// کد مطلب: ۱۴۱۸۰۷

معاون اجرایی و مدیر بهره برداری سد آزاد عنوان کرد:

آبرسانی به ۹۰۰ هزار نفر توسط پروژه سد آزاد

آبرسانی به ۹۰۰ هزار نفر توسط پروژه سد آزاد
لینک کوتاه کپی شد

محقق گفت: پیش بینی می شود حدود ۷۰۰ هزار نفر در شهر سنندج برای افق سال ۱۴۲۵ از آب شرب با کیفیت و در شهرهای قروه و دهگلان حدود ۲۰۰ هزار نفر از نعمت آبرسانی سد آزاد بهره مند شوند.

مهندس حجت الله محقق، معاون اجرایی و مدیر بهره برداری سد آزاد با اشاره به مهمترین اهداف احداث سد آزاد به تاریخچه آغاز فاز مطالعاتی و عملیاتی آن گفت: مهمترین هدف از احداث سد آزاد مهار آبهای مرزی است که در یکی از سرشاخه های منطقه سیروان احداث شده است مطالعات سد آزاد از سال 1385 و در سال 1386 عملیات احداث آن آغاز و در سال 1390 آبگیری شد.

وی افزود: فاز اول بهره برداری از سد آزاد در سال 1394 کلید خورد. این سد با 125 متر ارتفاع 300 میلیون متر مکعب ظرفیت مخزن آن است که هدف گذاری اصلی آن هدایت آب از شرق استان کردستان به غرب استان کردستان است.

معاون اجرایی و مدیر بهره برداری سد آزاد با اشاره به امکان برق‌رسانی چند مگاواتی توسط این سد عنوان کرد: یکی از زیر شاخه های این سد یک نیروگاه 10 مگاواتی است که هم اکنون در شبکه برق رسانی می کند و در فاز اول پروژه آبرسانی به طول 88 کیلومتر در حال بهره برداری است تا آب را با سرعت 2001 لیتر در ثانیه منتقل کند.

وی تصریح کرد: رودخانه آزاد، یک رود فصلی است و حدود سه ماه تا چهار ماه از سال بدون آب است؛ به علت خشکسالی و کاهش میزان بارندگی ها تنها آورده آب باران در فروردین ماه است که کل آب باران فروردین ماه امسال 20 میلیمتر بود که بسیار اندک است .

محقق خاطرنشان کرد: دریاچه 15 کیلومتری آزاد این سد را تغذیه می کند. این سد دارای سه دهنه سر ریز است که دو بار در طی سالهای 1395 1398 به علت سیلاب فعال شده است و از 160 میلیون آب انتقال یافته حدود 40 میلیون آن حق آب سد قشلاق است که از طریق سد آزاد تامین می شود.اما هنگامی که خط لوله مستقیم به تصفیه خانه متصل شود میزان 40 میلیون آب به 57 میلیون افزایش خواهد یافت همچنین از 29000000 آب انتقال یافته صرف آبرسانی 4000 هکتار باغات منطقه می شود.


معاون اجرایی و مدیر بهره برداری سد آزاد افزود: یکی از محسنات سد آزاد به لحاظ وظیفه اجتماعی این است که سه روستا را با هزینه طرح جابجا کرده است بر این اساس بخشی از سرریز سد در روستای بنیدر ریخته می شد که تهدیدی بزرگ برای جان مردم بود لذا با هزینه طرح سه تا روستا تجمیع و با ساختار های ضد زلزله بنای جدید همراه با مدرسه، خانه بهداشت، مسجد و … احداث شد و در مجموع حدود 170 خانوار با احداث روستای جدید جابجا شدند.

وی با اشاره به میزان نیروی انسانی اشتغال زایی سد آزاد برای نیروهای این منطقه گفت: ما در بخش بهره برداری از سد حدود 200 نفر به طور کامل مشغول به کار هستند اما در پروژه های احداث ای مانند انتقال آب حدود 300 نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

محقق با اشاره به امکان آبرسانی به 900 هزار نفر تا چند سال دیگر خاطرنشان کرد: پیش بینی میشه حدود 700 هزار نفر در شهر سنندج برای افق سال 1425 از آب شرب با کیفیت و در شهرهای قروه و دهگلان حدود 200 هزار نفر از نعمت آبرسانی بهره مند شوند. در این میان در سال حدود 8 میلیون متر مکعب به بخش صنعت منتقل می شود.

به گزارش خبرنگار شمانیوز؛

آبرسانی به ۹۰۰ هزار نفر توسط پروژه سد آزاد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه