می‌زند.

هم‌چنین پژوهشگران از زیان 1 و نیم میلیون دلاری در هر ساعت قطعی اینترنت خبر داده‌اند. محدودیت‌ها در دسترسی به اینترنت با وجود این حجم از زیان به کسب‌وکارهای اینترنتی نه به طور موقت، بلکه مداوم طی ماه‌های گذشته درحال رشد است.

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران هفته گذشته اعلام کرد که طبق بررسی‌های صورت گرفته، 35 هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و 45 هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد شده است.

این اعداد و ارقام بیانگر خسارت‌های کلانی است که قطعی اینترنت در طول یک ماه به اکوسیستم استارتاپی و آی‌تی کشور وارد کرده‌ است. اما به نظر می‌رسد مسئولان کشور بیش از اینکه پاسخگوی کسب‌وکارهای نابود شده‌ باشند، به دنبال راه‌اندازی سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات و محدود کردن اینترنت به مرزهای داخل کشور هستند. در حالی که کارشناسان این حوزه عقیده دارند، هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای چنین طرح‌ها وجود ندارد.

پاسکاری وزرا در ماجرای قطعی اینترنت | رفع قطعی اینترنت بر عهده کدام وزیر است؟

منبع: تجارت نیوز

قطعی اینترنت گریبان پلتفرم‌های ایرانی را نیز گرفت | حمایت از پلتفرم‌های داخلی در قطعی اینترنت چه شد؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه