// کد مطلب: ۱۴۳۵۵۸

فولاد مبارکه

نقش راهبردی فولاد مبارکه در تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴

نقش راهبردی فولاد مبارکه در تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد

سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ مهمترین سند بالادستی کشور است که به عنوان مرجع و الگوی جهت‌ساز در تدوین سایر برنامه‌های کشور قرار می‌گیرد.

یکی از عناصر مهم سند چشم‌انداز کشور در افق 1404، کمک به پیشرفت و توسعه کشور از طریق دستیابی به ظرفیت تولید سالیانه 55 میلیون تن فولاد است. اگرچه برخورداری کشور از منابع عظیم در حوزه‌های منابع انسانی، مواد اولیه و انرژی و بازارهای مناسب داخلی و منطقه‌ای دستیابی به این هدف را امکان‌پذیر نموده، اما موانع در حوزه تامین انرژی و زیرساخت‌ها باعث شده است که شرکتهای بزرگ فولادی در این زمینه سرمایه‌‌گذاری کنند. برای تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز، میزان نیاز به حمل و نقل جاده‌ای وریلی تا پایان سال 1404، به ترتیب 61 و 66 میلیون تن برآورد می‌شود و بر اساس سند چشم‌انداز 1404 ایران به 25 هزار کیلومتر راه‌آهن، 20 هزار واگن باری و 700 دستگاه لوکوموتیو نیاز دارد.
سند چشم‌انداز 1404 مهمترین سند بالادستی کشور است که به عنوان مرجع و الگوی جهت‌ساز در تدوین سایر برنامه‌های کشور قرار می‌گیرد. یکی از عناصر مهم سند چشم‌انداز کشور در افق 1404، کمک به پیشرفت و توسعه کشور از طریق دستیابی به ظرفیت تولید سالیانه 55 میلیون تن فولاد است. اگرچه برخورداری کشور از منابع عظیم در حوزه‌های منابع انسانی، مواد اولیه و انرژی و بازارهای مناسب داخلی و منطقه‌ای دستیابی به این هدف را امکان‌پذیر نموده، اما موانع در حوزه تامین انرژی و زیرساخت‌ها باعث شده است که شرکتهای بزرگ فولادی در این زمینه سرمایه‌‌گذاری کنند. برای تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز، میزان نیاز به حمل و نقل جاده‌ای وریلی تا پایان سال 1404، به ترتیب 61 و 66 میلیون تن برآورد می‌شود و بر اساس سند چشم‌انداز 1404 ایران به 25 هزار کیلومتر راه‌آهن، 20 هزار واگن باری و 700 دستگاه لوکوموتیو نیاز دارد.

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشور با هدف توسعه
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد مبارکه برای سال منتهی به 29 اسفندماه 1400، گفت: شرکت فولادمبارکهدر سال گذشته به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران اسلامی برای مشارکت در بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ اقتصاد ایران، عملیات احداث 5 پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری 40 هزار میلیارد تومانی را آغاز کرد و در همین راستا در سال جاری نیز با امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در مسیر تحقق این طرح‌ها گام نهاد و با پیگیری اهداف تعیین‌شده در سند چشم‌انداز 20 ساله صنعت کشور، همه توان و تلاش خود را جهت افزایش تولید به کار گرفته تا با تضمین ادامه روند رو به رشد خود و تأمین نیاز بیش از 3 هزار و 500 شرکت و صنایع استراتژیک ازجمله خودروسازی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، پیشران اقتصاد غیر نفتی کشور باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این نشست 7 ساعته، به عملکرد طرح‌های توسعه‌ای، زیرساختی و سرمایه‌ای شرکت فولاد مبارکه هم اشاره کرد و افزود: پروژه احداث خط تولید نورد گرم 2 به‌منظور کسب سودآوری پایدار از طریق تکمیل سبد محصولات کیفی با ظرفیت تولید 4.2 میلیون تن کلاف گرم شامل گریدهای مختلف در ابعاد متفاوت در دستور کار است؛ احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا به ظرفیت اسمی 914 مگاوات، افزودن 50 دستگاه لوکوموتیو به ناوگان حمل‌ونقل ریلی گروه فولاد مبارکه، اجرای پروژه‌های آهن‌سازی، فولادسازی، انرژی و سیالات، طرح توسعه سنگان، طرح‌های جنبی و پشتیبانی، پروژه‌های نورد گرم، نورد سرد، فولاد سبا و فولاد سفیددشت ازجمله طرح‌های توسعه‌ای است که در گروه فولاد مبارکه برنامه‌ریزی‌شده است.

وی با تاکید بر اهمیت مسئولیت اجتماعی توسط شرکت فولادمبارکه، تصریح کرد: این شرکت، عمل به مسئولیت‌های اجتماعی را یکی از رسالتهای اصلی خود می‌داند، با فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار برای 350 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم و همچنین با حمایت حداکثری از مراکز دانش‌بنیان در رونق اقتصادی و تزریق امید به جامعه با فاصله معنى داری نسبت به سایر شرکت‌های داخلی ایفای نقش نموده است.

صنایع فولادی به رشد منطقه‌ای یاری می‌رسانند
در همین راستا، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با رویداد امروز با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها، اظهار کرد: صنایع مادر به ویژه صنایع فولادی با جانمایی در مناطق کمتر توسعه‌یافته به رشد و ارتقا منطقه یاری می‌رسانند. سرمایه‌گذاری در نوسازی و بازسازی زیرساختهای جاده‌ای و ریلی و تجهیز شبکه‌های حمل و نقل امکان بهره‌‎وری از صنایع فولاد در مسیر توسعه پایدار کشور و تحقق سند چشم‌انداز 1404 را افزایش می‌دهد.

سبحانی یکی از مهمترین موارد در تامین زیرساختهای کشور را پایبندی صنایع فولادی به مسئولیت اجتماعی دانست و توضیح داد: شرکتهای فولادی فراخور میزان تولید در راستای مسئولیت اجتماعی اقدام می‌کنند که شرکت فولاد مبارکه در این زمینه همواره الگو و پیشتاز صنایع مادر است.

وی با اشاره به ریل‌گذاری فولاد مبارکه در بهره‌گیری از پساب شهری هم اشاره‌ای کرد و افزود: جمع‌آوری و تصفیه پساب‌های بهداشتی شهرهای اطراف علاوه بر کاهش برداشت فولادمبارکه از آب خام به بهبود زیست‌بوم منطقه کمک کرده است.

شتاب بخشی به طرح‌های توسعه‌ای معادن
ایران با دارابودن بیش از 4.2 میلیارد تن ذخیره قطعی و بیش از 5 میلیارد تن ذخیره احتمالی سنگ‌آهن و نیز به ترتیب با 1.8 و 7.1 میلیارد تن ذخیره قطعی و احتمالی ذغال سنگ، همچنین با دارابودن رتبه دوم جهان از نظر میزان ذخایر گازی، سابقه طولانی در تولید فولاد با نیروهای متخصص و بازار داخلی و منطقه‌ای مناسب دارای مزایای رقابتی و نسبی مطلوب برای تولید فولاد است. در همین راستا شرکت فولادمبارکه به عنوان بزرگترین واحد فولادسازی کشور به برنامه‌های توسعه‌ای در بخش معدن اهتمام ورزیده است و شرکت فولادسنگ مبارکه با تعریف چشم‌انداز افق 1404، هدف حفظ بزرگترین تولیدکننده آهک کلسینه و سنگ آهک صنعتی در خاورمیانه و همچنین تامین 100 درصد نیاز سنگ‌آهک، دولومیت و تامین سنگ آهن و مواد معدنی گروه فولادمبارکه را با زبده‌ترین کارشناسان و متخصصان معدنی در اهداف خود دنبال می‌کند. شرکت فولادسنگ مبارکه در نظر دارد اولین کوره پایلوت فرآوری تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش تشویه احیایی در ایران را راه‌اندازی کند و طرح احداث کارخانه تولید فروسیلیس به ظرفیت 24 هزار تن در سال و طرح احداث کارخانه تولید فرومنگنز کم کربن را در اهداف توسعه‌ای خود دیده است.

در همین زمینه، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه در حوزه معدن به‌منظور تأمین پایدار، اظهار کرد: همواره تأمین مواد معدنی پایدار یکی از چالش‌های اساسی این شرکت است و شرکت فولاد مبارکه در ارزیابی و اکتشاف محدوده‌های معدنی و توسعه معدن به‌منظور تأمین پایدار با ارزیابی و اکتشاف محدوده‌های معدنی و تأمین و فرآوری سنگ‌آهن اقدامات ارزشمندی را محقق کرده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم با تاکید بر اهمیت توسعه معادن در کشور، در گفت‌وگو با رویداد امروز، گفت: یکی از مهمترین چالش صنایع فولادی، تامین مواد اولیه پایدار است که برای تحقق چشم‌انداز 1404 نیاز است که طرح‌های اکتشاف و استخراج معادن توسعه یابد تا خوراک صنایع فولادی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد نیاز به 80 میلیون تن کنسانتره است، گفت: تامین 80 میلیون تن کنسانتره مستلزم استخراج 200 میلیون تن معادن سنگ آهن است که درحال حاضر با این هدف فاصله زیادی است. معادن بزرگ کشور مانند گل‌گهر، چادرملو، سنگان و سنگ آهن مرکزی در اختیار بخش دولتی است و نیاز است که صنایع فولادی با شناسایی و بررسی و مطالعه پهنه‌های معادن کوچک به تکمیل مطالعات بپردازند و از این فرصت به نحو احسن بهره‌مند شوند.

سبحانی با اشاره به اینکه فروآلیاژها برای ایجاد خواص دلخواه در فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیان کرد: این عناصر به صورت خالص بسیار گران هستند و هزینه تامین آنها اصلا مقرون به صرفه نیست. وابستگی فولاد به فروآلیاژها اعم از فروسیلیسیم و فرومنگنز و فولادهای خاص فروکروم است که متناسب با رشد صنعت فولاد نیاز است که سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد. اگرچه در زمینه فروسیلیسیم به تولید مازاد دست یافتیم اما در برخی فروآلیاژها نظیر فرومنگنز کمبودهایی احساس می‌شود و نیاز است معادن منگنز با عیار مناسب شناسایی و بر روی این فروآلیاژ سرمایه‌گذاری شود.

تولید تختال الکتریکی؛ محصول جدید فولادی
شرکت فولادمبارکه برای نخستین بار در کشور موفق به تولید تختال الکتریکی با 1.8 درصد سیلیسیوم شد که این دستاورد مهم در راستای تولید ورق‌های فولاد الکتریکی است و علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، ایران به جمع معدود کشورهای تولیدکننده این نوع ورق فولادی پیوسته است تا با تامین نیاز مصرف داخلی، راه برای صادرات این محصول استراتژیک به بازارهای هدف به ویژه اروپا باز شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تولید تختال الکتریکی در سال جاری را ارمغان بزرگترین شرکت فولادسازی کشور دانست که محصول نهایی آن به بازار عرضه خواهد شد و اظهار کرد: فولادهای الکتریکی با 1.8 درصد سیلیسیوم یکی از گریدهای استراتژیک صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود و تولید این نوع فولادها حتی در خارج از کشور هم به صورت محدود و توسط تولیدکنندگان خاص انجام می‌شود.

وی با اشاره به کاربرد تختال الکتریکی در تولید ترانسفورماتودها و موتورهای الکتریکی، گفت: تولید فولادهای الکتریکی با خواص مغناطیسی خاص و مقادیر زیاد سیلیسیوم و آلومینیوم و مقادیر بسیار کم کربن و گوگرد از مشخصه‌های بارز این محصولات فولادی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به تنوع محصولات فولادی، در گفت‌وگو با خبرنگار رویداد امروز، گفت: در سالهای گذشته رویکرد محصولات تولیدی بر نیازهای ساختمانی بوده است. از آنجا که مصرف تختال الکتریکی در ایران رو به افزایش است و امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی فراهم است شرکت فولادمبارکه این محصول ارزشمند را تولید و به بازار عرضه خواهد کرد.

وی با با تاکید بر اهمیت تولید داخلی این گرید فولادی، افزود: تولید فولاد با مقادیر زیاد سیلیسیم و آلومینیوم ودر عین حال مقادیر کم کربن و گوگرد نیازمند استفاده از تجهیزاتی خاص مانند VOD در فولادسازی و تنظیمات ماشین ریخته‌گری و دستورالعمل‌های خنک‌سازی با حساسیت بالا است که با نیروهای متخصص و کارشناسان باتجربه شرکت فولادمبارکه این محصول با موفقیت ذوب‌سازی و ریخته‌گری شد.

اگرچه یکی از اهداف اساسی طبق سند چشم‌انداز 1404 کشور دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد است اما این شرکت فولادمبارکه است که با برنامه‌ریزی و تقویت زیرساخت‌های کشور در بخش انرژی، معادن و شبکه حمل و نقل درصدد است تا شاخص اصلی توسعه‌یافتگی کشور را محقق سازد تا همانگونه که طبق سند چشم‌انداز کشور علاوه بر پاسخ به نیاز تولید داخلی بتوان امکان صادرات این کالای ارزشمند به سایر کشورها را فراهم کند.

.

نقش راهبردی فولاد مبارکه در تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه