// کد مطلب: ۱۴۴۳۷۷

برگزاری دومین کنفرانس «نقدینگی بانکها: دولت ، بورس و بازار بین بانکی»

برآورد منحنی بازده و کارکرد آن در مدیریت تامین وجوه بانک‌ها

برآورد منحنی بازده و کارکرد آن در مدیریت تامین وجوه بانک‌ها
لینک کوتاه کپی شد

دومین کنفرانس مدیریت مالی بانک ها با موضوع « نقدینگی بانک ها : دولت ، بورس و بازار بین بانکی » با حضور دکتر محمد نادعلی مدیر کل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی ، دکتر ندا بشیری معاون خدمات مالی شرکت تامین سرمایه تمدن و جمعی از مدیران در موسسه عالی بانکداری برگزار شد .

دکتر ندا بشیری ، معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن استفاده از منحنی بازده جهت ارزیابی نرخ‌های تامین مالی کوتاه‌مدت در بازار ریپو را موجب کاهش هزینه تامین مالی و کارایی بیشتر در مدیریت وجوه بانک‌ها دانست و در ادامه تصریح کرد: نرخ معاملات ریپو و مشتقات بازار بدهی می‌تواند در محاسبه دقیق‌تر منحنی بازده به کار گرفته شوند، محاسبه بهتر منحنی بازده امکان ارزیابی کاراتر نرخ‌های رقابتی را فراهم می‌نماید.

وی در خصوص نقش اساسی منحنی بازده در تعیین بهینه‌ترین استراتژی‌های مدیریت وجوه بانک‌ها گفت: منحنی بازده، نماگر بازده در سررسید‌های مختلف است و نشان می‌دهد تامین مالی در چه سررسیدهایی دارای هزینه کمتر و سرمایه‌گذاری در چه سررسیدهایی دارای بازدهی بیشتر است.

معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن ، شمایل منحنی بازده را حاکی از انتظارات بازار از آینده نرخ بهره دانست و در ادامه سخنانش گفت : منحنی بازده صعودی می‌تواند نشان از انتظارات صعودی و منحنی بازده نزولی می‌تواند نشان از انتظار نزولی نرخ بهره باشد.

بشیری ضمن اشاره به اینکه منحنی توان تحلیل و پیش‌بینی نرخ بهره را افزایش می‌دهد افزود: تفکیک نرخ‌های مختلف بازده اوراق بر مبنای سررسید و نیز توان تحلیلگر جهت بررسی رفتاری نرخ در سررسیدهای را افزایش می‌دهد. منحنی بازده اوراق دولتی امکان محاسبه نرخ بازده بدون ریسک را فراهم و همینطور امکان شناسایی حباب قیمتی مثبت و منفی اوراق با درآمد ثابت را ایجاد می‌نماید.

معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن ، نیازهای سرمایه‌گذاران که میزان تقاضای سرمایه‌گذاری در سررسیدهای مختلف را تعیین می‌نماید نیز بر شکل منحنی بازده موثر دانست ودر ادامه اذعان کرد: به عنوان مثال هنگامی که صندوق‌های بازنشستگی برای تطبیق دارایی و تعهدات بیشتر در اوراق بلندمدت سرمایه‌گذاری نمایند و یا هنگامی که بانک‌ها برای تطابق با تعهدات به سپرده‌گذاران بیشتر در اوراق کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری کنند.منحنی بازده نماگر کلی تغییرات نرخ و واکنش بازار بدهی به اخبار و وقایع اقتصادی است، نرخ بهره، تورم و رشد اقتصادی مهمترین عوامل موثر بر منحنی بازده هستند.

وی افزود : بررسی آماری روند منحنی بازده در مقاطع زمانی مختلف امکان تحلیل و پیشبینی نرخ‌های تامین مالی در آینده را میسر می‌کند. علاوه بر آن شبیه‌سازی و تست استرس بر منحنی بازده امکان محاسبه انواع نمایه‌های ریسک از جمله ارزش در معرض خطر(VAR) برای بانک‌ها را فراهم می‌کند.

ندا بشیری ایجاد و مدیریت صندوق های بازار پول یا MMF را ازعوامل تاثیر گذار برمدیریت نقدینگی بانک ها دانست و در پایان سخنانش گفت : گاهی خروج از دارایی های منجمد نیز با افزایش قدرت نقدشوندگی دارایی های ثابت، موجب تغییر طبقه بندی این دارایی‌ها را فراهم می آورد. از جمله این موارد راه اندازی و مدیریت REITs است، که به آن پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی تامین سرمایه تمدن ،

برآورد منحنی بازده و کارکرد آن در مدیریت تامین وجوه بانک‌ها

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه