// کد مطلب: ۱۴۲۵۴۴

بانک دی/

بانک دی در سه ماه نخست سال جاری بیش از ۸۰۰۰ فقره تسهیلات پرداخت کرد

بانک دی در سه ماه نخست سال جاری بیش از 8000 فقره تسهیلات پرداخت کرد
لینک کوتاه کپی شد

با نگاهی به عملکرد و اقدامات بانک دی در حوزه اعتباری به نظر می‌رسد که این بانک سیاست اعتباری خود را بر اعطای تسهیلات خرد و متوسط متمرکز کرده است.

خبرنگار خبرگزاری فارس در نشستی با مسئولان حوزه اعتباری بانک دی که با حضور فریدون رشیدی، معاون اعتبارات و عضو هیئت‌مدیره، حسین دهقان نیری، رییس اداره اعتبارات، سجاد عسگری، رییس اداره بررسی طرح ها و محمد حسن رمضانی، رییس اداره ارزیابی و نظارت بر مصارف این بانک برگزار شد، سوالاتی درباره وضعیت و روند اعطای تسهیلات مطرح کرد.

در ادامه شرح این مصاحبه را می‌خوانید:

اولویت‌های سیاست اعتباری بانک دی چیست؟

فریدون رشیدی، معاون اعتبارات و عضو هیئت‌مدیره: به منظور تحقق شعار سال 1401 که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال «تولید، دانش بنیان ، اشتغال آفرین» تعیین شد و به منظور هم سویی با سیاست‌های دولت، سیاست اعتباری بانک دی در سال جاری با تمرکز بر اعطای تسهیلات خرد و متوسط با دوره بازپرداخت کوتاه مدت تدوین شد.

از دیگر محورهای سیاست اعتباری بانک می‌توان به تأکید بر اعطای تسهیلات در بخش‌های صنعت در قالب سرمایه در گردش و تأمین مالی واحدهای تولیدی و اعطای تسهیلات رفع نیاز خانوار و قرض‌الحسنه به اقشار مختلف به ویژه جامعه ایثارگران و خانواده معزز شهدا اشاره کرد.

در واقع تاکید سیاست اعتباری بانک بر اعطای تسهیلات در سطح خرد و متوسط (غیرکلان) با دوره بازگشت کوتاه مدت در بخش‌های تولیدی، خدماتی و کشاورزی مطابق الزامات بانک مرکزی بوده و علاوه بر آن اعطای تسهیلات در زمینه‌های رفع نیازمندی اقشار مختلف به ویژه خانواده معزز شهدا و ایثارگران، اعطای وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و تهیه و تأمین مسکن و ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای مشتریان به‌ویژه جامعه ایثارگری مورد تأکید هیئت مدیره و مدیران ارشد بانک است.

همچنین از دیگر اولویت‌های مهم بانک می توان به صدور و ترویج ابزارهای تعهدی مانند ضمانت نامه، اعتبارات اسنادی، حواله ارزی و .... اشاره کرد.

چه اقداماتی در بخش اعتباری بانک صورت گرفته است؟

فریدون رشیدی: در ابتدای سال جاری اقدامات موثری از جمله تسهیل و روان‌سازی سیاست اعتباری، تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های اعتباری در زمینه اعتبارسنجی و تهیه گزارش‌های اعتباری، دستورالعمل بررسی و تصویب طرح‌ها، تمرکز اعتبارسنجی در ساختار بانک که پیش‌تر به شکل برون‌سپاری انجام می شد و تشکیل اداره نظارت بر مصارف و ارزیابی در بانک صورت پذیرفته است.

وضعیت پرداخت تسهیلات در سال جاری نسبت به سال گذشته چگونه است؟

فریدون رشیدی: میزان تسهیلات پرداختی از ابتدای سال جاری در مجموع رشد داشته و بالغ بر 57 هزار و 400 میلیارد ریال در قالب 8151 فقره تسهیلات در بخش های مختلف پرداخت شده است.

میزان کل تسهیلات پرداختی در بانک دی نسبت به منابع چقدر است؟

فریدون رشیدی: اعطای تسهیلات بالغ بر ٨٠ درصد منابع بانک است که در بخش های مختلف تولیدی، کشاورزی و خدماتی تخصیص یافته است.

از ابتدای سال جاری چه میزان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده است؟

حسین دهقان نیری، رییس اداره اعتبارات: با توجه به سیاست‌های دولت محترم و تأکیدات بانک مرکزی و مدیران ارشد بانک دی درباره موضوع مهم ازدواج و فرزندآوری ، بانک دی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 230 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به آن دسته از افرادی که در سامانه ثبت نام و بانک دی را به عنوان بانک عامل انتخاب کردند پرداخت کرده است.

درباره وام قرض الحسنه فرزندآوری هم براساس آنچه به عنوان سهمیه بانک دی اختصاص یافته تا کنون بیش از 2200 نفر وام را دریافت کردند که حدود 80 درصد سهمیه تخصیص یافته شده مصرف شده است.

با توجه به اهمیت و جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان آیا به این شرکت‌ها تسهیلاتی پرداخت شده است؟

حسین دهقان نیری، رییس اداره اعتبارات: بانک دی با هدف تحقق شعار سال از ابتدای سال جاری حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داد و مدیرعامل محترم بانک در نخستین روزهای سال جاری طی نشستی با رییس هیئت‌مدیره انجمن صنفی مراکز دانش بنیان کشور زمینه‌های مشترک همکاری را بررسی کردند.

در این رابطه برای تعدادی از واحدهای دانش بنیان تامین مالی به عمل آمده که بیش از 500 میلیارد ریال تا کنون پرداخت شده است و آمادگی لازم برای ایجاد تعامل و گسترش خدمات بانکی برای اینگونه شرکت ها وجود دارد.

در راستای اعطای تسهیلات به خانواده معزز شهدا و ایثارگران چه اقداماتی انجام شده است؟

حسین دهقان نیری، رییس اداره اعتبارات: با توجه به این که بانک دی در راستای خدمت رسانی به این قشر معزز همواره پیش قدم بوده است، در سال جاری نیز نسبت به تدوین بسته حمایتی اعتباری با شرایط سهل و ساده اقدام و به شعب ابلاغ شده است.

این دستورالعمل مواردی همچون تسهیلات اشتغال زایی و کارآفرینی، مرابحه، قرض الحسنه رفع احتیاجات ضروری، ازدواج، درمان، فرزندآوری و تعمیر و بازسازی مسکن را شامل می شود که اجرایی شده است.

اداره نظارت بر مصارف و ارزیابی در بانک چه شرح وظیفه ای دارد؟

محمد حسن رمضانی، رییس اداره ارزیابی و نظارت بر مصارف: این اداره در سال ١٤٠١ تشکیل شد و با شکل گیری این آن بحث نظارت مورد توجه جدی قرار گرفته است. از جمله وظایف این اداره نظارت بر اجرای مصوبات و بازدید از محل فعالیت دریافت کنندگان تسهیلات و نظارت بر مصرف تسهیلات پرداختی است.

بانک دی در سه ماه نخست سال جاری بیش از 8000 فقره تسهیلات پرداخت کرد

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه