// کد مطلب: ۱۴۹۶۴۸

قیمت مس و برنج/

مقایسه قیمت مس و برنج

مقایسه قیمت مس و برنج
لینک کوتاه کپی شد

قیمت مس و برنج، با اینکه این دو فلز از یک خانواده هستند، با یکدیگر متفاوت است. هر دوی این فلزها تفاوت‌های اساسی دارند. شناخت آن‌ها می‌تواند به درک تفاوت‌های آن‌ها و علت تفاوت قیمت برنج و مس با یکدیگر کمک کند.

از آن‌جایی که هر کدام از فلزات مس و برنج خواص و در نتیجه کاربردهای خود را دارند، قیمت آن‌ها نیز متفاوت است. به همین دلیل می‌توانید در هنگام استعلام قیمت، تفاوت زیادی بین قیمت لوله مسی و قیمت لوله برنجی ببینید.

برای درک بهتر این تفاوت‌ها، در این مقاله قصد داریم به معرفی این دو فلز قرمز بپردازیم. با ما همراه باشید.

فلز مس و خواص آن

فلز مس، فلزی تقریبا قرمز رنگ است که هدایت الکتریکی و حرارتی بالایی دارد و در واقع یکی از مهم‌ترین فلزات دارای هدایت الکتریکی در دمای اتاق است. از آنجایی که قدمت برخی مصنوعات مسی به 8700 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد، احتمالا این فلز یکی از قدیمی‌ترین فلزات مورد استفاده بشر است.

رسانایی الکتریکی و گرمایی مس در کنار شکل‌پذیری بالا، موجب شده به عنوان یکی از فلزات پرکاربرد در صنایع مختلف شناخته شود. اگرچه رسانایی نقره از مس بالاتر است اما به دلیل این‌که قیمت میلگرد مس و دیگر مقاطع آن مناسب‌تر از نقره به شمار می‌رود، کاربرد بیشتری نسبت به نقره در صنایع مختلف دارد.

یکی از ویژگی‌های مهم مس، مقابله با باکتری‌ها است. بر اساس تحقیقات انجام شده، محققان دریافتند که بیش از 350 نوع از آلیاژهای مس، خاصیت ضدمیکروبی دارند و می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند. مس قابلیت آلیاژ شدن بالایی دارد و می‌توان از آن در ساخت انواع آلیاژها با خواص بهبود یافته استفاده کرد.

یکی از صنایعی که بیشترین استفاده از مس را دارد، صنعت برق است. بیشترین استفاده از مس به دلیل رسانایی الکتریکی آن در مصارف الکتریکی مثل سیم‌کشی‌ها است. مقاومت به خوردگی و سایر مشکلات، مس را به یکی از بهترین انتقال‌دهنده‌ها در ساخت سیم‌های برق تبدیل کرده است.

قیمت فلز مس

فلز برنج و خواص آن

برنج، آلیاژی از مس و روی است. در حقیقت، آلیاژ برنج خود انواع مختلفی دارد که با توجه به درصد مس و روی، نوع آلیاژ آن مشخص می‌شود. مقدار روی در این فلز، بسته به نوع برنج بین 5 درصد تا 40 درصد متغیر است. هر چه درصد روی بیشتر باشد، آلیاژ سخت‌تر و مقاوم‌تر است اما شکل‌دهی آن مشکل‌تر و مقاومت‌ آن‌ در برابر خوردگی هم ضعیف‌تر خواهد شد.

برنج زرد رنگ است و بیشتر به رنگ طلا دیده می‌شود. مقاومت این فلز در برابر کدر شدن و لکه‌دار شدن بالا است و از طرف دیگر، به راحتی اکسید نمی‌شود.

در ترکیب شیمیایی برخی انواع برنج برای بهبود خواص از عناصر دیگری چون سرب نیز استفاده می‌شود. سرب، برای اصلاح ویژگی ماشین‌کاری افزوده می‌شود. اضافه کردن قلع به این آلیاژ نیز مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می‌بخشد.

استفاده در دکوراسیون و با اهداف تزئینی به دلیل شباهت برنج به طلا، مهم‌ترین کاربرد این آلیاژ است. ظروف برنجی، بسیار مستحکم هستند و تغییر رنگ نمی‌دهند. از نظر طب سنتی، وجود مس و روی در این ظروف موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

در ساخت ابزار آلات موسیقی، زیورآلات، پنجره‌های مشبک، لوله‌ها، کنتور برق و دستگیره‌ها نیز از این آلیاژ استفاده می‌شود. در صورت کدر شدن برنج، می‌توان به راحتی آن را تمیز کرد.

گفتنیست که آلیاژ برنج خاصیت مغناطیسی کمی دارد و به آهنربا نیز نمی‌چسبد، قیمت آن پایین است و فلزی به صرفه به شمار می‌رود که در تولیدات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت فلز برنج

تفاوت مس و برنج

حال که ویژگی‌های کلی فلزات مس و برنج را می‌دانیم، بهتر می‌توانیم تفاوت این دو فلز را درک کنیم. مس و برنج در ظاهر، ترکیب شیمیایی و خواص، تفاوت‌های اساسی دارند که در این بخش از مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت مس و برنج در ظاهر

یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت مس و برنج از یکدیگر، تفاوت مس و برنج در رنگ و ظاهر آن‌ها است. رنگ برنج معمولا زرد کمرنگ است. می‌توان گفت که رنگ این فلز، به طلایی شباهت زیادی دارد. این در حالی است که فلز مس، خود رنگی تیره‌تر از برنز و ظاهر قرمز مایل به قهوه‌ای دارد.

تفاوت در ترکیب شیمیایی

همانطور که گفته شد، مس فلزی خالص است که خواص بسیاری دارد و در بسیاری از صنایع مورد توجه قرار می‌گیرد. با این‌حال، افزودن برخی عناصر آلیاژی مثل روی می‌تواند برخی خواص آن را بهبود بخشد و بهتر کند. بنابراین می‌توان انواع مختلفی از آلیاژهای مس را تولید کرد و مورد استفاده قرار داد. برنج یکی از این آلیاژها است که خود نیز انواع مختلفی دارد.

با در دست داشتن برگه آنالیز شمیایی می‌توان دریافت که هر آلیاژ، از هر عنصر چه درصدی را در خود جای داده است. در واقع عناصر آلیاژی مختلف است که موجب تمایزات اصلی در خواص، کاربردها و قیمت مس و برنج با یکدیگر می‌شود.

تفاوت در خواص و کاربرد

مس خالص را به سختی می‌توان شکست اما انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به راحتی می‌توان آن را خم کرد و یا به شکل‌های مختلف درآورد. با این حال، برنج در مقابل خوردگی و خراش مقاوم است اما غیرقابل انعطاف و خم کردن است.

اگرچه مس هدایت حرارتی و الکتریکی عالی دارد اما انعطاف‌پذیر بودن آن موجب شده در کاربردهایی که استحکام لازم است، مورد استفاده قرار نگیرد. از جمله صنایع مهمی که مس مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به صنایع برق و الکترونیک، ساخت انواع لوله و اتصالات و لحیم‌کاری اشاره کرد.

در مقابل، برنج استحکام بیشتری دارد و در نتیجه در ساخت اتصالات، زیپ، انواع زنگوله، پروانه‌های کشتی، یاتاقان‌ها و آلات موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت مس و برنج

مس گرانتر است یا برنج؟

جالب است بدانید که مس به عنوان یک فلز خالص، از برنج قیمت بیشتری دارد. از آن‌جایی که برای ساخت برنج، فلز مس را با عناصر آلیاژی دیگر ترکیب می‌کنند، قیمت برنج از مس پایین‌تر است.

اما قیمت دقیق برنج به نوع آلیاژ آن بستگی دارد. بهتر است بدانید که در خانواده فلزات قرمز بر پایه مس، برنج ارزان ترین آلیاژ است. قیمت فلز مس و برنج از سوالات پرتکرار خریداران این فلزات محسوب می‌شود.

خرید انواع مقاطع مسی و برنجی از آیرومارت

آلیاژهای قرمز پایه مسی چون برنج، در کنار فلز مس به عنوان یکی از پرکاربردترین فلزات شناخته می‌شوند که در صنایع مهندسی مختلفی کاربرد دارند. هر یک از این فلزات خواص و کاربردهای خاص خود را دارند و با توجه به تعدد کاربرد، توسط مراکز مختلفی به فروش می‌رسند.

بازرگانی آیرومارت در حوزه فروش انواع مقاطع فولادی و فلزی نظیر ورق مس و برنج و انواع میلگرد مسی و برنجی فعالیت دارد. شما می‌توانید ضمن استعلام قیمت انواع مقاطع فلزی چون قیمت هر کیلو مس، به صورت آنلاین و از طریق وبسایت iromart.com اقدام به خرید فلزات مورد نیاز خود کنید.

همچنین می‌توانید از طریق شماره تلفن 02145306 نیز برای خرید و استعلام قیمت با کارشناسان آیرومارت در تماس باشید.

مقایسه قیمت مس و برنج

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه