// کد مطلب: ۱۴۸۷۶۷

خودرو | خودرو در بورس کالا

خودروهای پرتیراژ به زودی در بورس عرضه می‌شوند

خودروهای پرتیراژ به زودی در بورس عرضه می‌شوند
لینک کوتاه کپی شد

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: بعد از عرضه خودروی پژو 207 بقیه خودروهای پرتیراژ مانند 206، سمند و پارس هم در بورس کالا عرضه می‌شوند.

امیرمهدی صبائی امروز در نشست خبری سازمان بورس در مورد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مقابله با کسانی که در شبکه‌های مجازی اقدام به سیگنال‌فروشی برای بازار سرمایه می‌کنند،‌ گفت: دیده‌بان بازار از سال 98 به این سو تشکیل شده و در 4 حوزه در زمینه تخلف ناشران، نهادهای مالی، بازار، و فضای مجازی گزارش‌گیری می‌کند، ناهنجاری‌ها را بررسی می‌کند و اخیراً سامانه‌ای برای رصد خودکار فضای مجازی ایجاد شده که هر تخلفی روی دهد، ابتدا تذکر می‌دهند و اگر ادامه داشت، فرد را برای ادای توضیحات احضار می‌کنند و اگر تخلف محرز شد، از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت بازارگردانها گفت: هر گونه خرید و فروش سهام توسط بازارگردان به معنای تخلف نیست، بلکه خط مشی بازارگردان‌ها بررسی می‌شود. اگر در روزهای خاص به سمت فروش بروند، رصد می‌شوند.

به گفته وی؛ شاخص بورس بعد از بسته 10 بندی سازمان رو به رشد نهاد و از 1.3 میلیون واحد به 1.4 میلیون واحد رسیده است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در مورد توقف قرارداد آتی سکه گفت: به خاطر شرایط زمانی تصمیم بر این گرفته شد که فعلا قراردادهای آتی سکه متوقف شود، اما بازار آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا راه‌اندازی شده که ابزاری شبیه بازار آتی سکه است که دارایی پایه این اوراق همان سکه است و به نوسان قیمت سکه اهرم شده است و حتی امکان تحویل فیزیکی سکه هم با این اوراق وجود دارد.

صبائی همچنین گفت: فعلا بازار آتی سکه فعال نیست.

وی در مورد تغییر زمان معاملات بازار در فرابورس گفت: این مسئله جزو اختیارات هیات مدیره بورس‌ها است و تغییر زمان معاملات فرابورس یک زمانی از ساعت 12:30 به 13 رسید و هدف آنها این بود که آرامش روانی در ساعات پایانی معاملات بازار روی دهد.

صبائی در مورد دامنه نوسان گفت: اولویت کنونی حفظ تعادل و آرامش بازار است. در کشورهای پیشرفته ممکن است دامنه نوسان و حجم مبنا وجود نداشته باشد، اما در کشور ما به خاطر تعادل بازار تصمیم به در نظر گرفتن دامنه نوسان و حجم مبنا شدند، اما اخیرا تصمیم بر این شده است دامنه نوسان در مورد برخی از نمادها به تدریج افزایش یابد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در مورد افزایش عرضه خودرو در بورس کالا گفت: صنایع خودرو از صنایع پرگردش و پربیننده است و تأثیر زیادی بر بازار دارد. مهم‌ترین مشکل این صنعت قیمت‌گذاری دستوری است.

صبائی این را هم گفت که خودروسازان 120 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و دو خودروساز بزرگ هر کدام بین 60 تا 70 هزار میلیارد تومان زیان دارند که عمده آن به خاطر قیمت‌گذاری دستوری است.

به گفته وی عرضه خودرو در بورس کالا به تدریج از خودروهای کم تیراژ شروع شده و به سمت خودروهای پرتیراژ می‌رود. در حال حاضر پژو207 که از خودروهای پرتیراژ است بعد از خودروهای فیدلتی و دیگنتی در بورس کالا ارائه شد، اما باید سامانه معاملات بورس و سامانه کارگزاران هم برای عرضه خودروها تغییر پیدا کنند و برای عرضه خودرو پژو206، پارس، و سمند آماده شوند. هدف نهایی این است که بعد از عرضه پژو207 به سمت خودروهای پرتیراژ برویم و صنعت خودروسازی از قیمت‌گذاری دستوری نجات پیدا کند.

صبائی در این نشست در مورد صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم گفت: این دو صندوق در سال 99 با مصوبه هیات دولت تشکیل شده، چالش اصلی آن فاصله ارزش داتی و خالص دارایی‌های هر سهم با قیمت معاملاتی آنها بود. در حال حاضر این ارزش بین 65 تا 67 درصد ارزش خالص دارایی است و بعد از اینکه اساسنامه این دو صندوق برای اصلاح به هیات وزیران رفت، این صندوق‌ها فعالیت بازارگردانی پیدا کردند. در صندوق پالایشی جلوتر از صندوق دارا یکم هستیم و طی دو روز گذشته ارزش خالص این صندوق‌ها از 67 درصد به 74 درصد ارتقا یافته است.

وی همچنین گفت: هدف غایی این است که ارزش صندوق‌های پالایش یکم و دارا یکم به عدد صد درصد برسد. معاملات بازارگردان دارایکم هنوز شروع نشده است، اما برای پالایش یکم آغاز شده است.

خودروهای پرتیراژ به زودی در بورس عرضه می‌شوند

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه