// کد مطلب: ۱۴۲۹۹۲

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:

برنامه‌های عملیاتی سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی با نگاه فرابخشی طراحی شود

برنامه‌های عملیاتی سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی با نگاه فرابخشی طراحی شود
لینک کوتاه کپی شد

وظیفه ما در سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یکی از اجزای مهم نظام رفاه و تأمین‌اجتماعی کشور این است که اقدامات و برنامه‌های تحولی سازمان را به اقتضای این سیاست‌ها تنظیم کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین میرهاشم موسوی در جلسه‌ای با اعضای دبیرخانه دائمی پیگیری سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری، گفت: در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری علاوه بر آنکه چالش‌های کلیدی نظام رفاه و تأمین‌اجتماعی کشور به بهترین وجه شناسایی و نقطه‌زنی شده، بهترین الگو برای غلبه برچالش‌ها نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: وظیفه ما در سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یکی از اجزای مهم نظام رفاه و تأمین‌اجتماعی کشور این است که اقدامات و برنامه‌های تحولی سازمان را به اقتضای این سیاست‌ها تنظیم کنیم.

موسوی ادامه داد: سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی وجه تمایزی نسبت به سایر سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری دارد و در این سیاست‌ها به روشنی بر تهیه برنامه‌های عملیاتی در بازه زمانی مشخصی تأکید شده است که قطعاً در مبادی ذی‌ربط مورد توجه قرار می‌گیرد. آنچه ما در سازمان تأمین‌اجتماعی برای تحقق نظام تأمین‌اجتماعی مطلوب به دنبال آن بودیم، در این سیاست‌ها بیان شده است و باید برای عملیاتی‌سازی این سیاست‌ها از تمامی ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده شود. اولویت اول و برنامه در دست اجرای ما در حال‌ حاضر تهیه اسناد پشتیبان ناظر بر اجرایی شدن این سیاست‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری با نگاه موسع و مبتنی بر اصول متعدد قانون اساسی ابلاغ شده است و همین نگاه موسع نیز باید در طراحی برنامه‌های عملیاتی مورد توجه قرار گیرد و نگاه فرابخشی را در طراحی برنامه‌های عملیاتی باید همواره مورد توجه قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه کرد: موضوع تأمین‌اجتماعی را می‌توان به صورت دو وجهی مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. این دو وجه را می‌توانیم وجوه مادی و معنوی یا وجوه عینی و ذهنی بنامیم که باید در تمامی اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد و هر دو جنبه مادی و معنوی را به اقتضای شرایط، به درستی تبیین کنیم و برنامه‌های عملیاتی نیز ناظر بر ارتقای هر دو وجه باشد.

موسوی گفت: موضوع دیگری که باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفتمان‌سازی درباره این سیاست‌هاست. علاوه بر طراحی و تدوین احکام و برنامه‌های دائمی برای عملیاتی‌سازی این سیاست‌ها، سازوکار اجرایی مؤثری نیز باید برای پیشبرد سیاست‌ها و گفتمان‌سازی در این زمینه طراحی شود و آینده‌نگری درباره سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی باید به‌عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه، اعضای دبیرخانه پیگیری سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی مقام معظم رهبری در این جلسه به بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در سازمان تأمین‌اجتماعی برای عملیاتی‌سازی این سیاست‌ها و طراحی برنامه‌ها و ارائه نظرات کارشناسی مرتبط با حوزه تأمین‌اجتماعی به مبادی ذی‌ربط پرداختند.

صمدالله فیروزی، مشاور مدیرعامل و مسئول دبیرخانه پیگیری سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی مقام معظم رهبری گفت: نظرات کارشناسی حوزه‌های مختلف سازمان تأمین‌اجتماعی را برای طراحی برنامه عملیاتی سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی دریافت کرده‌ایم و در درون سازمان و همچنین در مشورت و همکاری با تمامی صاحب‌نظران کشور درحال طراحی برنامه عملیاتی پیشنهادی سازمان تأمین‌اجتماعی هستیم که در آینده نزدیک نهایی می‌شود و به وزارت متبوع و سایر نهادهای ذیربط ارسال می‌شود.

همچنین علی‌جعفر دهکردی، رئیس موسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی در این جلسه گفت: طراحی برنامه عملیاتی سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری باید با جامع‌نگری و توجه به تمامی ابعاد این سیاست‌ها انجام شود و طراحی برنامه‌ها برای پیاده‌سازی سیاست‌ها باید برگزفته از الگوی اسلامی ایرانی باشد.

وی افزود: سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی اقدامی در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی است. برای طراحی برنامه عملیاتی این سیاست‌ها 74 طرح پژوهشی در 14 محور احصاء و به دانشگاه‌های سراسر کشور و همچنین حوزه علمیه قم ارسال شده است. فراخوان مقاله در 30 محور مرتبط با سیاست‌ها صادر شده است و فصلنامه تأمین‌اجتماعی ویژه‌نامه‌ای درباره این سیاست‌ها منتشر خواهد کرد.

در ادامه، فرشید یزدانی، عضو دبیرخانه سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی هم در این جلسه گفت: راهبرد اصولی سازمان تأمین‌اجتماعی این است که با نگاه کلان و موسع نسبت به سیاست‌های ابلاغی تأمین‌اجتماعی، فرآیند مشخصی برای ارتباط نظام تأمین‌اجتماعی با سایر حوزه‌های مرتبط با رفاه اجتماعی از قبیل حوزه آموزش، مسکن، اشتغالزایی و… ایجاد شود. پیشنهاد عملیاتی سازمان تأمین‌اجتماعی در زمینه سیاست‌های ابلاغی براساس امکانات و اولویت‌ها طراحی می‌شود و از تجربیات کشورهای مختلف نیز در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی استفاده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری 21 فروردین ماه در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی و مصوّب تأمین اجتماعی را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

بر اساس دستور رهبر انقلاب اسلامی و در اجرای بند «ج - 1» الزامات تحقق سیاست‌های کلی نظام، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست ها را شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم، در مدت 6 ماه ارائه کند.

ایجاد رفاه عمومی، بر طرف ساختن فقر و محرومیت، حمایت از اقشار و گروه های هدف خدمات اجتماعی از جمله بی‌سرپرستان، از کارافتادگان، معلولان و سالمندان و آنچه از اهداف رفاه و تأمین اجتماعی که در اصول 3، 21، 28، 29، 31 و 43 قانون اساسی آمده است، اقتضاء می‌کند نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالت‌بنیان، کرامت‌بخش و جامع برای تأمین اجتماعی همگان که برگرفته از الگوهای اسلامی - ایرانی و مبتنی بر نظام اداری کارآمد، حذف تشکیلات غیر ضرور و رفع تبعیض‌های ناروا و بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی باشد، طراحی و اجرا شود.

برنامه‌های عملیاتی سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی با نگاه فرابخشی طراحی شود

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه