// کد مطلب: ۱۴۵۲۹۷

شرکت ملی پست

در سیزدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا - اقیانوسیه چه گذشت؟

در سیزدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا - اقیانوسیه چه گذشت؟
لینک کوتاه کپی شد

پست ایران در سیزدهمین کنگره اتحادیه پستی آُسیا-اقیانوسیه حضوری فعال داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پست؛ سیزدهمین کنگره اتحادیه پستی آُسیا-اقیانوسیه از تاریخ هفتم لغایت یازدهم شهریور ماه 1401 در شهر بانکوکِ تایلند برگزار شد.

برگزاری مراسم افتتاحیه با سخنرانی مدیرعامل پست ایران
مراسم افتتاحیه سیزهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه هفتم شهریور 1401با سخنرانی محمود لیائی، معاون وزیر،رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل پست ایران آغاز شد. محمود لیائی به عنوان رئیس شورای اجرایی اتحادیه پستی آسیا- اقیانوسیه در اولین روز از برگزاری کنگره ریاست شورای اجرایی را به کشور تایلند میزبان کنگره واگذار کرد.
ارائه گزارش فعالیت چهار ساله شورای اجرایی اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه(APPU-EC) از سوی نماینده ایران حسن عمیدی، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل؛ از دیگر برنامه های روزاول این کنگره بود که توسط پست ایران صورت گرفت.

برگزاری نشست های فنی و تخصصی
در تاریخ‌های هشتم و نهم شهریور نشست کارگروههای تخصصی سیزدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه برگزار شد که طی این نشست‌ها، روسای کارگروه‌های شورای راهبری اتحادیه پستی جهانی (upu/ca)؛ زنجیره تامین یکپارچه؛ خدمات مالی پستی؛ خدمات رفرم اتحادیه؛ خدمات فیزیکی و تجارت الکترونیک؛ توسعه بازار و خدمات الکترونیک؛ گزارش خود را ارائه و نمایندگان کشورهای عضو حاضر در جلسه از جمله ایران نیز نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص بیان و به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

برگزاری مجمع عمومی اتحادیه پستی آسیا واقیانوسیه
روز پنجشنبه دهم شهریور ماه 1401 مجمع عمومی اتحادیه پستی آسیا-اقیانوسیه برگزار و نتایج گزارش ها، مباحث و تصمیمات اعمال شده منتج از هر کارگروه و موضوعات مرتبط با کمیته های مالی و اعتبارنامه ها مطرح و به تصویب رسید.

برگزاری انتخابات مدیرکلی اتحادیه پستی اقیانوسیه
در آخرین روز از سیزدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا- اقیانوسیه مورخ یازدهم شهریور ماه، مجمع عمومی در آخرین نشست خود، از کشورهایی که در پروژه کیفیت سرویس شرکت و موفق به اجرای کامل آن شده بودند تقدیر به عمل آورد. سپس انتخابات مدیرکلی اتحادیه پستی اقیانوسیه طی مراسی آغاز شد. این مراسم با قرائت شرح شغلی و فعالیت‌های تخصصی دو کاندیدای این پست از سوی کشورهای نیوزلند و هند آغاز شد و پس از توزیع آراء رسما انتخابات مدیر کلی آغاز گردید.
لازم به ذکر است پیش از این نماینده کشور چین به مدت 9 سال عهده دار سمت دبیرکلی اتحادیه آسیا و اقیانوسیه بود. در نهایت پس از شمارش آراء «نماینده کشور هند» با کسب اکثریت آراء، موفق به احراز این سمت شد.
گفتنی است پست ایران با تکیه بر روابط مطلوب فی ما بین ایران و هند و نیز براساس توافق موجود میان دو کشور برای حمایت از مواضع یکدیگر در مجامع بین‌المللی و نیز توصیه وزارت متبوع و وزارت امورخارجه، در این انتخابات از کاندیداتوری کشور هند حمایت کرد.

بزرگداشت شصتمین سالگرد تاسیس APPU
فراخوان میزبانی اجلاس شورای اجرائی APPU برای سال 2023 و اعلام آمادگی کشور نائورو برای میزبانی این رویداد و نیز برگزاری مراسم شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه و بزرگداشت آن از سوی نمایندگان کشورهای عضو APPU از جمله رویدادهای مهم آخرین روز از سیزهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا- اقیانوسیه محسوب می‌شود.

حضور فعال پست ایران در سیزدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا- اقیانوسیه
نمایندگان پست ایران با حضور فعال و موثر خود در نشست‌ها و جلسه‌های هریک از کمیته‌های این کنگره به ارائه پیشنهادها و نقطه نظرات و بهترین اقدامات خود در حوزه بهبود خدمات پستی پرداختند.
گفتمان و تبادل نظر با نمایندگان کشورهای عضو و همچنین ملاقات با مدیرکل دفتر بین‌الملل اتحادیه پستی جهانی(UPU) و ملاقات با مدیرعامل پست تایلند با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند و گفتگو پیرامون اجرایی کردن مفاد یادداشت تفاهم منعقده بین دو کشور و نیز توسعه همکاری ها بین دو کشور در حوزه تجارت الکترونیک، تسهیل انجام تراکنش های مالی شهروندان ایران در تایلند و نیز بررسی امکان برگزاری نمایشگاه مشترک تمبر بین دو کشور ازجمله فعالیت های مهم پست ایران در طول حضور در این کنگره بود.
اضافه می‌نماید در حاشیه این اجلاس نمایندگان پست ایران ملاقات و گفتگوهای متعددی با مقامات ارشد پستی کشورهای هند، پاکستان، چین، ژاپن، سنگاپور پیرامون توسعه همکاری‌های پستی و تسهیل ارتباطات و رفع موانع، داشتند.
گفتنی است جلسه انتقال تجربه منتج از حضور نمایندگان پست ایران در این رویداد از جمله برنامه‌های پیش رو خواهد بود.

اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه، یک اتحادیه بین الدولی منطقه‌ای است که نخستین بار و بسیار محدودتر از شکل کنونی خود در سال 1965 در شهر مانیلِ فیلیپین تشکیل شد. APPU بزرگترین اتحادیه منطقه‌ای در سطح آسیا است که دارای 32 عضو می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران نیز رسما در سال 1995 عضو این اتحادیه شد. هدف اصلی از تشکیل این اتحادیه، که بزرگترین اتحادیه منطقه‌ای در زمینه پستی در سطح آسیا محسوب می شود، همسو کردن تصمیمات کشورهای عضو و حضور مقتدرانه‌ی این کشورها در مجامع جهانی و بسط و توسعه همکاری‌های پستی منطقه‌ای است.
کنگره، نهاد عالی این اتحادیه است و به عنوان مهم ترین رویداد جامعه پستی منطقه‌ای هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود. در هر کنگره به مسائل و موضوعات راهبردی اتحادیه پرداخته و کار گروه‌های مختلف آن تشکیل جلسه می‌دهند.
جمهوری اسلامی ایران تا کنون دو بار میزبان کنگره های APPU بوده که آخرین آن کنگره دوازدهم در سال 2017 بود که طبق قوانین و مقررات این اتحادیه، ایران بعنوان کشور میزبان 4 سال عهده دار ریاست دوره‌ای شورای اجرایی APPU-EC بود. شایان ذکر است بدلیل شیوع پاندمی کوید-19، برگزاری کنگره سیزدهم یکسال به تعویق افتاد و ریاست ایران 5 سال به طول انجامید.

در سیزدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا - اقیانوسیه چه گذشت؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه