// کد مطلب: ۱۴۷۹۵۴

پیش‌بینی بورس | پیش‌بینی بورس امروز | پیش‌بینی بورس هرروز

پیش‌بینی بورس | پیش‌بینی بورس شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ | روند شاخص کل بورس چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی بورس | پیش‌بینی بورس شنبه 14 آبان 1401 | روند شاخص کل بورس چگونه خواهد بود؟
لینک کوتاه کپی شد

پیش‌بینی بورس شنبه، 14 آبان 1401 چگونه خواهد بود؟

به گزارش طلانیوز؛ پیش‌بینی بورس هفته آینده منتشر شد. پیش‌بینی بورس هرروز منتشر می شود. پیش‌بینی بورس امروز چگونه است؟ پیش‌بینی بورس از بازار بورس منتشر شد.

حمیدرضا اناری|به گزارش تجارت‌نیوز، بورس تهران دیروز 11 آبان شاهد رشد کند و آرام شاخص کل بود. شاخص هم‌وزن نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد. این درحالی است که حوالی بازار سرمایه اتفاقات مهمی در حال رخ دادن است. با این وجود معاملات روز شنبه هفته آتی به چه صورت خواهد بود؟

دماسنج اصلی بورس تهران امروز با افزایش 0.2 درصدی 3 هزار و 84 واحد افزایش یافت و توانست محدوده‌ی 1 میلیون و 283 هزار واحد را دید و شاخص هم‌وزن در رشدی آهسته‌تر 684 واحد افزایش یافت و در محدوده 365 هزار و 749 واحد ایستاد.
نماگر اصلی بازار سرمایه شرایط مثبت را در هر پنج روز این هفته تجربه کرد و توانست رشد 45 هزار و 500 واحدی را ثبت کند. این رشد قسمتی از سقوط آزاد 69 هزار واحدی هفته گذشته را برای اهالی بازار سرمایه پوشش داد. نکته منفی که ممکن است. روزهای سبز اخیر را در سایه قرار دهد عدم رشد و حتی کاهش ارزش معاملات بازار است.


همچنین حجم معاملات نیز نسبت به چهار شنبه 4 آبان ماه که شاخص ریزش شدید 25 هزار واحدی همراه با خروج پول 686 میلیاردی را ثبت کرد، به طور مرتب کاهش یافت. کارشناسان عقیده دارند برای ایجاد چرخش و عوض شدن روند نزولی طولانی مدت بورس رشد و چند برابر شدن ارزش و حجم معاملات ضروری است.

فردین آقابزرگی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره معاملات امروز بازار سرمایه گفت: تا حدودی بازار گرایش به سمت مثبت دارد که عمدتا متاثر از تزریق نقدینگی توسط حقوقی‌ها است. احتمالا صندوق تثبیت، صندوق توسعه و صندوق توسعه ملی که برای اولین بار به طور مستقیم ورود پیدا کرده است. خب طبیعی‌ است در سازوکار عرضه و تقاضا به سمتی میل دهیم که وزن تقاضا سنگین‌تر شود قیمت افزایش می‌یابد. خصوصا که این نقدینگی به شرکت‌های پروزن روی شاخص کل مثل فولاد مبارکه، مس و هدلدینگ خلیج فارس اختصاص پیدا کند.
این گرایش بازار به سمت مثبت شدن هر چند به عنوان راهکاری کوتاه‌مدت تلقی شود. اما این مسئله چاره اساسی برای دگرگون کردن فضای عمومی معاملات نیست. چرا که از این دست حمایت‌ها و جلسات اضطراری در گذشته هم زیاد دیده‌ایم.

پیش‌بینی بورس | پیش‌بینی بورس امروز 6 مهر 1401 | 8 عامل اصلی افت بورس

تاثیر افزایش افسار گسیخته نرخ دلار بر معاملات هفته آتی
این کارشناس بیان کرد: قاعدتا اگر ما در شرایط عادی منظور شرایطی که برخلاف گفته آقای خاندوزی پیش‌بینی‌پذیر بود. اقتصاد و بازار سرمایه، می‌توانستیم نرخ ارز را که سقف تاریخی خود را امروز شکست یکی از متغیرهای بسیار اثرگذار در نظر بگیریم. اما نکته‌ای که در سال 99 و 1400 بار‌ها و بار‌ها شاهد بودیم که در ازای افزایش سود، حتی شرکت‌هایی که صادرات‌محور بودند و این افزایش یا ناشی از نرخ کامودیتی‌ها یا افزایش نرخ دلار نیما بود. دولت اقداماتی از قبیل وضع تعرفه صادرات یا تغییر نرخ خوراک انجام داد؛ بنابراین ما با یک معادله چند مجهولی مواجه هستیم که قابلیت پیش‌بینی ندارد.
در حال حاضر به نظر من سهامداران بازار آینده را مبهم می‌بینند و دلیل آن رفتاری‌ بوده که تا الان روی صنایع و شرکت‌ها اعمال شده‌است. آخرین نمونه هم شرکت‌های متانول‌ساز بود که اغلب نسبت به دوره مشابه سال گذشته 60 الی 70 درصد افت سودآوری داشتند. یعنی در برخی ابعاد طرح‌های توسعه این شرکت‌ها حتی تولید فعلی‌شان زیر سوال رفته و توجیه‌پذیر نیست.

این کارشناس افزود: گپ نرخ معامله که در بازار آزاد اعم از واردات لوازم خانگی، لوازم الترونیک و خودرو داشتیم، در حال برطرف شدن است. این تناسب و کاهش گپ بین این دو نرخ را از ابتدای سال خصوصا در بخش کالاهای وارداتی شاهد بودیم.
اما اینکه چنین اتفاقی در سود شرکت‌ها اثر مثبت بگذارد بسته به ابهام اساسی بازار پیرامون نرخ موثر اوراق دارد که متاسفانه همسو با حرکت اخیر قیمت دلار آزاد، همین افزایش را در نرخ بهره اوراق داریم که تا آستانه 28 درصد پیش رفته است. به طور مثال «اخزا101» سی و یک درصد YTC بازدهی دارد.

P بر E سه و نیم یعنی بدون ریسک!
آقابزرگی در پایان خاطرنشان کرد: این بازده مورد انتظار بدون ریسک متناظر و خنثی کننده شرایط بازار ارز است. اما متاسفانه دولت با نگاه اقتضایی به شرایط نگاه می‌کند. دور از ذهن نیست در بازه یک الی سه ماهه برای پوشش کسری بودجه تدبیری اندیشیده شود و شاهد بلایی که سر شرکت‌های سنگ آهنی مثل چادرملو و گل‌گهر آمد بر صنایع دیگر باشیم. بنابراین با وجود اینکه روی کاغذ باید مثبت پیش‌بینی کنیم اما به نظر نمی‌رسد شرایط مثبت بازار پایدار باشد.

منبع: تجارت نیوز

پیش‌بینی بورس | پیش‌بینی بورس شنبه 14 آبان 1401 | روند شاخص کل بورس چگونه خواهد بود؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه